АДАПТАЦІЙНИЙ ЦИКЛ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ПЕРШІ ПІДСУМКИ
Добіг до кінця 2023/2024 навчальний рік. А разом із ним завершився перший етап навчання учнів, які здобувають базову середню освіту за новим Держстандартом. Тож час підбивати підсумки, визначати проблеми та шукати шляхи для вдосконалення освітнього процесу в майбутньому.
Львівський інститут післядипломної педагогічної освіти підготував когорту педагогів-тренерів за програмою “Впровадження реформи НУШ: завершення адаптаційного циклу”, завданням яких є проведення навчань в громадах з керівниками закладів освіти, їх заступниками та педагогами мовно-літературної, суспільно-історичної, математичної та природничої освітніх галузей.
Навчання керівників та їх заступників в Дрогобицькій МТГ відбулося в ліцеї №2, який входить до ста шкіл України, що пілотують впровадження НУШ (директор – Панькевич Лариса Іванівна). Тренерами виступили Галина Марчук, директор Центру професійного розвитку педагогічних працівників Дрогобицької міської ради, та Оксана Кіліян, заступник директора ліцею №2.
Під час навчання йшла мова про управління змінами, про ефективний перехід з початкової школи до адаптаційного циклу базової середньої освіти; про створення сприятливого середовища для навчання та розвитку учнів; про використання нових методів та підходів до навчання; про оцінювання наскрізних вмінь та групових результатів учнів; про важливість моніторингу та аналізу освітньої діяльності. Корисним був виступ Любов Онисько, консультанта ЦПРПП ДМР, яка окреслила структуру сучасного уроку та визначила його складові відповідно до рекомендацій Державної служби якості освіти. Оксана Кіліян презентувала результати міжнародного дослідження PISA-2022, що свідчать про значні освітні втрати в читанні між двома циклами PISA. Ольга Чайківська, вчитель початкових класів ліцею №2, тренер-педагог, продемонструвала ефективні методи формування читацької компетентності школярів. Галини Марчук ознайомила присутніх з управлінським інструментом – інтегральною динамікою, що є моделлю людського розвитку, в основі якої лежить вивчення та класифікація домінантних систем цінностей і парадигм мислення.
Важливо підкреслити, що реформа НУШ не є безпроблемною. Існують певні труднощі, пов’язані з її впровадженням, як, наприклад, необхідність перепідготовки вчителів, забезпечення шкіл новими ресурсами та адаптація навчальних програм.
Проте, попри ці виклики, важливо пам’ятати, що реформа НУШ спрямована на те, щоб зробити українську освіту більш сучасною, гнучкою та орієнтованою на потреби учнів. Це те, що допоможе Україні виховати нове покоління освічених, вільних та відповідальних громадян, які зможуть будувати краще майбутнє для країни.
Навчання керівників ЗЗСО та їх заступників за програмою “Впровадження реформи НУШ: завершення адаптаційного циклу”