Наші інтервю

Повірка лічильників – коштом газового підприємства

Чимало читачів зверталось в редакцію газети “Голос з-над Бугу” за роз’ясненнями щодо повірки газових лічильників, запитували, чи знову буде подорожчання газу. Про ці та інші питання ми говорили під час інтерв’ю з провідним фахівцем зі зв’язків з громадськістю ПАТ “Львівгаз” Оксаною ГОРАК.

– Розкажіть, будь ласка, як часто потрібно робити повірку чи заміну лічильників?

– Лічильник – це складний вимірювальний прилад, який з часом зношується та зазнає впливу з боку зовнішніх факторів. Внаслідок цього можуть змінюватися його метрологічні характеристики. Саме тому, для точного обліку спожитого газу, лічильники потрібно періодично повіряти.

Така повірка проводиться один раз у 5 або 8 років, залежно від типу приладу та виробника. Термін повірки та міжповірочний інтервал вказується у паспорті приладу. Але при цьому потрібно пам’ятати, що законодавство дозволяє проводити позачергову повірку лічильника до закінчення міжповірочного інтервалу. Повірка лічильників здійснюється в лабораторії ПАТ “Львівгаз”, а виконують її представники Держ-споживстандарту України. Для проведення повірки ПАТ “Львівгаз” надає ДП “Львівстандартметрологія” приміщення, персонал, робочі еталони, повірочні установки.

– Читачів цікавить, яка процедура проходження періодичної повірки?

– Представники газорозподільного підприємства спільно із споживачем складають та підпису-ють “Акт про демонтаж лічильника газу для проведення періодичної повірки” у двох примірниках, один з яких залишається у споживача, а інший – у представника газопостачальної організації. Демонтовані лічильники централізовано направ-ляються до Сервісного центру ПАТ “Львівгаз” відповідальними особами. Працівники установи приймають лічильники газу на повірку, проводять обстеження приладів обліку, їх перевірку на атестованому обладнанні згідно з розробленими методиками, встановлюють ступінь придатності лічильників до застосування, організовують їх повірку.

Перед демонтажем лічильника проводиться його обстеження, під час якого перевіряються: наявність, цілісність та співпадіння номерів пломб на приєднувальних патрубках; наявність, цілісність пломб на лічильному механізмі та корпусі лічильника; зовнішній вигляд лічильника, відсутність на ньому механічних пошкоджень; номер газового лічильника, заводвиробник, рік випуску, дата останньої повірки, його останній показник; функціонування лічильника.
У разі виявлення будь-яких порушень чи втручання у роботу лічильника складається “Акт про виявлені порушення” та оформляється Акт про демонтаж лічильника газу на експертизу, лічильник пакується в поліетиленовий пакет, який пломбується і направляється на експертизу.

– А якщо лічильник не пройшов повірку?

– Якщо лічильник перебуває у власності споживача, не пройшов повірку та не підлягає ремонту, то споживачу вручається довідка про непридатність лічильника до подальшої експлуатації з рекомендаційним листом встановити лічильник за власні кошти.

Однак, перед проведенням повірки лічильника споживачу пропонується за бажанням підписати договір міни. Це означає, що споживач передає свій лічильник у власність газорозподільному підприємству, а на час повірки йому встанов-люється лічильник з обмінного фонду. У випадку, коли лічильник споживача проходить повірку, він потрапляє до обмінного фонду підприємства. Якщо результат повірки негативний і лічильник не можливо відремонтувати, то споживачу рекомендується встановити лічильник своїм коштом.

Що ж дає споживачу цей договір міни? У майбутньому, якщо при проведені повірки лічильник її не пройде та не буде придатним для ремонту, витрати пов’язані із заміною лічильника бере на себе газорозподільне підприємство.

– За чий кошт здійснюється повірка лічильника?

– Для побутових споживачів періодична повірка, а також демонтаж, транспортування та монтаж здійснюються за кошти газорозподільного підприємства. Однак, якщо виявлено факт пошкодження лічильника газу з вини споживача, він відшкодовує вартість перевірки, ремонту та/або встановлення нового лічильника.

Якщо ж позачергова повірка лічильника здійснюється на вимогу споживача, то пов’язані з цим витрати (на демонтаж, транспортування та монтаж) оплачуються заявником за затвердженими розцінками. Позачергова повірка за ініціативою газового господарства виконується протягом одного місяця з моменту демонтажу лічильника безоплатно.

– Чи мають право люди відмовитись від повірки лічильника і не допустити спеціалістів газової служби до приміщення?

– Будь-які засоби вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний нагляд, дозволяється застосовувати лише за умови, якщо вони пройшли повірку або державну метрологічну атестацію.

У разі, якщо термін повірки закінчився, а лічильник газу не повірений з вини споживача (наприклад, відмова споживача у доступі до своїх приміщень, де розташовані лічильники газу, для їх демонтажу або монтажу), показники лічильника вважаються не дійсними і нарахування за спожитий природний газ проводиться за нормами спожи-вання. Відповідно до Кодексу газорозподільних систем підприємство зобов’язане здійснювати нарахування за граничним обсягом споживання у таких розмірах: якщо використовується газова плита та наявне централізоване гаряче водопостачання, то спожитий газ нараховується за нормою 9,8 куб. м на людину на місяць. Якщо встановлено газову плиту та водонагрівач, то 18,3 куб. м на людину на місяць. Якщо ж газ використовується комплексно (опалення, нагрівання води та приготування їжі), то в разі не допуску до повірки лічильника, споживачу застосовується норма 23,6 куб. м на людину на місяць.

– З весни прогнозують підвищення тарифів на газ, чи це правда і скільки вартуватиме газ?

