Влада працює

В Сокальському районі не дороги, а бездоріжжя – або навіщо дорожники викидають гроші в болото

Ще ніколи на Сокальщині не було таких страхітливих доріг. Після зими вони всуціль розбиті, вибоїна на вибоїні: ні пройти, ні проїхати. Така ситуація майже в усіх напрямках району. Здається, щовесни і щоліта дорожники латають їх, а знаку нема. Лише гроші летять з вітром. Та найгірше, що чимало відрізків шляху стають цілком непридатними для проїзду автомашин. Відтак дороги та їх незадовільний стан стали головним болем не тільки водіїв та перевізників, але й усіх мешканців Сокальщини. Тож вони й обговорили питання про стан доріг на громадському слуханні, яке відбулося 4 березня з ініціативи Громадської ради, яка створена при райдержадміністрації.

Ця наболіла проблема  зібрала повний зал людей. Прийшли представники районної та місцевої влади, депутати обласної, районної та міської рад. На жаль, уже вкотре проігнорували запрошенням громади представники ДП «Райавтодор». На початку слухання, яке вів журналіст ТРК «Сокаль» Олександр Новацький, до порядку денного включили ще питання про стан пасажирських перевезень у Сокальському районі.
Перед початком обговорення присутні переглянули фільм про стан доріг у Сокалі та районі, який зняли волонтери Громадської ради. Показані кадри та фото підтверджували, що дороги на Сокальщині в катастрофічному стані.

Першим мав слово голова районної ради Ігор Дацюк, який повідомив, що Сокальська районна рада шостого скликання обрана у грудні•2010 року і вже навесні 2011 р.  на одній із сесій винесла на розгляд питання про стан доріг у районі. На це засідання запросили й керівників «Облавтодору» та ДП «Райавтодор». Депутати ще тоді констатували, що стан доріг на Сокальщині є незадовільним, вимагали звільнити керівника ДП «Райавтодор» за неналежне виконання своїх функціональних обов’язків. Згодом заслухали й заступника начальника Служби автомобільних доріг у Львівській області та просили його посприяти звільненню керівника «Райавтодору». На жаль, до вимог депутатів не прислухались. Тоді проаналізували, як використовували кошти на ремонт автомобільних доріг, яких виділили у три рази більше, ніж у 20092010 рр., бо у 2011ому скерували 3 млн. грн., які були використані неефективно. Роботи виконані «Райавтодором» незадовільно, оскільки ремонтують дороги нерідко у дощову погоду старим дідівським способом.

А 16 лютого відбулася чергова сесія районної ради, на якій з ініціативи депутатського корпусу знову розглянули питання щодо стану автомобільних доріг на Сокальщині. І вдруге депутати вимагали звільнити керівника «Райавтодору» зі займаної посади, бо навіть за ті мінімальні кошти, що виділяють, робота дорожників є вкрай незадовільною та неефективною. Це просто викидання грошей на вітер. Звернулися до обласної та районної державних адміністрацій, Служби автомобільних доріг, акцентуючи увагу на вкрай незадовільний і катастрофічний стан доріг.

Кажуть, що нині виділяють мало грошей на ремонт доріг. Чому ж у наших сусідів-волинян вони у значно кращому стані? Чи у них спеціалісти та техніка краща, чи ями так не вибиваються? У чому ж справа? Це намагався пояснити Ігор Дацюк: «Якщо раніше в «Райавтодор» входило три філії, зокрема у Белзі, Великих Мостах, Сокалі, які мали асфальтний завод, то зараз є лише філія в Сокалі. Асфальт возять із Давидова, що біля Львова. То про яку якість доріг можна вести мову?! До того ж вони прокладені без дотримання певної технології, зокрема, нема відводу води, належної «подушки» з щебеню і т. д. Тож маємо те, що маємо. Нині на певних відтинках шляхів не можна ні пройти, ні проїхати. Через що й люди перекривають траси. І роблять це справедливо, бо з таким їх станом далі миритися не можна.

…Нині в аварійному стані дорога до Княжого, Двірців, Бутин, Лучиць, Перетік… Районна рада склала програму, де визначений перелік доріг, які мають дотуватися в першу чергу. Питання поки що за коштами.

 Далі Ігор Дацюк пояснив, що усі повноваження щодо пасажирських перевезень у облдержадміністрації, яка  проводить тендери по області. 16 лютого депутати районної ради прийняли рішення звернутися до ОДА та в Кабінет Міністрів, аби тендери на транспортні перевезення проводили на місцях, де краще знають стан справ, ніж у Львові. Бо нині склалася критична ситуація, коли люди із віддалених сіл нікуди не можуть добратися. Тепер районна влада змушена  приймати кардинальні рішення, аби врегулювати проблему. Не можна далі миритися з ситуацією, що склалася.

