Про освіту

Керівник освіти Сокальщини : “Прагнемо працювати творчо”

У Національній стратегії розвитку освіти в Україні до 2021 року зазначено, що освіта  це стратегічний ресурс соціальноекономічного, культурного і духовного розвитку суспільства, поліпшення добробуту людей, забезпечення національних інтересів, зміцнення міжнародного авторитету й формування позитивного іміджу нашої держави, створення умов для самореалізації кожної особистості. Усі розуміють, що якісна освіта є необхідною умовою забезпечення сталого демократичного розвитку суспільства, гуманізації суспільноекономічних відносин.

Напередодні професійного свята освітян  Дня вчителя, про розвиток галузі освіти на Сокальщині та основні ї завдання на цей навчальний рік ми вели мову з начальником відділу освіти Сокальської РДА, депутатом районної ради Романом МОНАСТИРСЬКИМ.

– Романе Теофіловичу, педагоги Сокальщини творчо і професійно працюють задля розвитку освіт•ньої галузі. Назвіть кращих з них.

– Так, звичайно. Педагоги загальноосвітніх навчальних закладів гордяться призерами обласних олімпіад, які проходили в 2013 році, з базових дисциплін (разом  44 призери, найвищий результат району, друге місце в області). Це: Оксана Василівна Галета, Неля Федорівна Гуз (два призери, математика), Оксана Михайлівна Трошина, Ганна Іванівна Кулинич, Тетяна Олегівна Ковальчук (українська мова та література), Наталія Павлівна Куцяба (трудове навчання), Марія Володимирівна Штикало (французька мова), Любов Михайлівна Омеляш, Наталія Корнилівна Луцик (два призери, історія), Світлана Ахполатівна Михайлова (християнська етика), Оксана Іванівна Олійник (інформаційні технології), Микола Андрійович Гентуш (фізика), Галина Павлівна Сивак (біологія), Ольга Петрівна Мроць (екологія), Даниїла Теодозіївна Дейнека (хімія), Оксана Тимофіївна Виглінська (два призери, географія), Ольга Іванівна Лаговська (фізична культура)  Сокальська гімназія ім. Олега Романіва; Ігор Олександрович Кірик, Юрій Ігорович Кірик (фізика), Оксана Богданівна Райта (українська мова та література), Наталія Андріївна Хомин (історія), Олександра Іванівна Небожук (правознавство), Ірина Іванівна Небожук (християнська етика), Наталія Василівна Занько (два призери, біологія), Любов Омелянівна Черкавська (інформатика)  Великомостівський НВК "ЗШIIII ст.ліцей"; Наталія Романівна Нестерук (правознавство), Оксана Ігорівна Гамай, Оксана Семенівна Матвійко (англійська мова)  Сокальська СШ ІІІІ ст. №3; Надія Михайлівна Юречко (два призери, трудове навчання), Ігор Михайлович Петришак (фізична культура)  Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4ліцей", Світлана Василівна Практика (християнська етика); Ольга Юстинівна Стасюк (екологія)  Сокальська ЗШ ІІІІ ст. №5; Олена Мар'янівна Дзядик (правознавство), Оксана Василівна Диня (психологія)  Стенятинська ЗШ ІІІІ ст.; Наталія Романівна Гладиш (екологія)  Волицька ЗШ ІІІІ ст.; Юлія Богданівна Станько (інформаційні технології)  Сілецька ЗШ ІІІІ ст.; Марія Євстахіївна Климчак (фізика)  Карівська ЗШ ІІІ ст.; Надія Ярославівна Кріцак (екологія)  Варязька ЗШ ІІІІ ст.; Наталія Степанівна Коць (географія)  Переспівська ЗШ ІІІ ст.

А Наталія Андріївна Хомин (Великомостівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.ліцей"), Наталія Корнилівна Луцик (Сокальська гімназія ім. Олега Романіва) підготували призерів Всеукраїнських олімпіад з історії. Надія Михайлівна Юречко (Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4  ліцей")  призера Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання.

