Влада працює

Газета “Голос з-над Бугу” розпочинає нову рубрику “Державна служба зблизька”

Державний службовець, посадовець, людина з влади… Кожен з нас порізному називає тих людей, які працюють у місцевих органах влади, державних організаціях та управліннях. Багатьох з них сокальчани знають в обличчя і впізнають на вулицях міст та сіл, а до декого зверталися, аби допомогли вирішити їх проблеми, шукали поради у безвиході та ін. Про роботу державної служби Сокальського району можна почути різні відгуки, і не завжди доброзичливі. Адже ми  різні, і проблеми у нас різні. На жаль, не всі можна вирішити на районному рівні. Та всі сходяться на одному: державна служба з кожним роком реформується в кращу сторону. Зокрема, покращуються умови прийому громадян. Негативним явищем є зміни керівництва району, зумовлені зміною політичної ситуації. Однак склад державних службовців та структурних підрозділів у більшості є стабільними і кваліфікованими. Та час ставить нові вимоги. В РДА чекають нових освічених людей, з новим баченням, вихованих незалежною державою.

Розпочинаємо нову рубрику "Державна служба зблизька”. Просимо читачів висловити свої думки про роботу державної служби, якою, на ваш погляд, вона має бути. Чи потрібно її вдосконалювати і у якому ракурсі, чи залежить вона від особистостей чи від ряду інших факторів…

В Сокальській райдержадміністрації працює 113 державних службовців, з них двоє мають почесне звання "Заслужений", а троє  магістри державного управління. Нині можна з впевненістю сказати, що державна служба має жіноче обличчя, адже за статистикою 70 відсотків працівників  це жінки.

В Україні впроваджують проект Стратегії державної кадрової політики на 2011-2020 роки, якою передбачено сходження країни на більш високий щабель інноваційного розвитку. Це максимальна відкритість державної влади, підзвітність народові, урегульованість законами, сприяння залученню та розвитку професіоналів, відданих національним інтересам України. Це ті пріоритети, яким відповідає стратегія державної політики.

Приміром, у Великобританії державна служба вважається "почесним обов’язком шляхетних людей", і сприймається як знак довіри до них з боку "корони" і суспільства. А як почуваються українські державні службовці, на яких покладене практичне виконання завдань і функцій нашої держави? Саме це вирішила з’ясувати в державних службовців, які багато років працюють у цій сфері на районному рівні. Водночас через призму їхнього бачення дізнатися як змінилася робота державного службовця та вимоги до неї за останні роки.

Ось що розповіли:

Любов ЛУЦІВ, начальник відділу з питань внутрішньої політики, зв’язків зі ЗМІ та ГО РДА:

– Працюю у державній службі 18 років, прийшла сюди спеціалістом II категорії. Почала свою діяльність з самих низів: спершу була секретарем комісії у справах неповнолітніх, згодом секретарем адмінкомісії та комісії по реабілітації. Далі стала спеціалістом I категорії служби у справах дітей. А ось уже 12 років очолюю відділ РДА з питань внутрішньої політики, зв’язків зі ЗМІ та громадськми організаціями. Відділ уже не раз змінював назву, але суть його залишалася та сама. За освітою я  журналіст, думаю, що у житті себе реалізувала, бо моя робота тісно пов’язана із засобами масової інформації. Раніше ми коротко інформували область про новини, які відбулися на Сокальщині. А нині обласна держадміністрація приділяє велику увагу висвітленню роботи голови РДА та подіям, які відбуваються у районі. Відтак щодня і у широкому об’ємі подаємо звіт про роботу РДА. Ці новини з сайту Сокальської РДА беруть інші електронні та друковані ЗМІ, і роблячи матеріали, зсилаються на нас. І не дай Бог піде якась необ’єктивна чи викривлена інформація, проблем не оминеш. Тож моя робота відповідальна та копітка, бо треба швидко зібрати інформацію, яка потрібна людям. І це радує і додає сил. Час ставить нові вимоги, тож мусиш постійно бути у курсі подій, що відбуваються у державі, області та районі. Доводиться весь час самовдосконалюватися, їздити щоп"ять років на курси підвищення кваліфікації, займатися самоосвітою.

Звичайно, що за останні роки значно змінилася державна служба: насамперед, покращилися технічні можливості. Коли прийшла на роботу, то ми ще друкували на друкарських машинках. Тепер до наших послуг комп’ютери, Інтернет, електронна пошта, вебсайт, що полегшило роботу і зробило її оперативнішою.

