З сесії райради

Відбулося п’яте засідання Громадської ради при Сокальській райдержадміністрації

Відбулося п“яте засідання Громадської ради при Сокальській райдержадміністрації, на якому розглянуто п“ять питань. Однак найважливішим було перше, яке стосувалося перевізників та здійснення перевезень на території нашого району. Насамперед, голова Громадської ради Мар“яна Яремчук зачитала заяву Асоціації перевізників Сокальського району, в якій йшлося про причини, які не дають можливості їм належно здійснювати пасажирські перевезення в районі. Це – стан доріг і розмір відшкодування за пільгові перевезення. У заяві сказано, що на території Сокальського району дорожне покриття зруйноване, шляхова інфраструктура у вкрай незадовільному стані. А це часто не дозволяє доїхати в той чи інший населений пункт, створює проблеми для мешканців з доїздом на роботу, спричиняє порушення графіку руху автобусів та псування автотранспорту. Зокрема, такий катастрофічний стан доріг на напрямках СокальШарпанці, СокальБодячів, СокальКняже, СокальПеретоки, СокальУльвівок, СокальВаряж, Великі МостиБорове, Великі МостиХлівчани.

Далі у заяві перевізники наголошували на тому, що нині вони опинилися в надзвичайно скрутній ситуації: з одного боку контролюючі органи, місцева влада вимагають від них дотримання умов договорів та графіків руху, а з другого – влада не створює жодних умов для цього. І просять керівників та депутатів усіх рівнів, громадськість допомогти їм розв“язати наболілу проблему. Адже згідно з чинним законодавством України, для окремих категорій громадян передбачений пільговий та безкоштовний проїзд у громадському транспорті. Проте перевізникам не компенсують його.

Члени громадської ради попросили представника Асоціації перевізників Ігоря Сидора прокоментувати цю заяву. Він пояснив, що через аварійний стан доріг водії не можуть доїхати у деякі віддалені населені пункти. Зокрема, уже три місяці не курсують автобуси до сіл Переспа, Равщина, Тудорковичі, Матів. Весною вибоїни на дорогах «не сховаєш», їх з кожним роком стає все більше. Нові автобуси від цієї дороги ламаються. Перевізники уже неодноразово зверталися в райдержадміністрацію і в ДП «Райавтодор» щодо незадовільного стану доріг, який впливає на якість перевезень та загрожує життю водіїв та пасажирів… Однак ніхто не реагує на них. Аби вийти із ситуації, що склалася, перевізники пропонують поєднати рентабельні та нерентабельні маршрути та змінити схему руху, що дасть змогу оптимізувати графік їх роботи. Але й досі місцева•влада не хоче дослухатись до їх проблем.

– Не менш важливим є і питання відшкодування перевізникам пільгових перевезень, – сказав Ігор Сидор. – У інших районах, де кількість пільговиків менша, перевізники отримують значно більшу суму компенсації. До того ж управління праці та соціального захисту населення РДА вимагає від перевізників подати списки пільговиків, яких перевозили. Водії фізично не мають можливості записувати прізвища всіх пільговиків, які заходять у автобус. У деяких інших районах області перевізникам дозволено спрощений облік кількості пільговиків без конкретизації прізвища та номера посвідчення. Ми готові співпрацювати з управлінням праці та соціального захисту населення РДА, аби знайти компроміс.

Вважаю, що нам разом треба звернутися до обласних державної адміністрації та ради щодо рівномірного розподілення державних коштів. Восени перевізники відмовилися від обслуговування декількох маршрутів і надалі не хочуть брати участі у конкурсах з перевезення пасажирів в окремі села, де дороги в аварійному стані.

Ігор Сидор просив бути об“єктивними при перевірках перевезень пільгових категорій громадян, бо чомусь перевіряють лише транспортні засоби Сокальської зони та в обідню пору, коли кількість пільговиків, як правило, значно менша, ніж вранці та ввечері. І зауважив, що на таких зустрічах хотілося б бачити керівників ДП «Райавтодор».

Володимир ОГІНСЬКИЙ, начальник управління праці та соціального захисту населення РДА:

– Управління праці та соціального захисту населення Сокальської райдержадміністрації (у подальшому УПтаСЗН) відшкодовує втрати доходів від пільгового перевезення громадян Сокальського району у межах виділених асигнувань. За 2011 рік перевізникам відшкодували 379,2 тис. грн. На 2012 рік на це передбачено 577,5 тис. грн., що на 52% більше, ніж торік. Однак передбачені кошторисні призначення не покривають реальної потреби, бо для відшкодування за перевезення одного пільговика на рейс по усіх маршрутах Сокальського району необхідно майже 300 тис. грн. Хотілося б звернути увагу на те, що незважаючи на розмір відшкодування, перевізник не має права здійснювати обмежень у кількості перевезення пільговиків та відмовляти у пільговому перевезенні. Умови відшкодування втрат доходів від пільгового перевезення громадян Сокальського району обумовлено в договорі, який укладається між перевізником та УПтаСЗН. Перевізникам неодноразово надавали інформацію про пільгові категорії громадян, які вони були зобов’язані перевозити.

Хотілося б звернути увагу на вимагання копій посвідчень пільговиків деякими перевізниками, це є незаконні дії. Для отримання послуги у пільговому проїзді необхідно пред’явити посвідчення водієві, з якого він зобов’язаний зафіксувати всі дані та номер посвідчення,•для можливості подання звітності до УПтаСЗН, але в жодному разі не вимагати копії посвідчення.