– Вчителі Сокальщини теж беруть участь у різноманітних конкурсах підвищення професійної майстерності…

– Педагоги загальноосвітніх навчальних закладів, переможці першого туру та лауреати другого туру (обласного) Всеукраїнського конкурсу "Учитель року2013": Юрій Ігорович Кірик (Великомостівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.ліцей"), номінація "Фізика"; Наталія Володимирівна Глюз (Двірцівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  дитячий садок"), номінація "Інформатика"; Марія Володимирівна Штикало (Сокальська гімназія ім. Олега Романіва), номінація "Французька мова"; Богдан Ігорович Гудко (Телязька ЗШ ІІІ ст., Сокальська ЗШ ІІІІ ст. № 5), номінація "Музичне виховання". Призерів обласного етапу предметних турнірів підготували вчителі Л. Я. Кровіцька, Ю. І. Кірик, Г. В. Філозоф.

Творчо працювала організатор регіонального парламенту Оксана Базилевич, методист Сокальського БДЮТ (проект на краще самовряду•вання переміг в обласному конкурсі).
І в дошкільних установах Сокальщини працюють творчі, ініціативні педагоги. Зокрема, вихователь ДНЗ №5 м. Сокаля Світлана Василівна Кусевич стала лауреатом ІІ (обласного) туру названого конкурсу з презентацією досвіду. Виховательметодист, учительлогопед Маріанна Тадеївна Рогальська і вихователь логопедичної групи ДНЗ №1 м. Сокаля Тетяна Володимирівна Конопко визнані переможцями Всеукраїнського конкурсу освітніх технологій.

Переможцем конкурсу молодих педагогів "Надія  2013" стала вчитель англійської мови Юлія Олегівна Корнило (Волицька ЗШ ІІІІ ст.), а районного та обласного етапів Всеукраїнського конкурсу "Класний керівник року"  Оксана Володимирівна Грева (Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. № 4  ліцей"), вчитель української мови та літератури.

Педагоги чотирьох загальноосвітніх навчальних закладів району  учасники третього Всеукраїнського конкурсу "Первоцвіт". Учитель Сокальського НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4ліцей" Надія Михайлівна Пинка  лауреат всеукраїнського етапу в номінації "Обдарована дитина  рідному краю". У жовтні 2012 р. вона нагороджена дипломом Міністерства освіти, почесною відзнакою "Флагман освіти України", увійшла в сотню кращих вчителів України.

Вчителі Стаївської ЗШ ІІІ ст. Світлана Василівна Сніжинська, Марія Василівна Возьна  лауреати конкурсу "Панорама творчих уроків" (конкурсу видавництва "Шкільний світ").

У районі проводять конкурси на кращі навчальні кабінети: переможцем на кращий кабінет хімії стала Наталія Богданівна Галятовська (завідувач кабінету хімії Великомостівського НВК "ЗШ ІІІІ ліцей"), на кращий кабінет початкових класів у школі першого ступеня  Любов Степанівна Джугало (вчитель Лещатівського "ЗШ І ст.  дитячий садок").

Вчителі займаються науково-методичною роботою, є авторами програм для факультативів, методичних посібників, методичних публікацій у фаховій пресі: Світлана Петрівна Деленко (Савчинська ЗШ ІІІІ ст.), Надія Михайлівна Пинка (Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4 ліцей"), Наталія Володимирівна Глюз (Двірцівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  дитячий садок"), Мирослава Петрівна Думас (Волицька ЗШ ІІІІст.), Роман Володимирович Гоман (Реклинецька ЗШ ІІІІ ст.).

– Протягом року в педагогічних виданнях публікували доробок кращого директора району Галини Теодорівни Стадницької (Великомостівський НВК).

Молодий вчитель історії Реклинецької ЗШ ІІІІ ст. Роман Володимирович Гоман завершив співавторську роботу над створенням монографії "Нариси історії села Реклинець", яка стала великим надбанням педагогічного колективу, громади села і вагомим внеском у вивчення історії Сокальщини.

