Про освіту

В Сокальських освітян є чому повчитися

В рамках Всеукраїнської естафети «Нові горизонти української школи» на Сокальщині побували представники Харківської делегації: заступник начальника головного управління освіти та науки Харківської облдержадміністрації Олександр Курбатов, а також головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України Юрій Вергун. Їх супроводжував у наш район начальник Головного управління освіти і науки Львівської ОДА Михайло Брегін. Обмін досвідом «за круглим столом» відбувся у приміщенні відділу освіти, у якому брали участь голови райдержадміністрації та районної ради Микола Мисак та Ігор Дацюк і, звичайно, освітяни – начальник відділу освіти Сокальської РДА Роман Монастирський, завідувач райметодкабінетом Галина Гібляк та головний спеціаліст відділу освіти Леся Ковалишин. Насамперед, Михайло Брегін окреслив мету приїзду на Сокальщину такої поважної делегації: «Ознайомитися з досвідом роботи, напрацюваннями які є, і потім Міністерство освіти їх систематизує, щоб передати іншим регіонам. А у Сокальському районі в освіті є добрі традиції, які успішно розвиваються. Здобутки сокальських освітян можуть бути прикладом роботи для інших регіонів».

Очільники району обмінялися з цього приводу думками.

Микола МИСАК, голова Сокальської РДА:

– Впродовж певного часу Сокальський район системно виконує бюджет і це дає нам змогу повністю фінансувати захищені статті тим установам, котрі фінансуються з місцевого бюджету. Маємо певні кошти, щоб зміцнювати матеріальнотехнічну базу освіти, медицини, культури… Майже вісім мільйонів гривень мали вільних залишкових коштів, частину вже розподілили, іншу розподілимо на наступній сесії районної ради. І хоча працюю лише рік, але без похвали хочу зазначити, що сокальська освіта є на належному рівні. Усі свої зусилля скеровуємо на те, щоб працювати над зміцненням матеріальнотехнічної бази. Проблема, над якою нині працюємо саме в освітніх закладах – це встановлення внутрішніх туалетів, бо лише у 60 відсотках шкіл вони є. Ми хочемо за два роки її вирішити. І мушу констатувати й те, що у нашому районі між гілками влади – райдержадміністрацією та районною радою – протистоянь немає, працюємо разом, спільно, об`їздили територію Сокальщини, збираємо інформацію, будемо її систематизувати і на сесії районної ради остаточно визначимо куди спрямувати вільні лишки.

І ще працюємо над тим, щоб піврічний бюджет був виконаний, тоді знову матимемо додаткові кошти, які зможемо спрямувати на розвиток матеріальнотехнічної бази освіти, медицини, культури та інших галузей.

Ігор ДАЦЮК, голова Сокальської районної ради:

– Освіті у нашому районі приділяється значна увага. І сьогодні одним з пріоритетних завдань є її фінансування, аби покращити матеріальнотехнічний стан: це заміна вікон в класах початкової школи, встановлення санвузлів. Збережена мережа дитячих дошкільних установ, їх у районі налічується сорок три. Ще створюємо в деяких садочках додаткові групи. Наші освітяни користуються авторитетом серед сокальської громади,14 педагогів – депутати районної ради, і представлені в кожній фракції. І всі вони відкидають будьякі політичні амбіції, коли йдеться про виділення коштів на потреби шкіл та дошкільних закладів. Тут є розуміння ситуації і, в першу чергу, приділяється увага дітям.

Роман МОНАСТИРСЬКИЙ, начальниик відділу освіти Сокальської РДА:

– Протягом останніх восьми років у нас жодна контрольна цифра не порушувалася. У цьому році на освіту додали до нашого бюджету ще понад мільйон гривень для вирішення проблем. Відчуваємо суттєву підтримку з боку районної влади, і, отже, є певні здобутки. За останні п`ять років ми проводили політику реорганізації, в нас з’явилось багато закладів нового типу. Зокрема, двадцять вісім – це школи IIII ступенів, з них сім шкіл нового типу – це гімназія, ліцеї, колегіум, тобто навчальновиховні комплекси. Намагаємось залучити до навчальновиховного процесу дошкільнят, якщо можливо – створюємо навчальновиховні комплекси школусад. Це все стаціонарні дошкільні заклади, не практикуємо створення короткотривалих груп. 98 відсотків дітей п`ятилітнього віку охоплені дошкільним вихованням. Разом з тим ми проводимо і оптимізацію мережі. Минулого року призупинили навчальний процес в одній початковій школі, і понизили одну школу на ступінь. У цьому році зі згоди громади та рішення сесії сільської ради призупиняємо навчальновиховний процес ще в одній школі, де навчається лише троє дітей.