Громадяни, які незадоволені діями перевізників, можуть звертатися у Сокальську райдержадміністрацію або до управління праці та соціального захисту населення РДА із заявою, де необхідно зафіксувати номер автобуса, маршрут, по якому здійснювалось перевезення, дату та годину, коли стався конфлікт.

Володимир КАТЕРИНА, перший заступник голови РДА:

– Ні для кого не є таємницею, що дороги на Сокальщині – у катастрофічному стані. Ми всі розуміємо, що ця проблема виникла набагато раніше. На жаль, на рівні місцевої влади вирішити її неможливо. То ж звинувачення, які тут сьогодні прозвучали на адресу райдержадміністрації, є неетичними. Однак дороги необхідно ремонтувати. Тому ми зверталися і будемо надалі звертатися у вищі інстанції, щоб нас почули та допомогли.

Нині у непростих умовах працюють і перевізники району. І коли маршрут нерентабельний, то хто хоче втрачати власні кошти. Ось чому вони пропонують об"єднати рентабельні та нерентабельні маршрути. Погоджуюся з тим, що існуюча система відшкодувань коштів перевізників є недосконалою. Ненормально, коли під час перевезення водії фіксують кожного пільговика. Водій повинен керувати транспортним засобом, а не думати, як записати дані пільговика, бо від цього залежить, чи отримає він відшкодування. Можливо, варто запозичити досвід інших районів у цьому питанні. Але тоді перевізнику доведеться показувати об"єм перевезень, бо відповідно до нього визначається певний відсоток, за яким і надаватимуть компенсацію. Проте є перевізники, в яких показані платежі за рік менші, ніж сума відшкодувань. Це все залежить від того, на якій системі оподаткування перебуває перевізник. Як тоді застосувати цю формулу? Якщо ми хочемо діяти прозоро, то перевізники будуть зобов’язані декларувати усі перевезення. Нам потрібно усвідомити, що це державні кошти і за кожну гривню необхідно відповідати перед контролюючими органами. Разом вирішуватимемо за «круглим столом», за якою схемою діяти далі, коли зберемо необхідну інформацію, в тому числі й від перевізників.

Ганна КОСТЮК, депутат обласної ради:

– Ми маємо дві сторони проблеми. Одна з них – це якість перевезень, яку, насамперед, відчувають ті пільгові категорії громадян, які їздять у транспорті. Йдеться про теплі і чисті маршрутки, про дотримання графіків руху автобусів, бо є багато порушень. І друга сторона – це безкоштовне перевезення пасажирів, які належать до пільгових категорій. Перевізники нарікають, що отримують мізерні компенсації за перевезення пільговиків. Через що й виникла абсурдна ситуація: водії не хочуть брати людей пільгових категорій у маршрутки, а ті скаржаться, що не можуть безкоштовно дістатися куди їм треба, хоч мають на це законне право. На жаль, ця наша зустріч і розмова теж нічого не змінить. Ми можемо лише висловити своє обурення та пропозиції, бо ці проблеми в компентенції обласної державної адміністрації. Думаю, що доцільно вивести середню цифру з пільгових перевезень населення. Проте має бути ідентифікація тих осіб. Нам треба створити таку форму обліку, яка буде зручною і для перевізників, і для пільговиків.

* * *

Свої думки також висловив депутат районної ради, заступник голови Громадської ради Богдан Шклянка, який і запропонував створити при Сокальській РДА робочу групу, де детально вивчити цю проблему. Голова профспілки освітян Сокальського району Ольга Семеняка звернула увагу перевізників на якість здійснених перевезень, зокрема дотримання температурного режиму в салонах автобусів «Шаулінь», що їздять до Львова.

Заступник голови Громадської ради Віктор Комбель зауважив, що не можна однобоко розглядати це питання, бо і перевізники, і пасажири відстоюють свої права. Від недотримання графіків руху громадського транспорту страждають мешканці району, які не можуть дістатися до населених пунктів, зокрема у віддалені села. Треба шукати компроміс.

Голова Громадської ради Мар“яна Яремчук розповіла, що нещодавно відбулося громадське слухання, на якому звітував Сокальський міський голова Богдан Зарічний. Вона акцентувала увагу на те, що набільше було запитань і зауважень до стану доріг у місті і поза ним. М. Яремчук запропонувала винести питання про стан доріг на наших теренах на громадське слухання, на яке запросити представників районної влади, міської ради, депутатів усіх рівнів.

– Ситуація така склалася тому, що ні місто, ні район не мають права зі своїх бюджетів виділяти кошти на ремонт доріг загального значення, – пояснив перший заступник голови РДА Володимир Катерина. – А торік на утримання автомобільних доріг нашого району виділено лише 7 відсотків від необхідних коштів. Нині усі кошти скеровують на реалізацію проекту «Євро2012». Районний бюджет можна використовувати лише на комунальні дороги. Однак, якщо у цьому році буде таке ж фінансування на дороги загального значення, як і торік, то не варто чекати покращення ситуації. Про стан доріг в районі ми неодноразово повідомляли Службу автомобільних доріг у Львівській області.

Члени Громадської ради вирішила провести громадське слухання на тему «Стан та перспективи вирішення проблемних доріг у місті Сокалі та Сокальському районі» за участю керівників районної та міської влади, представників «Сокальрайавтодору», депутатів усіх рівнів, перевізників та рекомендувала Сокальській РДА створити робочу групу з метою вивчення та врегулювання ситуації, що склалася навколо пільгових перевезень у районі.

Любов ПУЗИЧ.

Фото автора.

Голос Сокальщини на GoogleNews