– Ольга Іванівна Лаговська, вчитель фізичної культури Сокальської гімназії ім. Олега Романіва, підготувала команду, яка зайняла перше місце у зональних та фінальних обласних змаганнях "Старти надій" (Сокальська гімназія), перше місце  в обласних змаганнях та у спортивній естафеті Всеукраїнського спортивномасового заходу серед дітей та юнацтва "Олімпійське лелеченя" у МДЦ "Артек".

– Директор Савчинської ЗШ ІІІІ ст. Євген Михайлович Матвіїв підготував команду Сокальського району, яка стала переможцем обласної та лауреатом всеукраїнської військовопатріотичної гри "Джура".

Відзначили організаторів, виховників пластового руху на Сокальщині  подружжя Галину та Євгена Матвіївих, Тараса Бубелу, Наталю Глюз, Володимира Нагірного.

– Високі досягнення показали вихованці МАН у конкурсах науководослідних робіт. Це заслуга педагогічного колективу МАН під керівництвом Світлани Степанівни Мусій.

Професіоналізм педагогів Сокальщини, прагнення працювати творчо і не зупинятися на досягнутому є запорукою добрих показників у жертовній праці виховання підростаючого покоління.

– А як загалом розвивається освіта на Сокальщині?

– Розвиток освіти в нашому районі можна охарактеризувати цитатою із Національної стратегії розвитку освіти в Україні: "Нинішній рівень освіти в Україні не дає їй змоги повною мірою виконувати функцію ключового ресурсу соціальноекономічного розвитку країни і підвищення добробуту громадян. Задекларовані у попередні десятиріччя стратегічні завдання щодо забезпечення рівного доступу дітей і молоді до якісної освіти, її стабільного та сучасного розвитку, демократизації управління не набули повної реалізації. Викликає тривогу незадовільний стан здоров'я та низький рівень морального, культурного і духовного розвитку молоді. Не повністю задовольняє потреби населення стан навчальноматеріальної бази закладів освіти".Та попри проблеми, освітяни району доклали багато зусиль для реалізації завдань, визначених у стратегічних документах, що діяли в системі освіти.

– Перші свої знання, ази виховання діти отримують ще в дитячих садочках… Чи зміцнюється і покращується матеріальнотехнічна база цих закладів?

– Педагоги дошкільної ланки працювали над реалізацією Державної цільової Програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, над створенням умов для реалізації Державного стандарту дошкільної освіти. Стратегічний розвиток дошкільної освіти забезпечує районна Програма розвитку дошкільної освіти Сокальського району на період 2012-2017 р.р., прийнята сесією. Мережу дошкільних навчальних закладів змінено шляхом реорганізації Мурованської школи в НВК та відкриття додаткової групи на базі Двірцівського НВК. Таким чином послуги дошкільної освіти сьогодні надають 38 дошкільних навчальних закладів та п`ятнадцять НВК.

– Розпочато реалізацію українськопольського проекту "Створення системи альтернативних форм дошкільної освіти у сільських громадах". Одночасно це дало змогу, завдяки внескам громади, взяти участь в обласному конкурсі мініпроектів та забезпечити додаткову фінансову підтримку з питань зміцнення матеріальнотехнічної бази короткотривалих груп. У середньому  це 60 тис. грн. на один заклад освіти. Реалізація названих проектів дозволить забезпечити навчальні заклади внутрішніми туалетами. Короткотривалі групи дошкільного навчання будуть створені при школах у селах Бутини, Борове, Межиріччя, Перемисловичі, Стремінь, Себечів, Куличків.

– А які якісні зміни впроваджуєте в методичній роботі з педагогами дошкільних установ?

–  У системі методичної роботи з педагогами ДНЗ, велика увага приділяється впровадженню нової програми "Українське дошкілля", проблемі наступності, сучасним формам управління дошкільною установою. На допомогу педагогам удосконалено "Діагностичну карту дошкільника". Районна творча група працювала над проблемою "Використання елементів міжнародної виховної системи "Selfesteem" в практиці дошкільної освіти".

