Site icon Голос Сокальщини – новини Сокаля, Шептицького

До уваги ОТГ: що потрібно врахувати при укладанні договору на розподіл природного газу

19 липня набула чинності постанова Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів». На сьогодні, нагальним питанням є внесення змін в існуючі договори розподілу природного газу (виведення/долучення нових об’єктів) та укладення нових договорів. Про це нагадують у департаменті паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження Львівської ОДА та надають рекомендації щодо укладення таких договорів ОТГ.

Яка процедура укладання договору на розподіл природного газу?

Для укладання договору з розподілу природного газу та договору із постачальником природного газу на 2021 рік новоутворені та діючі організації повинні звернутись до Оператора газорозподільної системи із заявою щодо укладання договору розподілу природного газу та надати Товариству в термін до 01.01.2021 інформацію щодо ідентифікаційного коду юридичної особи, копію документів щодо передачі майна від одного власника/розпорядника іншому, інформацію щодо кошторисних призначень тощо, а установи, які ліквідуються повинні надати заяву щодо розірвання договору з розподілу природного газу.

Що є обов’язковим при здійсненні розподілу та постачання природного газу?

Згідно з п.1 глави 5 та п.1 глави 7 розділу VI Кодексу ГРМ, споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови включення споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника на відповідний розрахунковий період.

Який порядок обмеження/припинення постачання природного газу?

Оператор ГРМ в установленому законодавством порядку має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об’єкт споживача (у тому числі побутового споживача) з дотриманням Правил безпеки систем газопостачання та нормативних документів, що визначають порядок обмеження/припинення природного газу, у таких випадках:

1) несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;

2) отримання від Оператора ГТС повідомлення про припинення розподілу природного газу споживачу у випадках відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді; відсутності підтвердженої номінації у діючого постачальника на обсяги транспортування природного газу для потреб споживача;

3) подання споживачем або його постачальником письмової заяви про припинення газопостачання;

4) відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»;

5) розірвання договору розподілу природного газу;

6) несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ, несанкціоноване відновлення газоспоживання; наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з ГРМ

7) визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт;

8) необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об’єкту споживача, що не є побутовим);

9) відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об’єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проектній документації, обстеження газових мереж до ВОГ та/або газоспоживаючого обладнання;

10) в інших випадках, передбачених законодавством.

Щодо змін положень Закону України «Про ринок електричної енергії»

Згідно із положеннями пункту 13 розділу XVII Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) протягом 2019 та 2020 років право на універсальну послугу мали побутові, малі непобутові споживачі та бюджетні установи незалежно від розміру договірної потужності, а також інші споживачі, електроустановки яких приєднані до електричних мереж з договірною потужністю до 150 кВт.

Хто має право на користування універсальної послуги у 2021 році?

З 01 січня 2021 року право на отримання універсальної послуги матимуть лише побутові споживачі та малі непобутові споживачі з потужністю до 50 кВт. Споживачі, що раніше отримували універсальні послуги і мають дозволену потужність понад 50 кВт, з 2021 року повинні змінити послугу з постачання електроенергії, тобто перейти на вільні ціни.

Бюджетні установи або організації з договірною потужністю до 50 кВт можуть продовжувати отримувати електроенергію від постачальника універсальних послуг

Який порядок дій бюджетних установ або організацій з договірною потужністю більше 50 кВт?

У випадку розрахованої очікуваної вартості, що не перевищує 50 тис. грн. на рік – процедура полягає у підписанні прямого договору з публікацією звіту про його укладення у системі електронних закупівель Prozorro

У випадку розрахованої очікуваної вартості від 50 до 200 тис. грн. з ПДВ на рік – процедура включає спрощену закупівлю з подальшим укладенням договору про постачання електричної енергії споживачу (вільні ціни).

У випадку розрахованої очікуваної вартості більше 200 тис. грн. з ПДВ на рік – установа або організація має провести відкриті торги з подальшим укладенням договору про постачання електричної енергії споживачу (вільні ціни).

Який порядок дій бюджетних установ або організацій з договірною потужністю до 50 кВт?

Одним із варіантів може бути продовженні дії Договору про закупівлю товарів (робіт та послуг) за державні кошти (енергія електрична).

Інший варіант – укладення Договору про закупівлю товарів (робіт та послуг) за державні кошти (енергія електрична) на 2021 рік з постачальником універсальних послуг (переговорна процедура закупівлі).

Як продовжити дію договору про закупівлю?

Відповідно до частини 6 статті 41 ЗУ “Про публічні закупівлі”, дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджені в установленому порядку.

Споживачі, які уклали таку додаткову угоду, можуть продовжувати отримувати універсальну послугу до кінця строку дії додаткової угоди.

Якщо Споживач з договірною потужністю більше 50 кВт не провів відповідну процедуру закупівлі до кінця строку дії додаткової угоди, підприємство-постачальник універсальної послуги повинно повідомити оператора системи розподілу про відсутність договірних відносин з відповідним Споживачем, а останній з дати закінчення строку дії Договору про закупівлю переходить на постачання до постачальника останньої надії.

Споживачі, що раніше отримували універсальні послуги і мають дозволену потужність понад 50 кВт, з 2021 повинні змінити вид постачання електроенергії, тобто перейти на вільні ціни?

Електропостачальником за вільними цінами може бути електропостачальник, який надавав до цього універсальну послугу, при умові укладання з ним договору про постачання електричної енергії та обрання відповідної комерційної пропозиції.

У разі не обрання споживачем завчасно (до 31 грудня 2020 року) електропостачальника за вільними цінами, постачання йому електричної енергії буде здійснюватися на підставі договірних відносин з постачальником «останньої надії» протягом періоду, що не перевищує 90 днів від дати припинення строкового права на універсальну послугу, встановленої Законом.

Хто встановлює тарифи на послуги постачальника універсальних послуг?

Нагадаємо, що тариф на послуги постачальника універсальних послуг затверджує Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг.

Щодо заходів, спрямованих на підвищення енергоефективності

З метою забезпечення сталого енергетичного розвитку об’єднаним територіальним громадам пропонується:

– Розробити програми, які спрямованих на підвищення енергоефективності житлового фонду, шляхом додаткової компенсації з місцевого бюджету відсоткової ставки за кредитами, отриманими на енергоощадні заходи та впровадження відновлюваних джерел енергії.

– Здійснювати популяризацію механізмів обласної програми енергозбереження для населення та механізмів роботи ДУ «Фонд енергоефективності».

– Залучення інвестиційних коштів для проведення енергоощадних заходів шляхом реалізації механізмів енергосервісу здійснювати відповідно до ЗУ «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації».

– Забезпечити організацію енергетичного моніторингу в бюджетних установах, що фінансуються з бюджету громад.

– Приєднання до європейської ініціативи «Угода мерів» з метою залучення грантових та кредитних коштів міжнародних фондів для реалізації енергоефективних проектів, а також розроблення  Планів дій сталого енергетичного розвитку та клімату.

Exit mobile version