Стислий огляд подій

Пільг ніхто не відміняв

 На цьому наголосили на нараді у райдержадміністрації за участю керівників РДА, Сокальської районної ради та представників підприємств, які здійснюють перевезення пасажирів на території Сокальського району.

 
Приводом до скликання цієї наради стали письмові та усні скарги мешканців Сокальщини на якість перевезень, а особливо пільгових категорій, які користуються пасажирським транспортом. Для прикладу, заступник голови РДА Павло Савчук озвучив кілька з них. Жителі села Теляж скаржаться на те, що «перевізники маршруток «СокальУльвівок» вимагають оплату за проїзд пільговиків. Дуже агресивно себе поводять. Водій Богдан Лизун (ПП А. Кінах) вимагає кошти за проїзд, показуючи папірець, на якому написано, що за рейс шофер повинен перевозити тільки двох пільговиків. Але на цьому документі немає жодного підпису і печатки. Водій зупиняє маршрутку на 1015 хвилин і вимагає грошей. Люди, які оплатили за проїзд, починають кричати на пільговика, тоді він вже змушений оплачувати. Просимо навести порядок. Бо хтось може не витримати і станеться непоправиме». У мешканки Сокаля п. Онопрієнко водій вимагав оплату за проїзд, хоча вона має право на пільговий. А 1 листопада був відсутній один з рейсів по маршруту СокальКняже… І подібних скарг у Сокальську райдержадміністрацію надійшло чимало. Тому керівництво РДА вирішило скликати нараду і поцікавитися, звідки взялося повідомлення про перевезення лише двох пільговиків за рейс, а також обговорити й проблеми щодо якості перевезень пасажирів.
 
 Власне, у такому руслі розпочав розмову перший заступник голови РДА Павло Савчук:
 
– Ми зібралися для того, аби спільно порадитися і знайти шляхи виходу з цієї ситуації, а також покращити якість перевезень не лише пільговиків, а й усіх пасажирів. Є кричущі факти, коли кривдять пасажирів, виганяють зі салонів автобусів, пільговиків примушують платити за проїзд. Тому ми й вирішили з перевізниками обговорити ці проблеми і кардинально змінити на краще ситуацію, яка склалася. 
 
Свою думку стосовно цієї проблеми висловила голова Сокальської РДА Наталія КАРТАШОВА:
 
– Не переслідуємо мети, щоб когось карати, не збираємо документів для позбавлення ліцензії. Це все чутки. А наше першочергове завдання зробити так, аби громада тішилася і бачила, що влада працює. Переконана, що всі отримані скарги наші працівники розглянуть і зроблять висновки. Але хочу підкреслити, що у нас є багато звернень від сільського населення, від громад, депутатських корпусів. Маємо роз`яснити громадам, що голови сільських, міських рад на місцях укладали угоди з перевізниками. І питання стосовно маршрутів чи розкладу руху автотранспорту було обумовлено з ними. Я б хотіла ще раз наголосити на тому, що наша ціль не карати когось. Хочемо попрацювати над тим, щоб до мінімуму звести відхилення від маршрутів, щоб якісно здійснювали перевезення. І стосовно того, що відшкодування за пільгові перевезення одним перевізникам є, а інші його не отримують, то це вина лише самих перевізників, котрі не подали відповідних заявок. Райдержадміністрація повністю сприяє перевізникам, щоб якісно відбувалися перевезення і щоб вони отримували відшкодування, на яке мають право. Щоб громада була задоволена і перевізники були у виграші, бо розуміємо, що зараз такий час, що, можливо, непросто працювати. Але ми є для того, щоб покращувати роботу. Дуже хочу, щоб нинішня нарада мала результативний характер. А перевізників просила б на майбутнє: якщо виникатимуть проблеми, не вирішувати їх самотужки, а з допомогою райдержадміністрації. Ми готові до співпраці і діалогу. Бо хочемо, щоб задоволені були всі: і громада, і підприємці.
 
Перший заступник голови РДА Павло Савчук наголосив на тому, що лише два перевізники, які працюють на теренах Сокальського району уклали угоди з управлінням соціального захисту про відшкодування пільг по перевезеннях. Ось цифри, які були закладені для відшкодувань. У 2008 році – 280 тис. грн., у 2009му – 246,6 тис. грн., у 2010му – 130,1 тис. грн., в 2011му – 379,2 тис. грн., в цьому році – 577,5 тис. грн. 
 