– Активізовано конкурси районного рівня для педагогів ДНЗ, районний етап Всеукраїнського фестивалю "Гармонія руху", "Кращий народознавчий куточок у ДНЗ", конкурс на кращу презентацію підготовки до заняття. Провели районний тур Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів "Вихователь року2013". Вихователь ДНЗ №5 м. Сокаля Світлана Кусевич стала лауреатом ІІ (обласного) туру названого конкурсу.

– Педагоги ДНЗ №1 взяли участь у Всеукраїнському конкурсі освітніх технологій  2012. За результатами читацького анкетування, проведеного в усіх регіонах України, вони визнані переможцями конкурсу та нагороджені Грамотою видавництва "Світоч" і редакції журналу "Дошкільне виховання".

Приділяється увага конкурсам для дошкільнят. Уже протягом трьох років проводяться районні змагання для дітей старших груп ДНЗ "Веселі старти", у січні проведено конкурс творчих робіт "Різдвяні свята очима дітей". Важливим аспектом в інноваційній діяльності ДНЗ є популяризація досвіду роботи з питань впровадження здоров'язбережувальних технологій. Дошкільний навчальний заклад № 8 м. Сокаля представляв Львівщину на Всеукраїнському огляді з теми "Здоров'я-збережувальні технології у дошкільних навчальних закладах".

–  Які пріоритетні завдання на цей рік в системі дошкільного виховання?

– Реорганізувати в НВК Бутинську ЗШ ІІІІ ст., Куличківську, Межирічанську, Себечівську ЗШ ІІІ ст., Стремінську, Борівську ЗШ І ст. та відкрити додаткову групу на базі ДНЗ с. Волсвин.
Забезпечити електронну чергу дітей, бажаючих вступити у ДНЗ. Встановити в дитсадках комп`ютери та Інтернет. Активізувати роботу •зі створення сайтів дошкільних установ.
Впроваджувати в освітній процес ДНЗ нові програми (в тому числі  авторські), сучасні технології виховання та навчання. Удосконалювати форми і методи співпраці дошкільників та педагогів шкіл з питань наступності розвитку дитини, адаптації до навчання у школі.

– Декілька слів про мережу загальноосвітніх навчальних закладів…          

-У минулому навчальному році мережа загальноосвітніх навчальних закладів не змінилася кількісно, лише якісно  шляхом реорганізації Мурованської ЗШ у НВК.

– Нині у Сокальському районі функціонує 67 загальноосвітніх навчальних закладів (28 ЗНЗ ІІІІ ст., 22 ЗНЗ ІІІ ст., 17 ЗНЗ І ст.), з них  15 НВК "Школадитячий садок".

Кількість учнів залишилася на рівні попереднього року  9200. Тішить, що вперше за парти сядуть на 100 учнів більше, порівняно з минулим навчальним роком. Лише у Шарпанецькій ЗШ І ст. відсутній перший клас.

Освіта району базується у п`яти освітніх округах, робота яких спрямовується на вдосконаленню навчальновиховного процесу, рівного доступу до якісної освіти та на вирішення основних стратегічних завдань загальної середньої освіти, визначених у проекті Програми розвитку освіти Сокальщини на 20132017 рр., яка буде розглянута на сесії районної ради.

-Протягом року велика увага приділялася забезпечення контролю за об'єктивністю оцінювання навчальних досягнень учнів, зокрема  випускників шкіл. Навчальні заклади закінчили 647 випускників 11 класу, з них 49 (7,5%) нагороджені свідоцтвами з відзнакою та медалями.

–  Як відбувалося виконання державної цільової Програми впровадження у навчальновиховний процес ІКТ "Сто відсотків"?

– Інформатизація освіти є однією з найважливіших складових програми розбудови інформаційного суспільства на основі впровадження сучасних новітніх інформаційних технологій. На основі створеного банку даних "Рівень володіння комп'ютером вчителів  предметників" організовано навчання за програмою "Microsoft", "Intel", яким охоплено 890 вчителів району. Для вдосконалення методики проведення уроку з використанням ІКТ, діяли 7 майстеркласів. Творчі групи вчителівсловесників, географії, біології та хімії працювали над створенням "електронних кабінетів" (набору ел. авторських та ліцензованих програмних продуктів). Проведено моніторинг кадрового складу вчителів, що викладатимуть курс "Сходинки до інформатики". 76 відсотків загальноосвітніх навчальних закладів підключені до мережі Інтернет.