Мирослава БАРАЛУС, начальник відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури РДА:

– Дякую долі, що у мене були добрі вчителі. Зокрема, завжди добрим словом згадую першого головного архітектора Сокальського району Івана Стахіва, у якого пройшла школу і спеціаліста, і державного службовця.

Торік минуло 14 років, як працюю начальником відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури РДА. І з власного досвіду можу сказати, що за останні роки відбулося чимало позитивних змін у нашій роботі. Колись база вихідних матеріалів, на яких ми працювали, була дуже малою і слабенькою. Нині завдяки Інтернету та комп’ютерній техніці у нас є доступ до законодавчих та нормативних документів. Ми вже не чекаємо, коли нам пришлють якийсь нормативний документ, а можемо самі його знайти і вивчити, що значно пришвидшує та полегшує нашу роботу. Негативом є те, що законодавчі та нормативні документи швидко змінюються, з’являються нові, іноді не встигаєш з ними навіть ознайомитися. Але ми мусимо ними керуватися у роботі. Варто відзначити, що посилився рівень вимог як у проектуванні, так і у будівництві.

Якщо ми раніше керувалися типовими проектами, було видано їх два-три і треба було будувати за ними і не інакше, то зараз можна індивідуально замовляти проекти на своє вподобання. Також інше обличчя є і у забудові громадських та виробничих об’єктів, де ми також відійшли від типового проектування. Нині є цікаві рішення екстер’єру, оздоблення, приділяється велика увага ландшафтній архітектурі, тобто дизайну присадибних ділянок і ділянок, які є при будівлях. Великий спектр будівельних матеріалів, які дозволяють різні ті забаганки й бачення втілити в життя. Раніше у районі працювали дві проектних організації, а зараз проектними роботами займаються майже двадцять. Люди мають вибір і це добре.

Декілька років тому було значно більше скандальних питань, гострих, серед яких чимало стосувалися меж. Нині поменшало скарг від громадян. Люди приходять обізнані із законодавчими документами, знають якими з них можна керуватися у роботі. І це спрощує наше спілкування. Проблеми, що можуть виникнути  це терміни виготовлення і погодження документації. Нерідко люди замовляють проектну документацію, не узгоджуючи терміни виконання чи якісь інші аспекти та порядок погоджень.

Державна служба, на мою думку, може звучить пафосно, але це  продовження політики держави. І хоч ми критикуємо окремі дії уряду, кожен має виконувати свою роботу і відповідати за неї, а не шукати винних. Тоді буде результат.

Завжди кажу, що ми між дев’ятою та шостою годинами на державній службі, а приватну свою думку можемо мати після шостої. Не маємо права показати людям, що у нас є якісь негаразди чи проблеми вдома, щось болить чи нема настрою. Зобов’язані бути уважними і чуйними до людей, але вони не завжди чуйні до нас. Ми це маємо вибачити, не запам’ятовувати і сприймати, так як воно є.

На мою думку, у колективі до жінки трохи вимогливіше ставлення, але де б вона не працювала, має залишатися жінкою. До цього зобов"язує посада, а разом з тим маєш давати лад у родині, приділити увагу дітям. Часто доводиться працювати і вдома, бо щось не встиг зробити, а треба. Мої рідні за ці роки звикли до цього, тому й не дорікають. І я їм за це вдячна.

Кожен з нас на роботі проводить більшу частину свого життя. Потрібно навчитися працювати так, щоб робота була легка і приносила задоволення. Адже державна служба  це постійний екзамен на професіоналізм, чуйність, доброту та людяність. Це своєрідна школа життя та спілкування.

Наталія ЯВОРСЬКА, начальник загального відділу апарату РДА:

– Працюю у державній службі понад 16 років. Прийшла сюди після закінчення "Львівської політехніки". Відтак довелося вчитися наново, крок за кроком опановувати ази роботи державного службовця і самовдосконалюватися. Досконало вчила закони, на які опиралася у роботі. Пам’ятаю, коли прийшла на роботу, до мене добре поставився весь колектив. Спершу нелегко працювалося, бо досвіду не вистачало. Але поряд були досвідчені колеги, які й стали моїми вчителями. Це  Ярослав Саламанчук, Надія Романчук, Ярослав Олійник та багато інших. Я зверталася до них за порадою і вони пояснювали й допомагали. І тепер теж стараюся, коли хтось підходить з молодих спеціалістів, роз’яснити, бо рідко хто приходить після Академії державного управління і одразу все знає. У роботі потрібний досвід. Хоча і від молодих спеціалістів можна дечого навчитися. Допомагають нам у роботі і курси з підвищення кваліфікації та семінари, на них можна поспілкуватися з колегами по роботі з інших районів та перейняти їх досвід.

