Духовне життя

Величаємо тебе, Пресвятая Діво

21 вересня – Різдво Пресвятої Богородиці. Свята церква спрадавна прославляє Божу Матір, звеличує її, вищу, без порівняння, за всіх ангелів і святих, і віддає їй особливу шану. Слава її була провіщена пророками (Іс.7, 14; Пс. 11.4; 11.16) і розпочалася ще з дитинства. Після Благовіщення Архангела про народження від Марії Сина Божого, праведна Єлизавета наповнилася Духом Святим і перша назвала її Матір’ю Господа. При цій зустрічі сама Богоневіста, керована Духом Святим, прорекла про себе: «Ось бо віднині ублажатимуть Мене всі роди» (Лк. 1.41-48).

Велич Богоматері, явлена при житті, при Успінні, розповсюдилась з поширенням меж церкви Христової. На третьому Вселенському Соборі отці Церкви, осудивши лжевчення Несторія, урочисто визнали Пресвяту Богородицю.

Християни з перших часів зверталися з молитвою до Пресвятої Богородиці, посвячували їй церкви і встановлювали на її честь празники. Земне життя Богородиці прославляється в таких дванадесятих святах: Різдво Пресвятої Богородиці, Введення в храм Пресвятої Богородиці, Благовіщення Пресвятої Богородиці, Успіння Пресвятої Богородиці.

«Різдво Твоє, Богородице Діво, радість звістило всій вселенній: з Тебе бо засяяло Сонце правди – Христос Бог наш, і зруйнувавши клятву, Він дав благословення і, перемігши смерть, дарував нам життя вічне» (Тропар свята).

Різдво Пресвятої Богородиці є велике дванадесяте свято, з нього починається річне коло церковних свят.

Господь, перш ніж народитися на землі як людина для спасіння світу, приготував свою Пречисту Матір. Пресвята Діва Марія народилася в той час, коли люди дійшли до таких меж морального занепаду, за яких їхнє повстання здавалося вже неможливим.

Згідно з церковним переказом, що ґрунтується на апокрифічному Протоєвангелії Якова, Пресвята Діва Марія народилася в невеличкому Галилейському місті Назареті, яке було в Іудеїв у зневазі (Євангеліє від Івана 1:46). Батьками її були праведні Іоаким, коліна Іудиного, з роду пророка і царя Давида, й Аннa – архієрейського роду, з коліна Левієвого з дому первосвященика Аарона. Чоловік і жінка були бездітні, тому що свята Анна була неплідна. Досягши похилого віку, Іоаким і Анна не втрачали надії на милість Божу, твердо вірячи, що Богові все можливо, і Він може порятувати Анну від неплідності навіть у її старості. Святі Іоаким і Анна дали обітницю присвятити Богові для служіння в храмі дитя, що їм пошле Господь. Бездітність вважалася в євреїв покаранням Божим за гріхи, тому святі і праведні Іоаким і Анна терпіли несправедливі ганьблення від своїх співвітчизників. В одне із свят старець Іоаким приніс в Єрусалимський храм свою жертву в дарунок Богові, але первосвященик не прийняв її, назвавши Іоакима недостойним через його бездітність. Святий Іоаким у глибокому горі пішов у пустелю і там зі сльозами молився Господу про дарування дитяти. Свята Анна, довідавшись, що відбулося в Єрусалимському храмі, гірко плакала, однак не нарікала на Господа, а молилася, закликаючи на свою родину милосердя Боже. Господь виконав їхнє прохання. Архангел Гавриїл приніс Іоакиму і Анні радісну звістку: молитви їхні почуті Богом і в них народиться Преблагословенна дочка Марія, через котру буде дароване спасіння усьому світу.

Святий Андрій Критський у своєму слові на день Різдва Пресвятої Богородиці говорив: «Нинішнє свято є для нас початком свят. Воно служить провісником благодаті та істини». За словами святого Іоанна Дамаскіна, «День Різдва Богородиці є святом всесвітньої радості, тому що Богородицею весь рід людський обновився, і смуток праматері Єви змінився на радість».

Святкуючи Різдво Богородиці, Церква і ми з вами прославляємо найвищу ступінь наближення Божества до людей.

У народі свято Різдва Пресвятої Богородиці називають «Друга Пречиста». З ним пов’язують день породіль, коли жінки, в яких немає дітей, частують бідних людей, – щоб молилися до Богородиці за даруванням їм дітей. Такі жінки замовляють Службу Божу в церкві, а після богослужіння запрошують людей до себе на обід.

Володимир ЖАРСЬКИЙ,
священик.

Голос Сокальщини на GoogleNews