– З 28 шкіл ІІІІ ступенів 27 мають створені власні сайти, що становить 96%. З 22 ЗНЗ ІІІ ступенів сайти є у 18ти, що становить 82%. ЗНЗ перших ступенів мають свій власний освітній портал.
Усі ЗНЗ ІІІІ ст. та ІІІ ст. розпочали участь у проекті щодо впровадження інформаційної системи управління освітою "Інформаційна система управління освітою". Проведено моніторинг якості викладання інформатики в школах Белзького та Забузького освітніх округів.
Один з кращих досвідів щодо інформатизації управління, методичної роботи та навчальновиховного процесу, на сьогодні, мають Двірцівський НВК "ЗШ ІІІІ ст.  дитячий садок", Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №2  ліцей". Залишається проблема зношеності комп'ютерної техніки у школах.

– Розкажіть про проведену методичну роботу в загальноосвітніх закладах району.

– Надзвичайно вагомим чинником, який впливає на якість шкільної освіти, є кваліфікація вчителя, його професіоналізм, здатність забезпечити необхідні навчальнодидактичні умови для рівного доступу до якісної освіти всім учням, яких він навчає, його моральний та культурний рівень. Реалізовано одне з завдань, яке ставив перед собою методкабінет  диференційований підхід у залученні вчителів до різних форм методичної освіти.

Зверталась увага на діяльність диференційованих методичних формувань. Так, роботою у творчих групах та навчанням у диференційованих формуваннях охоплено 1270 педагогів (це  79%).

Про перспективний досвід роботи педагогів району свідчать проведені обласні семінари: у Сокальському НВК "ЗШ ІІІІст. №4  ліцей", Сокальській гімназії ім. Олега Романіва, Сокальській ДЮСШ "Соколяни", у Варязькій ЗШ ІІІІ ст.

Їх учасники високо оцінили результати роботи відділу освіти, районного методкабінету, керівників та педагогічних колективів шкіл з модернізації позакласної роботи.

Троє вчителів району очолюють обласні творчі майстерні, майстеркласи з підготовки вчителів області до впровадження нових державних стандартів та інновацій (Світлана Деленко, Любов Уманська, Наталія Шевчук).

Протягом року проведено традиційний конкурс молодих педагогів "Надія", а також електронних презентацій і на кращий кабінет першого класу та хімії. Всього  23 педагогічних конкурси, фактично, для усіх категорій педагогів.

За результатами обласного етапу конкурсу "Вчитель року2013", район зайняв першу рейтингову сходинку: всі учасники обласного етапу стали його лауреатами (Юрій Кірик, Наталія Глюз, Богдан Гудко, Марія Штикало), а Оксана Грева  переможець обласного та учасник Всеукраїнського етапу конкурсу "Класний керівник року".

Школа сьогодні відчуває потребу у вчителеві, який постійно прагне до творчого пошуку, має навички дослідної, експериментальної діяльності, вивчення, узагальнення, впровадження перспективного досвіду, високий рівень інформаційної культури. З цією метою працювали творчі групи педагогів. Вченою радою МАН схвалено авторську програму вчителя інформатики Двірцівського НВК "ЗШ ІІІІст.  дитячий садок" Наталії Глюз "Сліпий метод набору", введення якої дозволить навчати учнів європейського досвіду швидкого комп'ютерного набору, без шкоди для здоров'я.

На рецензуванні наукової ради МАН перебуває авторська програма "Історія Сокальщини".

Загалом, за два останні роки подано їх п`ять  це найбільше програм від районів Львівської області.

У системі методичної роботи велика увага приділялася підготовці вчителів до впровадження нових державних стандартів та програм. Таку роботу необхідно продовжувати і в цьому навчальному році.

У жовтні 2012 року Сокальський НВК "ЗШ ІІІІ ст. №4 ліцей" та Сокальська гімназія ім. Олега Романіва нагороджені дипломами "Флагмани освіти і науки України", увійшли в мережу 100 кращих шкіл України.

