Ряд статей Кодексу цивільного захисту України (далі – Кодекс), який введений у дію з 1 липня 2013 року, містить відповідні норми чинного антикорупційного законодавства, що безпосередньо пов’язані з питаннями комплектування органів управління та сил цивільного захисту, проходження служби цивільного захисту. Так, у ч. 5 ст. 101 Кодексу «Порядок проходження служби цивільного захисту» визначено, що на осіб начальницького складу служби цивільного захисту поширюються вимоги та обмеження, передбачені законом України «Про засади запобігання і протидії корупції». Відповідно до ст. 4 цього Закону, вказана категорія персоналу (кадрів) органів управління та сил цивільного захисту разом із державними службовцями віднесена до осіб, уповноважених на виконання функцій держави, і є суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення. Якщо розглядати категорію «інші працівники, з якими укладається трудовий договір» (у визначені ч. 1 ст. 99 Кодексу), то суб’єктами відповідальності за корупційні правопорушення у даній категорії також є посадові особи юридичних осіб публічного права – відповідно до ст. 4 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Стаття 102 Кодексу «Прийняття на службу цивільного захисту та умови її проходження» визначає, що не може бути прийнята на службу цивільного захисту особа, яка була засуджена за вчинення злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому порядку, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного правопорушення.
Існування окремої підстави для звільнення особи начальницького складу, що є правовим наслідком вчинення нею адміністративного корупційного правопорушення, міститься у нормах відповідної статті Кодексу. Так, відповідно до ч. 3 ст. 106 Кодексу «Звільнення зі служби цивільного захисту» контракт припиняється (розривається), а особи начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту також у зв’язку з набранням законної сили судовим рішенням, відповідно до якого особу притягнуто до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов’язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Також ч. 4 ст. 107 Кодексу «Резерв служби цивільного захисту» визначено, що стосовно осіб, які зараховуються до резерву служби цивільного захисту, і за умовами, визначеними контрактом, їх прийматимуть на час мобілізації на службу цивільного захисту для виконання обов’язків осіб начальницького складу, за їх письмовою згодою проводиться спеціальна перевірка в порядку, встановленому Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Андрій ГНІДЕЦЬ,
провідний фахівець Сокальського РС ГУ ДСНС України у Львівській області,
старший лейтенант служби цивільного захисту.