Про освіту

Про підсумки розвитку освіти Сокальщини

ПРО ПІДСУМКИ РОЗВИТКУ ОСВІТИ СОКАЛЬЩИНИ

У 2011-2012 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ НА 2012-2013 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

З доповіді начальника відділу освіти Романа Монастирського

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

 Робота з розвитку дошкільної освіти району спрямована на виконання Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти до 2017 р. та "Районної програми розвитку дошкільної освіти до 2017 р." .

Сьогодні в районі функціонує 38 ДНЗ, дошкільну освіту забезпечують 14 дошкільних відділів НВК "ЗШ  дитячий садок". Дошкільною освітою охоплено 80% дітей від 3 до 6 років, показник охоплення дошкільною освітою дітей від 1 до 6 років зріс на 2%. Велику увагу приділено забезпеченню дошкільною освітою усіх дітей старшого дошкільного віку шляхом розширення різних форм здобуття дітьми дошкільної освіти. З 2011 р. цей показник, як і торік, в районі сягає 100 %. У навчальному році відкрито додаткову групу у ДНЗ с. Спасів. Реорганізовано Опільську ЗШ І ст. у НВК шляхом об’єднання з дошкільним закладом. Триває будівництво дошкільної установи у с. Сілець. Завершено реорганізацію Сокальського НВК "ЗШ І ст.  дитячий садок" у дошкільну установу, що дає можливість відкрити чотири додаткові групи при створенні черги, чим вирішено проблему в Сокалі. Однак проблема черги ще існує у м. Великі Мости, смт. Жвирка та с. Волсвин.

 Педагоги дошкілля працювали над удосконаленням навчальновиховного процесу, розвитком спеціалізації установ. Станом на січень 2012 року усі ДНЗ району впровадили та задекларували у програмах розвитку пріоритетні напрямки. У 20112012 н. р. пріоритет надавався створенню розвивального середовища відповідно напрямків (експериментальнодослідних куточків, розвивальних майданчиків, екологічних стежок тощо), розширенню мережі гуртків для дітей, реалізації нових творчих проектів.

 Велика увага приділялася реалізації принципу наступності дошкільної та початкової освіти: з цією метою започатковано моніторинг розвитку вихованців старших груп (розроблено механізм, схвалено положення), налагоджено механізм співпраці вихователя і вчителя на основі "Діагностичної карти дошкільника", результатів моніторингу, ведення портфоліо розвитку дитини.

 Велика увага приділялася професійному росту вихователів та керівників ДНЗ в контексті впровадження нових програм, інформатизації навчальновиховного процесу. Творчі дошкільники ефективно впроваджують нові методики (програма "SelfEsteem", Фесюкової, Ейдетики та ін).
 В роботі дошкілля активно практикуються ІКТтехнології. При РМК створено банк електронних презентацій для вихователів. Створено сайти ДНЗ №1, №8, №5 м. Сокаль. Сайт ДНЗ № 1 кращий сайт ДНЗ області, учасник Всеукраїнського конкурсу на кращий сайт ДНЗ.

 Активізовано районні конкурси для педагогів дошкільної ланки, метою яких є виявлення та поширення кращого досвіду. Заслуговує на увагу робота методистів РМК М. П. Тимошик та І. Є. Шукатки з підготовки педагогівдошкільників до різного рівня конкурсів. Як результат – найкраща позиція в області.

Завдання: відповідно до програми розвитку дошкільної освіти плануємо введення в дію Опільського НВК "ЗШ I ст. дитячий садок"; Пристанського НВК "ЗШ III ст.дитячий садок", відкриття НВК на базі Перетіцької, шляхом злиття школи та ДНЗ; налагодження нових форм співпраці ДНЗ та ЗНЗ з реалізації наступництва в контексті нових держстандартів початкової освіти; результативне впровадження в освітній процес ДНЗ нової регіональної програми "Українське дошкілля"; активізація роботи з формування інформаційної та комп’ютерної грамотності педагогівдошкільників (нині 60% вихователів не володіють комп’ютером); впровадження сучасних технологій у роботі з дітьми, розширення мережі "Майданчиків інновацій" ДНЗ.

