Нині в Україні працює єдиний оператор залізничних перевезень – це «Укрзалізниця». Лише до Львова прокладено залізничні колії з восьми напрямків, вони охоплюють окремі населені пункти (!) 14 громад.
Це означає, що Львівська агломерація та загалом область має потужне залізничне сполучення.
Про це розповів порталу «Децентралізація» консультант Програми Ради Європи Ігор Могила. Та попри такі переваги, експерт зазначає, що «Укрзалізниця» переважно працює на вантажні перевезення. А також на пасажирські – магістрального, тобто далекого сполучення. Бо це значно прибутковіше за приміські. Тому і маємо приміський транспорт з незручними для мешканців агломерацій інтервалами.
З часом приміські потяги таки стануть альтернативною приміським автобусам, як це є нині в Європі.
Зокрема цілком реальною є перспектива, коли в Україні з’являться кілька операторів залізничних перевезень, а не один, як є наразі. За словами Ігоря Могили, вже є новий проєкт закону про залізничний транспорт.
«Законопроєкт містить норми про допуск приватних операторів до інфраструктури, положення, які дозволяють місту купити в оператора певний рейс і вказати, у який час цей потяг має курсувати. Коли місто платитиме за це, зможе виставляти оператору умови. А поки що «Укрзалізниця» немає інтересу пускати електрички в популярний час, якщо можна пустити міжнародні, магістральні поїзди чи вантажні», – зазначає консультант Програми Ради Європи.
До слова, у Європі, на яку Україна орієнтується, теж починалося не все одразу. І навіть зараз у сусідній Польщі не завжди вдається пересадити людей із власних авто у громадський транспорт, попри політику держави, яка проводить колосальну роботу.
«Умовно, якщо за 30 км від Кракова є містечко, як наш Городок, то люди з громади приїжджають туди на залізничну станцію. А там велика безкоштовна стоянка для пасажирів електрички. Пересідають на швидкісний потяг і їдуть до Кракова. Це підкуповує, люди розуміють, що приміський потяг – це зручно, недорого і не треба шукати місце для паркування в Кракові. Маючи розгалужену мережу залізничних шляхів, маємо зробити так і у нас», – упевнений заступник Городоцького міського голови Микола Щур.
«Звичайно, цей вид громадського транспорту потребує великих інвестицій на розбудову інфраструктури, закупівлю рухомого складу. А також законодавчі зміни. Але про це все треба думати і планувати вже – готувати відповідну законодавчу базу. Аби після Перемоги починати реалізовувати заплановане. Бо асоціація є не лише майданчиком для обговорень, а й працює над пошуком інвестицій», – каже виконавчий директор асоціації «Львівська агломерація» Роман Кізима.
На цьому наголошують і міжнародні донори.