 Заступник голови РДА Павло Савчук поцікавився, чому перевізники не укладають угод для відшкодування затрат на перевезення пільговиків?
 
Докладніше про цю процедуру розповів начальник управління праці та соціального захисту населення Володимир ОГІНСЬКИЙ:
 
 – З 2007 року ми почали відшкодовувати перевізникам кошти на обслуговування пасажирів пільгових категорій. Починали цю роботу з Червоноградським АТП, а потім з приватними підприємцями, які займаються перевезеннями. Постанова №117 Кабінету Міністрів передбачає певну процедуру відшкодування за надання пільг. Вона однаково стосується і перевізників, і надання комунальних послуг. Єдине, що для перевізників була спрощена система, а отже, потрібно подавати такі дані пільговиків: прізвище, ініціали та номер посвідчення. Бо у нас є база даних в управлінні, яка постійно оновлюється. З нею ми звіряємо дані, тільки після того відшкодовуємо кошти. Бо, як показує практика, після нашої звірки виявлено більше половини пільговиків, прізвища яких були вказані, але у нашій базі даних їх не було. І ми не мали права відшкодовувати витрати таким пільговикам. Відшкодування здійснювалось у попередні роки в межах кошторисних призначень. Але вкінці року від нас просять зі Львова інформацію, чи не потрібні додаткові кошти для відшкодування. Якщо так, то нам цю суму додають.
 
Але ще на початку року ми надіслали листи про укладання угод зі всіма перевізниками, які працюють на терииторії Сокальського району, проте підписали лише два: ПП Кіт О. Я. і ПП «Автотранссервіс».
 
Сьогодні в області практикуються два методи відшкодувань коштів для перевезення пасажирів пільгових категорій. На основі постанови №117 Кабінету Міністрів, де є чіткий контроль, і по розпорядженню обласної державної адміністрації, де йде відшкодування у відповідності до оборотів і з коефіцієнтом статистики пільгових перевезень. І підприємствам порізному відшкодовують кошти. Працюємо на основі вищезгаданої постанови, а це з чіткою фіксацією пільговика і перевіркою тих даних. Скільки фіскальних органів нас не перевіряло, зауважень до системи, за якою відшкодовуємо кошти за пільгові перевезення, не було. 
 
Для того, щоб відшкодовувати збитки за пільгові перевезення, до початку нового року потрібно подати розрахунки управлінню соціального захисту.
 
Свою думку стосовно перевезення пільговиків у громадському транспорті висловили:
Ігор СИДОР, директор ТзОВ «ФіакрЛьвів»:
 
– Є певний графік руху. Коли заходять пасажири, водій у них бере плату за проїзд, тоді він не може фізично записати дані пільговика. Його головний обов`язок пильнувати дорогу. А ще ж врахуйте аварійний стан наших доріг. Він не має можливості відволікатися, щоб записувати будьяку інформацію про пільговика. Це може створити аварійну ситуацію.
 
Віктор ТЕЛЕГІЙ, заступник директора ПП «Автотранссервіс»:
 
– У нас кожен водій має спеціальний зошит, де й записує номер рейсу, а також всі дані пільговика. А, в принципі, водій, котрий вже тривалий час працює на тому чи іншому маршруті, людей майже всіх знає. Тим паче, що на автостанцію має заїжджати за 15 хв. до відправлення. І за цей час може записати дані. Головне припильнувати на початковій і кінцевій зупинках. 
Наталія ЛАГОДА, начальник управління економіки РДА:
– Нині виникла така проблема через те, що у транспортних засобах, які обслуговує ТзОВ «ФіакрЛьвів» з`явилося повідомлення, що з 1 листопада будуть перевозити за рейс тільки двох пільговиків. І підпис: адміністрація. Пасажири, особливо старшого віку, прочитавши це, не зрозуміли, чи то таке розпорядження ТзОВ «ФіакрЛьвів», чи райдержадміністрації. Тому й «посипалися» скарги в Сокальську РДА. Ми такого рішення не приймали. Прошу пояснити, чому з’явилось таке повідомлення?
 