ЗАГАЛЬНООСВІТНІ ШКОЛИ

 Мережа ЗНЗ району у навчальному році мало змінилася кількісно. Реорганізовано НВК м. Сокаль у дошкільну установу, таким чином у районі функціонують 67 загальноосвітніх навчальних закладів (28 ЗНЗ ІІІІ ст., 22 ЗНЗ ІІІ ст., 17  ЗНЗ І ст.). За попередніми даними, у школах району навчатиметься 9270 учнів, що на 285 менше, ніж торік.

 Прогнозуємо, що за парти у 1 класах сяде 886 учнів (на 40 учнів більше, ніж торік) та 635 десятикласників (на 30 менше, ніж торік). У двох навчальних закладах району  Хоробрівській ЗШ ІІІІ ст., Суховолівській ЗШ І ст. перші класи будуть взагалі відсутні. Ульвівський НВК "ЗШ І ІІ ст.  дитячий садок", Глухівський НВК "ЗШ І ст.  дитячий садок" приймуть у шкільні колективи по одному першокласнику.

 Освіта району базуватиметься у п’яти освітніх округах (в них працюватиме 14 опорних шкіл), роботу яких спрямовуватимемо на удосконалення навчальновиховного процесу, рівного доступу до якісної освіти та профілізацію.

Профільне навчання

 У 20112012 н. р. у 13 опорних школах здійснювалося профільне навчання за 15 профілями. Показник охоплення профільним навчанням сягнув 52%. Зменшення кількості учнів, нові вимоги до розвитку навчальних закладів нового типу, запити батьків та учнів змусили нас реорганізувати Тартаківський НВК "ЗШ •ІІІІ ст.  ліцей", Забузький НВК "ЗШ ІІІІ ст.ліцей", Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №3колегіум". Таким чином зменшено мережу ліцейних класів. Однак працюємо над збереженням на базі сільських опорних шкіл профільного навчання та необхідно розглянути можливість створення профільних груп в малокомплектних опорних школах.

 Одним з пріоритетів у роботі освітян є підготовка закладів та педагогів до впровадження нових державних стандартів початкової освіти. З цією метою здійснювався посилений контроль щодо підготовки класних приміщень, на постійному контролі було питання забезпечення гарячим харчуванням. Першокласники на 100% забезпечені підручниками. З метою організації роботи із адаптації першокласників до навчання, підготовки вчителів до викладання за новими програмами, розроблені відповідні заходи на чотири роки. Одне із першочергових завдань в контексті впровадження нових стандартів цьогоріч  посилений контроль щодо якості викладання іноземної мови у початковій ланці, особливий методичний супровід викладання природознавства та підготовка матеріальнотехнічної, навчальнометодичної бази та вчителів до викладання курсу "Сходинки до інформатикиз 1 вересня 2013 р. Розроблені відповідні заходи, накази, спрямовані на ефективне та результативне впровадження змін в початковій освіті.

 В контексті вищезазначеного перед нами стоять завдання забезпечення ЗНЗ І ст. комп’ютеризованими робочими місцями, початкові школи  Інтернетом. Необхідно провести комплексну діагностику комп’ютерної грамотності вчителів початкової ланки та забезпечити 100% оволодіння вчителями початкових класів комп’ютером на достатньому рівні; розглянути можливість створення ігрових кімнат для учнів 1го класу (такі існують тільки у 8 ЗНЗ району, а у 15 ЗНЗ необхідно обладнати ігрові куточки в навчальному кабінеті 1 класу). На черзі  підготовка до впровадження нових державних стандартів основної школи з 20132014 н. р. у 5му класі.

Інновації в роботі ЗНЗ: результати участі в міжнародних проектах, експериментальна діяльність, впровадження "майданчиків інновацій"
 У минулому році активізувалася участь педагогічних колективів у проектах різного рівня: 8 шкіл стали учасниками регіональної мережі "Шкіл сприяння здоров’ю"; Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4  ліцей" включений у Всеукраїнську мережу шкіл олімпійської освіти; 7 шкіл району  постійні учасники цільового проекту "Школа в музейному просторі"; 5 ЗНЗ  учасники національного проекту "Відкритий світ"; надіємося на успішну участь опорних шкіл в національному проекті "Моя школа", який стосується інформатизації управління і розширення можливості спілкування школи з її партнерами.