– Важливим чинником у виховному процесі учнів є позашкільна освіта…

– Позашкільні заклади працювали над реалізацією державної цільової програми розвитку позашкільної освіти до 2015 року та мають високі результати у роботі з обдарованими дітьми
 Сокальська МАН розширила мережу секцій на базі опорних шкіл.

У 2012-2013 навчальному році слухачі Сокальської малої академії наук здобули 12 призових місць в обласному етапі конкурсу захистів науководослідних робіт з історії, фізики, психології, математики, хімії, біології, української мови, етнології, мистецтвознавства. Двоє слухачів МАН  переможці ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсузахисту науководослідницьких робіт (історія, фізика).

Команди Сокальської МАН  переможці обласного етапу предметних турнірів: другі місця здобули юні математики (керівник Лариса Кровіцька) і юні фізики (Юрій Кірик ), третє  юні хіміки (Галина Філозоф).

Учасник Міжнародної виставки "Майбутнє України"  Роман Головко, учень Великомостівського НВК "ЗШ ІІІІ ст.ліцей", презентував у Києві власний винахід  прилад для прогнозування погоди.

Також у списку перемог МАН такі досягнення: два перші місця у VІІ Міжнародному конкурсі з українознавства (м. Київ) у березні 2013 р., перемога на Всеукраїнських конкурсах "Непізнана історія мого краю", "Дотик природи" та інші.

Слухачі МАН  учасники міжнародних конкурсів "Юнацький водний приз" (м. Київ) (екологія), "Україна очима молодих, а також всеукраїнського  "Кристали майбутнього".

За результатами роботи закладу на рівні області (2012, 2013 рр. )  перша позиція в рейтингу районних МАН.

Колективи Сокальського БДЮТ  вокальний, "Кришталь", та хореографічний, "Престиж", підтвердили звання "зразкових". За сприяння закладу проведено районні та міські заходи: участь у фестивалях "Белзька брама", "Корчмин2012"; районному "Весняному балу" для лідерів учнівського самоврядування.

У 2012-13 навчальному році гуртківці Сокальського БДЮТ (директор Марія Поліщук) здобули 56 призових місць у районних конкурсах, 40  в обласних, 3  у Всеукраїнських, третє місце на Міжнародному конкурсі "Суперденс".

А гуртківці Великомостівського ЦДЮТ (директор Оксана Ковальовська) вибороли перше місце на Всеукраїнському конкурсі декоративноужиткового мистецтва, 20 призових  на різного роду обласних змаганнях.

Вісім призових місць обласного рівня та диплом учасника міжнародного фольклорного фестивалю "Белзька брама" здобули вихованці Белзького БДЮТ (директор Ольга Трикоз).

Вихованці Сокальської СЮТ (директор Віктор Куліш) здобули 11 перших та 15 призових місць на обласних конкурсах з ракетобудування, радіотехніки, судномоделювання, автомоделювання, народних промислів, початкового технічного моделювання. Найвище досягнення гуртківців дві перемоги на Всеукраїнському конкурсі "Наш пошук і творчість  тобі, Україно".

Юні спортсмени ДЮСШ (директор Роман Плетінка) в чемпіонаті області здобули: перше та три призових місця на змаганнях з баскетболу; чотири перших та друге місце  волейболу; п'ять командних та 34 особисті перемоги з легкої атлетики; три перших та 5 призових місць  з пляжного волейболу; 11 призових місць з плавання. Загалом  це перше місце на спортивних іграх Львівщини з баскетболу, волейболу, легкої атлетики.

Вихованці ДЮСШ показали високі результати на чемпіонаті України дитячої ліги з волейболу (7 місце); фінішували другими  на Всеукраїнському турнірі пам'яті А. Глуховецького, а також завоювали 8 призових місць на Всеукраїнському турнірі з плавання.

Розмову вели Оксана ПРОЦЬ та Любов ПУЗИЧ.

Фото Василя Сорочука і Оксани Проць.

Голос Сокальщини на GoogleNews