Перший заступник голови РДА Володимир Катерина зауважив, що «шкода, що тут нині нема власника доріг, бо практично власником (90%) усіх доріг Сокальського району є Управління автомобільних доріг Львівської області. І згідно з чинним законодавством воно утримує фінансування для ремонту доріг. Нині саме вони є вкрай незадовільному стані».

В. Катерина пояснив, що райдержадміністрація не має впливу на «Облавтодор», який повинен ремонтувати дороги державного значення. А на Сокальщині його філія – «Райавтодор». Стан доріг у районі критичний. У минулому році держава виділила на ремонт доріг загального значення лише сім відсотків від запланованих коштів. Добре, що хоч отримали кошти на ремонт комунальних доріг, які є на балансі органів місцевого самоврядування. Мабуть, доцільно передати деякі державні дороги на баланс району. Така катастрофічна ситуація з дорогами загального значення сталася через те, що нині держава скеровує всі кошти на ремонт тих доріг, які включені в проект «Євро-2012».

– Якщо порівнювати стан доріг в Сокалі та в Сокальському районі, то у нас ситуація дещо краща, – сказав Сокальський міський голова Богдан Зарічний. – Але таке порівняння не може нікого радувати. Проблем надзвичайно багато. Найбільша – це мізерні кошти, які виділяють на ремонт доріг, з бюджету міста. Бо левова частка йде на утримання п’яти дитячих дошкільних установ, це 75% бюджетих коштів. Звичайно, якщо не перекривати дахи та не вирішувати нагальні проблеми міста, які виникають щодня, то можна б скерувати значно більшу суму на ремонт доріг, у 2011 році на це виділили 895 тисяч гривень. Частково вдалося відремонтувати вулиці Героїв УПА, Григоренка, Підкови, Гоголя. На 155 тисяч гривень зробили ямкові ремонти по вулицях Яворницького, Чайковського, Тартаківська, Шептицького, Шевченка. Вулиця Ярослава Мудрого є на балансі Служби автомобільних доріг, і міська рада не має права вкладати гроші в її ремонт. Хоча чистимо її своєю технікою, засипаємо щебенем…

Міський голова висловив бачення, як можна вийти з критичної ситуації.

Чому дороги у такому жахливому стані спробувала пояснити й депутат обласної ради від ВО «Свобода» Олександра Небожук.

– У 2010 році змінилося законодавство і податок з власників транспортних засобів збирають через акциз. Відтак він сконцентрований у Києві і ці кошти йдуть на загальні дороги, їх розподіляють через державні адміністрації. За місцем проживання залишилася лише реєстрація транспортного засобу. Таким чином, у цьому році до обласного бюджету від першої реєстрації транспортного засобу надійшло 18,5 мільйона гривень. А у нас 20 районів і сім міст обласного підпорядкування. Цю суму потрібно поділити на 27 адміністративних одиниць. Гроші депутати обласної ради намагаються розділити справедливо. На кожен район припаде десь 700800 тисяч гривень. За них усіх доріг у районі не відремонтуєш. Що робити далі? Люди вже не витримують, бо не можуть дістатися на роботу, в лікарню чи до школи, транспорт не курсує через аварійний стан доріг. Відтак мешканці Великих Мостів перекрили дорогу. Аби розібратися, що спонукало їх це зробити, у Великі Мости приїхав голова ОДА. Однак перед його приїздом, наче курям на сміх, дорожники латали дорогу глиною та щебенем. Але це не допомогло. Голова ОДА Михайло Костюк був вражений побаченим і пообіцяв мешканцям, що дороги у Великих Мостах ремонтуватимуть першочергово. А що робити віддаленим селам? Виходить, аби адміністрація опам“яталася, мають піднятися люди. Невже інших кроків нема?

Доповнив колегу голова комісії з питань контролю за ефективністю виконання державних і обласних програм та рішень Львівської обласної ради Михайло Блавацький. Він розповів, що торік з обласного бюджету на комунальні дороги Львівщини виділили 18 мільйонів гривень. Кожен район отримав по 750 тисяч гривень, крім того були ще дотації з державного бюджету. Практично для районів у Львівській області у 2011ому виділили 117 мільйонів гривень на ремонт доріг. Це вже не так мало. Лише потрібно використовувати їх ефективно. На Сокальщині вони були зосереджені на ямковому ремонті. І що з того вийшло?!