Ігор СИДОР, директор ТзОВ «ФіакрЛьвів»:
 
– Наша адміністрація таких наказів нікому не давала. Це пішло не від нас. Це самодіяльність водіїв і з ними проведена певна робота. Та все ж таки, чому ми не можемо перейти на іншу методику, на основі статистичної звітності, згідно з розпорядженням голови Львівської облдержадміністрації, як організатора перевезень? Бо більшість районів Львівської області користуються саме нею.
Петро КЛЮС, директор ТзОВ АТП14628:
 
– Наше підприємство по тих маршрутах, що виграло тендер, ще за кілька місяців до завершення року, через місцеве фінуправління програму на дотацію на наступний рік захистило. Чекаю, коли фінансове управління подасть контрольні цифри, щоб побачити, що нам дали з наших розрахунків щодо обсягів перевезень по пільгах. У Червонограді 27 тисяч мешканців користуються пільгами, а наше підприємство обслуговує ще лівобережну Сокальщину. Але скарг по пільгових перевезеннях, де курсує наш транспорт, ви ще не чули. Але ви ще будете чути. Бо з обсягів асигнувань, що їх виділено для нашого підприємства, стосовно задекларованих збитків по перевезенню по пільгах, Львівське управління соціального захисту кошти виділило, але гроші у Казначействі «зависли». І тепер ми не можемо нашим працівникам платити зарплату, тільки є кошти на податки, пальне. До речі, ще такого ніколи не було. Якщо це питання не вирішиться, то, напевне, незабаром настане час, коли змушені будемо припинити перевезення пільговиків.
 
А шодо методики повернення збитків за перевезення пільгових категорій пасажирів, то наше підприємство в жодному разі не працювало б за нею. Бо, на мою думку, вона, власне, і гальмує повернення коштів, використаних для перевезення пільговиків. Вважаю, що водій не має права вести будьякі записи під час свого рейсу, це може призвести до аварії.
 
Володимир ЧУБ, заступник голови районної ради:
 
– Проблема така є. Ми вже не один рік обговорювали ці питання і до цього часу не можемо знайти оптимального вирішення. Звичайно, проблема породжена самою дежавою. Найбільш ідеальним варіантом була б адресна допомога людині, якій належать пільги. Сподіваюся, що в такий спосіб можна це вирішити. Дуже багато керівників сільських рад, представників громад звертаються стосовно зміни графіків руху, які не узгоджуються з головами місцевих рад. Останні два тижні, й справді, скарг побільшало, люди ніяк не збагнуть, чому тільки двоє осібпільговиків можуть бути в салоні автобуса. Маємо перевозити всіх пільговиків. Щодо відшкодування, то бачимо, що є дві системи і обидві узаконені. Ми маємо знайти таке рішення, яке б влаштовувало і перевізників, і організаторів.
 
* * *
 
Учасники наради ще певний час переконували один одного в перевагах чи недоліках тієї чи іншої методики повернення затрат на пільгові перевезення. Говорили про те, що необхідно зняти суспільну напругу у цьому питанні. Але, як на мене, то не лише в методиці справа. Насамперед, у бажанні і діях усіх: влади і перевізників, щоб такого безладу у нас не було. Але, звичайно, щоб не мали проблем і не наражали на небезпеку ні себе, ні пасажирів, і водії транспорту, які через записування даних пільговиків, брання оплати за проїзд, можуть створити на наших поганих дорогах аварійну ситуацію. Та проблема тут ще й у моралі. Це ж як принизливо – тим стареньким учасникам визвольних змагань, інвалідам – вислуховувати мораль від значно молодших водіїв. Це ж як тяжко витягувати з гаманця ті великі для пенсіонерапільговика гроші, – бо, наприклад, до Бутин, Хлівчан чи Княжого проїзд у транспорті не дешевий, – аби таки заплатити за нього, щоб не затримувати транспорт. А ще вислуховувати докори пасажирів, які поспішають додому чи на роботу, а автобус, через пільговика, не рушає з місця. Пільга, то не здобуток, а радше втрата. Інша справа, що у нас останнім часом когорта пільговиків значно збільшилась. І часом через тих, липових, страждають ті, яким пільги належаться. Але, хто б що не говорив, ми поволі втрачаємо людяність один до одного, втрачаємо повагу до старших, доброту і милосердя. А це найстрашніше.
 
Оксана ПРОЦЬ.
 

Голос Сокальщини на GoogleNews