– ПАТ “Львівгаз” – це газорозподільне підприємство, основна функція якого полягає у безперебійному транспортуванні блакитного палива територією Львівської області та повному обліку газу, який було протранспортовано. За свої послуги підприємство отримує тариф на транспортування газу. Його розмір якого затверджується державним регулятором НКРКП. На сьогодні із ціни 7,188 грн. на підтримку газового господарства регіону в належному стані компанія отримує всього 86 копійок. Ці кошти скеровуються на ремонт газової мережі, встановлення лічильників, створення сервісних центрів.

Натомість вартість природного газу для побутових споживачів визначається на загальнодержавному рівні. Її встановлює Кабінет Міністрів України, виходячи зі своїх розрахунків. Відповідно до урядових постанов, сьогодні вартість природного газу для споживачів становить 7,188 грн/куб. м. Для споживачів, які використовують газ на опалення в період з 1 жовтня по 31 березня на обсяг 1200 куб. м також діє пільгова ціна 3,6 грн. У зв’язку з тим, що ціни на газ встановлюються урядом, робити будь-які прогнози щодо зміни його ціни фахівці нашого підприємства не можуть.

– Є чимало скарг від громадян, що газ неякісний, з добавками, чи хтось контролює якість газу, який подають споживачам?

– Відповідно до кодексів, зазначених вище, періодичний аналіз якості газу із визначенням його фізико-хімічних показників проводять газовидобувні підприємства та оператор газотранспортної системи (ПАТ “Укртрансгаз”). Для цього відповідні структури мають спеціальні сертифіковані лабораторії. Оператор газотранспортної системи щодекади у електронному вигляді надає розподільному підприємству паспорт-сертифікат якості газу за всіма погодженими місцями відбору проб. Із копіями протоколів якості газу, споживачі можуть ознайомитися у відкритому доступі на дошках оголошень абонентських служб компанії. Також, копії протоколів розміщуються на офіційному сайті ПАТ “Укртрансгаз” та на сайті ПАТ “Львівгаз” у розділі якість газу.

До кінцевого споживача природний газ надходить системою розподільних газопроводів ПАТ “Львівгаз”. Вона є повністю герметичною, а блакитне паливо у ній транспортується під тиском, тому жодної можливості вплинути на фізико-хімічні показники газу в підприємства немає. Навпаки, завдання фахівців підприємства запобігти будь-яким втручання в систему під час транспортування газу, адже це може призвести до аварії з вибухонебезпечними наслідками.

Жовті язики у полум’ї побутового пальника, на що часом нарікають споживачі, зовсім не є свідченням поганої якості газу. Це ознака неповного згорання блакитного палива, що може мати кілька причин. Зокрема, забруднення пальника, не відрегульовані газові прилади, нестача кисню в зоні горіння, утворення СО і сажових частини та їх догорання в язиках полум’я. В такому випадку споживачу необхідно звернутися у сервісну службу виробника газового приладу для налагодження його правильної роботи, або забезпечити повноцінний доступ кисню до приміщення.

Щоб у подальшому в споживачів не виникало сумнівів щодо якості природного газу Кодексом газотранспортної системи передбачено приведення системи постачання природного газу відповідно до європейських стандартів. Тобто, коли споживач оплачує не за використані куби м. газу., а за калорії, тобто за теплотворну здатність енергоресурсу. В такому випадку питання щодо якості газу більше виникати не будуть, адже споживач сплачуватиме не за обсяг ресурсу, а за якість отриманого товару.

– Непоодинокі випадки, коли людина отримує квитанцію на оплату за спожитий газ, в якій неправильні показники, тобто фактично спожито менше метрів кубічних газу. Що робити в такому разі і куди звертатись споживачам аби їм зробили перерахунок?

– Обсяг спожитого газу визначається за повний календарний місяць – з 1 по 1 число на підставі показань лічильника споживача. Відповідно до цього обсягу здійснюється нарахування за природний газ. Щоб точно визначити скільки газу використано впродовж місяця, споживач зобов’язаний станом на 1 число зафіксувати показання свого приладу та впродовж наступних 5-ти днів самостійно передати їх газорозподільній компанії. Така процедура передбачена Кодексом газотранспортної системи, який був затверджений державою. Таким чином, передавши показання свого приладу у визначені законодавством терміни, споживач можу бути впевненим, що отримає рахунок саме за той обсяг газу, який використав.

Для зручності споживачів, ПАТ “Львівгаз” створило кілька можливостей передати показник лічильника.

Найкраще це зробити з допомогою Особистого кабінету на сайті 104.ua. Адже дані лічильника, які відправлені споживачем з “особистого кабінету” зараховуються на особовий рахунок у той же день. Також можна зателефонувати в контакт-центр ПАТ “Львівгаз” із 08.00 год. до 20.00 год. на такі номери телефонів: 032-2907-104; (032)-24-23-104; 067-21-77-104. Можна також відправити СМС-повідомленням на номер 098-104-1-104, вказавши особовий рахунок та показник лічильника.

У разі, якщо газорозподільне підприємство не отримало показників лічильника, обсяг спожитого газу визначається розрахунковим методом, який передбачений Кодексом газорозподільних систем. А саме: планові місячні обсяги споживання газу визначаються на підставі групи споживання побутового споживача та його середньорічного споживання природного газу за останніх 12 календарних місяців. Саме тому в споживачів, які вчасно не подають показання лічильників розрахункове визначення використаного палива може бути більше або менше фактичного.

– Дякую за розмову.

Розмовляла Ольга ДИЛИН.

Голос Сокальщини на GoogleNews