І друге, навіщо тримати такий штат – 43 особи, 13 з них – це працівники інженерно-технічної служби, а роботи нема ніякої.  Депутати районної ради двічі висловили недовіру керівнику «Райавтодору», але віз, як кажуть, і нині там. Працівники «Райавтодору», як не працювали, так і не працюють. Проте на Сокальщині ще далеко не найгірший стан доріг на Львівщині.

Далі слово дали представникам громади, які критикували дії влади, вносили конструктивні пропозиції. Зокрема, мешканець Сокаля, колишній депутат районної ради Григорій Казанівський наголосив, що відповідальність за незадовільний стан доріг лежить на  керівниках району, бо ті «лише засідають, приймають рішення, а ніхто їх не виконує. Доріг як не було, так і нема. А водії маршруток та автобусів щодень мусять по тих жахливих дорогах перевозити пасажирів»…   «Дісталося» від присутніх за бездіяльність депутатам усіх рівнів.

Проте іншої думки був депутат районної ради Тарас Личко, який підкреслив, що два депутати обласної ради, депутати районної та міської рад приєдналися до пікетувальників у Великих Мостах, неодноразово зверталися в правоохоронні органи, приймали рішення щодо незадовільної роботи керівника «Райавтодору» на сесіях районної ради. Але це не допомогло.

Акцентував увагу на упущеннях в роботі місцевих керманичів й депутат районної ради попереднього скликання Іван Пелип: «Ми живемо у прикордонному районі, яке багате покладами вугілля і нині не маємо доріг – це абсурд». Він запропонував створити комунальне підприємство з ремонту доріг.

Мешканець Жвирки Роман Цьох вів мову про Жвирківський міст через річку Західний Буг, який, на його думку, є об’єктом підвищеної небезпеки. Він не витримує важковагового транспорту більше, ніж 20 тонн. А у весняноосінній період  їздить більше важкої сільськогосподарської техніки…

Депутат міської ради Юрій Товарянський запевнив, що депутати від ВО «Свободa» працюють і захищають інтереси усіх громадян Сокальщини. Ніхто не може цього заперечити, бо навіть на громадському слуханні більшість депутатів, які присутні, – від цієї політичної сили. Від кожного з них залежить як нам буде жити далі у нашому місті та чи будуть дороги у задовільному стані.

Член громадської ради Алла Вавринчук звернула увагу на те, що щороку виникає питання щодо критичного стану доріг, але вони не стають кращими. Виходить, що лише  «товчемо воду в ступі», бо нема контролю за використанням бюджетних коштів. І запропонувала укласти договір з ДП «Райавтодор», в якому обумовити всі гострі «кути».

Не менш емоційно відбувалося обговорення й другого питання щодо перевезення пасажирів на Сокальщині. Ситуацію, яка склалася, охарактеризував секретар комісії транспорту Львівської обласної ради, депутат обласної ради Андрій Кінах:

– Нині робота перевізників заблокована через те, що певні посадові особи втрутилися у ситуацію і хочуть використати їх в своїх цілях. Відтак на перевізників почався тиск, зокрема перевірки різних інстанцій. Раніше тендери проводили в Сокальській РДА. Некомпетентний підхід її працівників до надання тендерів, призвів до того, що з’явилося 15 перевізників, які практично «задавили» діючий автопарк. Чому ми знову намагаємося двічі вступити в одну і ту ж воду? Чому нині всі зусилля скеровані на те, аби знищити Львівське автотранспортне підприємство, яке влилося в ТзОВ «ФіакрЛьвів»? Це схоже на зведення порахунків…

Чому так сталося, свою точку зору висловив перший заступник голови РДА Володимир Катерина. Він пояснив, що в Сокальському районі здійснюють перевезення кілька перевізників. Райдержадміністрація в цей процес не втручалася і не здійснювала нікому жодних перешкод, вимагали лише якісних послуг. Враховуючи загальний критичний стан доріг, поблажливо ставились до перевізників,  бо розуміли, що їм за таких умов важко дотримуватися встановленого графіка роботи транспорту. Проте 25 лютого перевізники застрайкували і не виїхали на маршрути. Люди не змогли дістатися ні на роботу, ні до райцентру, ні додому. Вони зробили це без попередження. Хоча й переконували даного перевізника не вчиняти таких дій, бо це спричинить немало проблем. І так сталося б. Досі право на здійснення перевезення мало Львівське автотранспортне підприємство. Воно зобов’язане було їх здійснювати, оскільки має постійні договори. Його реорганізація в ТзОВ «Фіакр-Львів» поки що до кінця не відбулася, і те ще не ліквідоване. Представники районної влади просили не припиняти перевезення.  До того ж дозволи на перевезення дає не РДА, а Львівська ОДА. Нині декому вигідно перевести усі стрілки на райдержадміністрацію…