Але не закриваємо їх, сподіваюся, що незабаром ці освітні заклади знову запрацюють, бо демографічна ситуація покращується.

У районі функціонує 114 освітніх закладів. У 2002 році брали участь у першому проекті щодо освітніх округів – українськонідерландському під назвою «Матра», спочатку напрацьовували теоретичну частину. Потім стартували в проекті Світового банку «Рівний доступ до якісної освіти».

Освітні округи офіційно почали працювати з 2007 року. Спочатку був один експериментальний. А через рік, побачивши результати, по всьому району утворили сім освітніх округів. Процес дуже непростий, треба було переконувати людей, показувати переваги. Вивчивши ситуацію, зупинились на п`ятьох освітніх округах. Стосовно них, у нас працює ще одна програма «Шкільний автобус», учнів шкіл довозить 21 автобус, але, щоб повністю її виконати, потрібно ще два. Сьогодні 87 відсотків школярів району доїжджають до навчальних закладів саме «Школяриками».

В кожному окрузі, залежно від географії, є різна кількість автобусів. З тих 21 – шість ми купили за свій бюджет, одинадцять – по програмі Світового банку, а решта – це стимулювання з боку Головного управління освіти. В кожному окрузі формується своя методична робота. На загальнорайонні наради збираємось двічі на рік – серпневу і підсумкову. А всі проміжні зібрання відбуваються в межах округу. Обирається голова округу, заступник і в кожному з них є окружна медикопедагогічна консультація, куди входить практичний психолог, соціальний педагог, логопед. Школисателіти мусять себе прорекламувати, показати, які вони надають послуги. Рейтинг Сокальського району щодо успішності в навчанні серед сільських районів займає стабільно друге місце, у нас є багато переможців обласних і Всеукраїнських олімпіад. Нам необхідно досягти того рівня, щоб бути добрим вчителем, то було би вигідно як морально, так і матеріально.

Після розмови та огляду діаграм та таблиць у стінах Сокальського відділу освіти, гостей запросили відвідати найстаріший навчальний заклад Сокаля – Сокальську гімназію імені Олега Романіва. Тількино відчинивши двері, представники делегації потрапили у справжній храм науки. Їх вразила сама атмосфера, яка панувала у цьому закладі: поведінка дітей, котрі ввічливо віталися у коридорах, поводили себе чемно і культурно, були вдягнені в гімназійні однострої. Гостей вітала директор гімназії Любов Омеляш. Спочатку зустріч відбулася в учительській, де гостям багато чого було у дивину, вони із захопленням розглядали інкрустовану шафу, котра збереглась ще з австрійських часів, а потім уважно слухали розповідь Любові Омеляш про історію, сучасність, перспективи цього навчального закладу. А тут, що минуле, що сучасне – все варте уваги. Бо зі стін цього навчального закладу вийшло багато українських патріотів, вчених навіть із світовим іменем і просто розумних, вихованих людей. Гості оглянули гімназію. А там, що не кабінет – то своєрідний мінімузей або ж сучасно обладнане, комп`ютеризоване приміщення, у якому комфортно навчатися дітям.

Далі наша дорога пролягла в одне з віддалених від райцентру сіл – Глухів. Побаченим були подивовані всі. Десь два роки тому мені довелось бути у цьому селі і бачила поруйновані стіни недобудованої будівлі, де всередині росли кущі і деревця. А тут – сучасне приміщення. Знадвору обкладене тротуарною плиткою, всередині завершувалися будівельні роботи. Санвузли призначені для наймолодших, комфортна кухня, спальні, ігрові кімнати, пластикові вікна та двері. Будівельні роботи проводяться за сучасною технологією та відповідними якісними матеріалами. Біля церкви такий навчальновиховний заклад виглядав дуже добре, незадовго тут лунатиме дитячий сміх, пісенька, наша рідна мова.

Коли ми вийшли з цього приміщення, я звернулася до представника міністерства Юрія Вергуна, аби він поділився своїми враженнями:

– Які тут можуть бути інші враження, окрім позитивних. Це ж для наших дітей будується таке гарне приміщення і в такому невеличкому Глухові. Або ж як професійно організована робота навчальновиховних комплексів. Здобутки учнів на олімпіадах і такий високий рівень здачі ЗНО говорять самі за себе. Як приклад, ми бачили Сокальську гімназію, в якій гімназисти отримують глибокі знання, свідченням цього – призові місця на олімпіадах, і як ця понад столітня школа посучасному обладнана. Таку роботу відділу освіти за підтримки районної і місцевої влади та ініціативи громади треба лише вітати. З побаченого можу зробити висновок, що досвід освітян Сокальщини вартий того, аби з ним ознайомились і перейняли інші педагогічні колективи України.

Оксана ПРОЦЬ.

 

Фото автора.

Голос Сокальщини на GoogleNews