 Організовується робота із залучення учнів до соціальних, творчих, дослідницьких проектів: "Попередження торгівлі людьми шляхом розвитку соціальної роботи та мобілізації громад", екологічних, правових, соціальних проектів ("Шкідливість твердих відходів", "Будь активним громадянином", "Екологічно чисте місто", "Захисти річку Західний Буг зусиллям громади" та багато інших).

 З вересня 2012 року у ЗНЗ ІІІІ ст. та ІІІ ст., 50% ЗНЗ І ст. пропонуємо розпочати роботу "майданчиків інновацій" з метою участі в експериментальній роботі регіонального рівня. Надіємося, що робота над майданчиками з впровадження інновацій, як от: "Створення школиродини", "Використання арттерапії в виховній роботі", "Організація роботи літніх профільних шкіл", "Впровадження курсу "Сліпий метод набору", "Педагогіка пріоритетний напрям позакласної роботи", завершиться виробленням перспективного досвіду і стане основою надання нашим закладам статусу експериментальних.

Пріоритетні напрямки позакласної роботи

 Усі школи району продовжують працювати над розвитком по пріоритетних напрямках У 20112012 н. р. акцентом у цій роботі була організація науководослідної діяльності відповідно до напрямку, створення наукових продуктів, презентація реалізованих проектів громадам, забезпечення високих результатів у конкурсах. У районі відбулися нові заходи, під час яких школи презентували свої досягнення, і які стануть традиційними: туристичний та пластовий фестивалі, районний конкурс лісництв, науковопрактичні конференції старшокласників, турнір юних журналістів, парад євроклубів в День Європи та ін. За результатами червневих звітів керівників здійснено рейтинг шкіл по напрямках, відзначено досягнення та пріоритети в роботі.

У червні підведено підсумки роботи ЗНЗ по пріоритетних напрямках. Школи, що зайняли першу позицію у відповідній рейтинговій шкалі: євроінтеграція  Великомостівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  ліцей"; журналістика  Великомостівський НВК "ЗШ ІІІІ ст. ліцей"; Сокальська гімназія ім. Олега Романіва; народознавство  Стенятинська ЗШ ІІІІ ст.; художньоестетичний  Перетіцька ЗШ ІІІІст; пласт  Сокальський НВК "ЗШ ІІІІст. №2 ліцей"; музейна справа  Белзька ЗШ IІІІ ст.; шкільний туризм  Савчинська ЗШ ІІІІ ст; спортивнооздоровча робота  Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4 ліцей"; інформатизація  Двірцівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  дитячий садок"; історичне краєзнавство  Сілецька ЗШ ІІІІ ст..; правова робота  Сокальська ЗШ ІІІІ ст. №5, лісництво  Перетіцька ЗШ ІІІІ ст.; екологонатуралістичний напрям  Великомостівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  ліцей"; Волицька ЗШ ІІІІ ст., Угринівська ЗШ ІІІ ст.

Інформатизація навчальновиховного процесу

 Інформатизація навчальновиховного процесу та управлінської діяльності організовується в рамках реалізації державної цільової програми "Сто відсотків". Протягом навчального року нові комп’ютерні класи отримали школи з інформаційним профілем (Сокальський НВК №2, Сілецька ЗШ ІІІІ ст.). Нині по району на один комп’ютер припадає 13,1 учнів і це  один з кращих показників серед районів області. 76 % шкіл забезпечені Інтернетом, 37% ЗНЗ мають власні сайти.

Велика увага приділялася формуванню інформаційнокомунікативної грамотності вчителів. На основі створеного банку даних "Рівень володіння комп’ютером вчителівпредметників" організовано навчання за програмою "Microsoft", "Intel", яким охоплено 556 вчителів району. Актуальним залишається питання підключення до Інтернету початкових шкіл, підготовка до викладання у початкових класах предмету "Сходинки до інформатики", інформатизація управлінської діяльності, удосконалення роботи окружних медіацентрів тощо.

ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА

 Незмінною залишилася мережа позашкільних установ району. Значно зріс показник дітей сільських населених пунктів: з 14% у 2010 р. до 19%  у 2012 р. Середній показник охоплення позашкільною освітою становить 30% (найвищим він є у Сокальському (53%) та Великомостівському освітніх округах (29%).

 У 20112012 н. р. 19 слухачів Сокальської МАН отримали звання дійсного члена та посвідчення за підписом президента обласної МАН Івана Вакарчука.

 Цей рік став роком небувалих злетів та досягнень для Сокальської МАН, що є великою заслугою педколективу на чолі з І. Г. Каспруком. Вперше в історії академії: у обласному конкурсізахисті взяли участь 37 вихованців Сокальської МАН; п’ятеро її вихованців стали переможцями ІІ етапу Всеукраїнського конкурсузахисту науководослідницьких робіт в м. Львів, де захищали честь академії на кафедрах Львівського національного університету ім. Івана Франка. Вони й продовжили інтелектуальну боротьбу і перемогли на ІІІ етапі в Києві. Це кращий результат в області серед МАН районів, міст. Команди юних науковців МАН отримали 4 призові місця у обласних турнірах (біологи, хіміки, географи, правознавці). Команда юних фізиків (кер. Ю. та І. Кірики,) стала учасником Всеукраїнського турніру.

Юні спортсмени ДЮСШ здобули: сьому позицію на чемпіонаті України дитячої Ліги з волейболу; Кубок України та 3 місце на чемпіонаті України з легкої атлетики серед учнів у м. Запоріжжя; перше місце у Спортивних іграх школярів України та кубок України у м. Ялта. Богдан Микелита в складі збірної України брав участь в міжнародному матчі збірних юнацьких команд УкраїнаБілорусіяТуреччина. На рахунку ДЮСШ "Соколяни"  22 абсолютні перемоги та 35 других та третіх місць в обласних змаганнях з волейболу, баскетболу, легкої атлетики, плавання.
 Найбільші досягнення Сокальської СЮТ  6 призових місць на Всеукраїнських виставкахконкурсах науковотехнічної творчості та ряд обласних нагород.

У Сокальському БДЮТ творчо реалізують соціальнопедагогічну виховну систему, що стала призером Всеукраїнського конкурсуогляду соціальнопедагогічних виховних систем ПНЗ. У арсеналі здобутків закладу  40 призових місць обласного рівня; 4 призові місця Всеукраїнського рівня; 2 призові місця міжнародного рівня (І та ІІІ місця на міжнародному конкурсіфестивалі дитячої та молодіжної творчості "Палаюча зірка" у м. Київ).

 Три других місця на рівні Всеукраїнських та 15  на обласних конкурах отримали вихованці Великомостівського ЦДЮТ, 5 призових місць обласного рівня здобули вихованці Белзького БДЮТ.

ВИХОВАННЯ

 Основна мета виховання  формувати соціально компетентну, життєздатну, духовно і морально зрілу особистість, громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя.

 Реалізуючи виховні програми, у 20112012 н. р. велика увага приділялася формуванню сучасних виховних систем на основі моніторингу виховання, співпраці з дитячими та молодіжними організаціями, посилення правовиховної та правоосвітньої роботи.

 В контексті останнього напрямку виховної діяльності є багато проблем, що викликані зростанням дитячої злочинності та поширенням негативних явищ серед молоді (станом на 1липня 2012 р. 7 учнів ЗНЗ скоїли 5 злочинів). Під час навчального року на допомогу виховникам розроблено ряд документів щодо покращення правовиховної роботи, проведено навчальні семінари.

 Нині у школах успішно функціонують 22 шкільні музеї (з них  2 зразкові, 4 зареєстровані на рівні області). У 20112012 н. р. розпочато роботу із створення музею "Освіта Сокальщини" на базі Сокальської МАН. З цією метою проведено районні педагогічні читання з аналогічною темою, зібрано ряд матеріалів для створення музейних експозицій. Розпочали роботу нові народознавчі музеї у Тартаківському НВК "ЗШ ІІІІ ст.  ліцей", Сокальській ЗШ ІІІІ ст. №5, розпочато роботу над створенням народознавчого музею у Стенятинській ЗШ ІІІІ ст. У практику роботи музеїв активно впроваджують ІКТ технології.