Дещо іншої думки був представник від Львівського автотранспортного підприємства, депутат районної ради Тарас Стародуб: «У ситуації, що склалася із перевезенням у Сокальському районі, вважаю, винна райдержадміністрація. Наше підприємство обслуговувало 16 маршрутів Сокальського району. У цьому році ми влилися в ТзОВ «ФіакрЛьвів» і відповідно звернулися в ОДА, аби переоформити договори на перевезення. І досі не отримали жодної відповіді. Проте почали безпідставно фотографувати наші автобуси і в автопарку, і по дорозі спиняли водіїв, оформляли штрафні санкції. Потім наш конкурент по перевезеннях звернувся до голови районної організації Партії регіонів Наталії Карташової, та, в свою чергу, до народного депутата Петра Писарчука, а він – до прокуратури. Почався шалений тиск на наше підприємство. Зокрема: перевірки з прокуратури, податкової та інших інстанцій. Це «паралізувало» роботу нашого підприємства. До того ж прокуратура видала постанову розірвати угоду із Львівським автотранспортним підприємством. Щоб врятувати ситуацію, ТзОВ «ФіакрЛьвів», де зараз стоїть 25 справних автомашин, звернувся з офіційним листом на ім’я голови РДА з проханням надати тимчасові договори на перевезення у деякі пункти, аби забезпечити населення Сокальщини автобусним сполученням. Натомість отримали відповідь, що дозволи на перевезення громадян на приміських маршрутах надає Львівська обласна державна адміністрація. Одночасно повідомили, що адміністрація зацікавлена у якісному наданні транспортних послуг населенню, однак видача тимчасових дозволів на перевезення пасажирів на маршрутах загального користування не входить до компетенції РДА. Однак саме до компетенції РДА входить клопотати до ОДА про видачу тимчасових дозволів. То хіба Сокальська РДА зацікавлена у наданні якісних перевезень?!».

Депутат обласної влади Олександра Небожук додала, що нині важко знайти винних, бо одні, ховаючись за постулатами закону,  вміло переводять стрілки на інших. Проте четверо депутатів від Сокальщини, а також сільські голови Лучицької, Варязької, Княжівської та Смиківської рад та депутат обласної ради Андрій Корнат порізно звернулися в Львівську ОДА з приводу перевезень.  І отримали від обласної державної адміністрації відповідь з підписом керівника апарату, в якій зазначено, що вирішення цього питання переадресовується Сокальській районній державній адміністрації. Виходить, що обласна влада перекидає справу на районну, а в результаті люди не можуть доїхати на роботу. Перевізники не хочуть їздити по таких дорогах, відтак мешканці віддалених сіл залишилися відірвані від світу. Що робити тим, хто працює у містах, невже їм кидати роботу?

– У нас працює система, яка неправильна, – підсумувала депутат районої ради  Ірина Здерка. – І ми маємо змінити її заради дітей. Адже дороги – обличчя наших міст та сіл… Хочу також торкнутися і проблеми перевезень і, насамперед, звернутися до перевізників: подумайте за наших дітей. Вони нині бояться сідати в маршрутки, бо водії кричать на них, виганяють з салону, навіть дітей з багатодітних сімей, які мають право на пільгове перевезення. Перевізники чомусь забули, що й вони мають певні обов“язки, зокрема водії мусять бути ввічливими та доброзичливими до пасажирів, надавати якісні послуги…

Депутат міської ради Єлизавета Цар запропонувала через три місяці провести ще одне громадське слухання, на якому заслухати, як відреагувала влада на звернення громади.

…Люди висловлювали те, що наболіло, просили  представників влади та депутатів дослухатись до них і допомогти. У кожному виступі було раціональне зерно. Після обговорення громада вирішила звернутися до Львівської облдержадміністрації з проханням виділити кошти на ремонт доріг Сокальського району. Інші конструктивні пропозиції з обох питань були внесені у загальні пропозиції, які зачитала голова Громадської ради Мар“яна Яремчук.

Любов ПУЗИЧ.

 

Фото Юрія ТОВАРЯНСЬКОГО.

Голос Сокальщини на GoogleNews