В останні роки збільшився обсяг надходжень пошти та скоротилися терміни виконання. Однак кількість працівників у відділі залишилася та сама. Тепер доводиться все робити оперативно, до наших послуг електронна пошта, яка дає можливість безпосередньо у той самий день виконати розпорядження та відправити відповідь.

Державний службовець несе персональну відповідальність за виконання службових обов’язків, тож спеціаліст має бути дисциплінованим.

Адже працюємо з вхідною та вихідною інформацією. Робота державного службовця відповідальна, ти маєш бути компетентним, вміти спілкуватися з людьми, вислухати їх. Люди нині більше ознайомлені із законодавством, приходять із конкретними вимогами і знають, чого хочуть. Як колись, так і зараз громадяни найчастіше звертаються до нас  із земельними питаннями, щодо оплати за комунальні послуги, з соціальнопобутовими та питаннями виплати матеріальної допомоги малозабезпеченим людям.

Марія РЕБРИНА, державний реєстратор:

– 16 серпня 1993 року пройшла в установленому порядку конкурсний відбір в районну раду на посаду секретаря комісії з питань реабілітованих. Можете собі уявити, як мені, молодій дівчині, після вузу було приймати реабілітованих людей, які приходили зі своїми історіями життя про поневіряння. Вислуховувала засуджених і виселених, яким радянська влада покалічила долі. Було непросто, ця праця дала мені неоціненний досвід та практику. Відтоді на кожній роботі вдосконалююся, бо за цей час довелось працювати і в юридичному відділі, в адмінкомісії з альтернативної служби, і у відділі кадрів та службі неповнолітніх, і управлінні економіки. Поруч мене були добрі наставники, які завжди допомагали  Юлій Павлович Лукомський, Микола Іванович Пшевлоцький…

У 2004 році стала державним реєстратором. Кожна нова посада торкалася зовсім інших аспектів, і чогось навчала, додавала мені життєвого досвіду та навиків у роботі. З часом оволоділа комп’ютером та мистецтвом спілкування з людьми та колегами. З кожною посадою піднімалася на новий щабель своєї професійної кар’єри. У людини має бути мета і тоді ти крок за кроком йдеш до неї. На роботі, як і у житті, є моменти, коли тобі важко, а є хвилини, коли все вдається, і працюєш із задоволенням. Багато залежить від людей, які тебе оточують. На щастя, наш колектив дружний та згуртований. Нераз їздили разом відпочивати у Карпати. Брали участь у спортивних змаганнях, де представляли Сокальщину. Окрім державного службовця, я  жінка та мама. І щаслива, що мої рідні мене розуміють і підтримують.

Державна служба  це робота для людей і робота над собою. До речі, дехто думає, що державний службовець отримує високу зарплатню чи користується пільгами та має високу пенсію. Та він помиляється. Можливо, у Міністерствах так і є, але на місцевому рівні – ні. Єдине, що відпустка у державного службовця 45 днів. І це максимум. Але ніхто з працівників не може їх реалізувати. Пільгових пенсій, як дехто вважає, у нас також нема.

Державна служба ставить до нас свої вимоги, бо виконуючи свої службові обов’язки, усі стаємо об’єктом уваги інших: як ми входимо, як вітаємося, як сідаємо, їмо, розмовляємо і як слухаємо, питаємо і як відповідаємо – усе це викликає обговорення й осуд, вказує на придатність чи непридатність на роботі. Тому, що ми є публічними людьми, всі, як на долоні: де б не був, завжди мусиш бути у формі, гідно нести звання державного службовця. І приємно, коли ти йдеш вулицею, тобі усміхаються люди, вітаються. Значить наша робота потрібна і корисна…

Записала Любов ПУЗИЧ.

Мирослава БАРАЛУС, начальник відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури РДА.

Любов ЛУЦІВ, начальник відділу з питань внутрішньої політики, зв’язків зі ЗМІ та ГО РДА.

Марія РЕБРИНА, державний реєстратор.

Наталія ЯВОРСЬКА, начальник загального відділу апарату РДА.

Фото автора.
 

Від адміністратора порталу.

Пропоную обговорювати дану рубрику не тільки на сторінках газети, але і на Форумі Сокаля.

Голос Сокальщини на GoogleNews