 Результативною є робота з підтримки учнівського самоврядування та молодіжного руху. В обласному оглядіконкурсі на кращий проект учнівського самоврядування "Організація роботи учнівського самоврядування в умовах розвитку сучасного суспільства" переміг проект лідерів учнівського самоврядування Сокальщини.

 Приємно, що учнівська молодь на чолі з лідерами регіональних парламентів виступила ініціаторами багатьох районних проектів: флешмобу, акцій милосердя, благодійного балу та інших. Учениця гімназії  лідер обласного учнівського парламенту.

 У 2011 році розпочато практику проведення моніторингу виховання як інструменту у плануванні виховної роботи.

Здоров’я учасників навчальновиховного процесу

 Пріоритетом в роботі освітян є забезпечення усіх умов для збереження здоров’я учасників навчальновиховного процесу.
 Спеціалісти ОППКП приділяли велику увагу здійсненню соціальнопедагогічного супроводу багатьох ділянок роботи з дітьми  практичні психологи створили позитивний досвід по корекції агресивності та тривожності учнів з використанням арттерапії; профілактики соціальнонегативних проявів у поведінці учнів підліткового віку; адаптації дитини до умов навчання в школі тощо.

 У 20112012 н. р. 20 учнів з психофізичними вадами навчались за індивідуальною формою корекційного навчання, 18 учнів з психофізичними вадами, які навчались на загальних підставах в ЗНЗ району, перебували під супроводом працівників ОППКП. 101 дитина дошкільного віку отримувала допомогу в спеціальних групах компенсуючого типу. 456 учнів з мовними вадами  у шкільних логопедичних пунктах. На базі опорних шкіл освітніх округів створюються передумови організації інклюзивного навчання.

Здійснювався постійний методичний супровід роботи спецгруп для дітей з порушенням мовлення, інтелекту, опорнорухового апарату, санаторних груп у ДНЗ (таких є 8).

 Нині 60% шкіл району мають спортивні зали. Завершується будівництво ще одного майданчика з твердим покриттям у м. Сокаль та спортивного майданчика для пляжного волейболу при ДЮСШ, триває будівництво спортивного залу у Мурованській ЗШ ІІІІ ст., Войславицькій ЗШ ІІI ст. У Сокальському НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4  ліцей" завершено ремонт роздягалень та душових.

 У 85,9 % класах початкової ланки фізкультуру викладають вчителі початкових класів. Під час навчального року методисти РМК вивчили стан викладання фізичної культури у початкових класах та розробили систему заходів з підвищення якості викладання цього предмету початківцями.

 Велика увага приділяється організації харчування. Це питання задеклароване в Програмі розвитку дошкільної освіти Сокальського району, прийнятій на сесії районної ради у травні. У минулому навчальному році ми перейшли на новий тип організації харчування у школах і однорічний досвід дозволяє нам назвати аргументи на користь таких змін: посилився контроль за якістю завезених продуктів, покращилась якість приготування їжі, вдалося зекономити бюджетні кошти, які пішли на покращення матеріальнотехнічного забезпечення харчоблоків та їдалень.

 Однак в організації харчування залишається ряд невирішених проблем, в першу чергу  створення харчоблоків у п’яти ЗНЗ І ст., куди продовжуватимемо завозити гарячу їжу у термосах.

 Програма "Внутрішні туалети", через нестачу коштів, не реалізовувалася, однак директори багатьох шкіл району здійснили ремонт внутрішніх туалетів, залучивши позабюджетні кошти та власні ресурси. Внутрішніми туалетами нині забезпечені 73% навчальних закладів.

 Основний пріоритет у роботі освітян  підвищення якості освіти. Її визначають багато показників: здоров’я дитини, матеріальнотехнічне та навчальнометодичне забезпечення, високий рівень навчальних досягнень, результати випускників на ЗНО, результати роботи з обдарованими дітьми, інформаційнокомунікативна спрямованість навчання, гуманізація освіти та інші.

 Сподіваємося, що спільними зусиллями влади і освітян вдасться досягнути значно вагоміших результатів у всіх напрямках розвитку освіти.

Голос Сокальщини на GoogleNews