Їх результатом має бути чистий і комфортний для життя Сокаль. Саме цього прагне новообраний міський голова Сокаля Богдан Зарічний, котрий поділився своїми враженнями стосовно перших місяців роботи, а також звернув увагу на проблеми міста і як їх будуть вирішувати.
– Богдане Степановичу, нині керує містом цілком нова молода команда, якими були ті перші місяці, коли Ви вникали у господарські, соціальноекономічні справи?
– Звичайно, як у будьякій справі, початок завжди є непростим. У нас досить молода команда. Середній вік міського голови, заступників та секретаря ради 38 років. Багато часу потрібно вчитися. Але я вважаю, що ми готові до вирішення тих проблемних питань, які є практично у кожній сфері життєдіяльності міста. Кожен з нас має різну освіту гуманітарну, технічну, економічну, різний життєвий досвід, представляє різні політичні партії, але поступово ми стаємо однією командою, зусилля якої спрямовані на вирішення тих завдань, які щодня постають перед нами.
Минуло кілька місяців з часу, поки почав працювати теперішній депутатський корпус і відповідно я. Цей період був досить насичений. Проведено чотири сесійних засідання ради та вісім виконавчого комітету. Це багато, бо кожне засідання вимагає серйозної підготовки. Певні виклики перед нами поставила й зима. І я радий, що завдяки роботі КП "Сокальжитлокомунсервіс", в цілому нам вдається тримати під контролем роботу щодо розчистки вулиць та тротуарів міста. Є, звичайно, й проблемні моменти, ми їх побачили і працюватимемо над їх вирішенням.
Велику роботу проводили й по ліквідації стихійної торгівлі у центрі міста. Цю проблему обговорювали на різних рівнях вже багато років, але тільки тепер завдяки спільній роботі депутатського корпусу, виконавчого комітету, працівників міліції, податкової інспекції, санепідстанції вдалося у загальних аспектах з цим справитись.
Так, звичайно, є багато незадоволених підприємців, які втратили місця для торгівлі (потрібно зазначити, що поряд є ринок, і ми намагалися забезпечити для кожного з них місце праці). Ми розуміємо і їх, бо за кожним з них доля їхніх сімей, але одночасно те, у що перетворився центр Сокаля допускати не можна. Це естетика міста, це безпека та зручність у пересуванні людей та й, зрештою, їх здоров’я.
Поступово, хоч зараз і не сприятлива погода, відновлюємо освітлення міста.
Проблем дуже багато. Це відчувається і по тому, що чимало людей приходить до мене на особистий прийом. Коли чую, що у сільських радах десь до сотні осіб бувають на прийомах у голови протягом року, то за два місяці роботи на посаді міського голови я прийняв більше 150 чоловік. А кожна людина це або особиста біда, або певна проблема будинку чи вулиці міста.
– Нині депутатський корпус складається з представників кількох політичних сил, чи важко Вам досягти порозуміння у вирішенні важливих для міста питань?
– Хочеться відзначити, що і депутатський корпус, і виконавчий комітет це, у порівняні з попередньою каденцією, практично нові люди. Із 36 депутатів міської ради тільки шість були депутатами попереднього скликання, а з 15 членів виконавчого комітету 14 затверджені вперше. Якщо в загальному характеризувати склад міської ради, то чотирнадцять депутатів представляють партію "Свобода", по сім "Фронт змін" та КУН, двоє "Нашу Україну", п`ять "Батьківщину", один Партію регіонів.
В цілому задоволений роботою депутатського корпусу. Є бажання працювати, ініціатива, прагнення домогтися вирішення проблемних питань міста. З боку більшості депутатів я, як міський голова, відчуваю підтримку і розуміння, за що їм вдячний.
Разом з тим, як це в нас сьогодні в країні поширено, не обходиться без певних політичних моментів. Певні депутати переді мною і моєю командою ставлять такі завдання (а через деякий час йдуть звинувачення, що вони неналежно виконуються), виконання яких потребує значного часу, певних напрацювань і навіть певних рішень на рівні загальнодержавної законодавчої та виконавчої влади. Хоча добре розумію, що в певних обставинах це буде використано проти мене, але це не лякає. До цього готовий і ще раз хочу наголосити, що готовий до конструктивної співпраці з кожним депутатом і в кожному з них бачу партнера.
Не обійшлось без політики і при формуванні виконавчого комітету. Разом з тим, я радий, що після досить напружених (можна сказати що подекуди й досить гострих) дискусій все ж вдалося сформувати виконком із людей, які є досить хорошими фахівцями у різних сферах державного управління та різнопланових галузях господарства. А якщо врахувати, що частина членів виконкому представляє практично всі партії, які є у міській раді, то рішення такого виконкому повинні бути, з однієї сторони фаховими, а з іншої не викликати недовіри у громади міста.
– Окресліть коло проблемних питань, над якими плануєте працювати у цьому році?
– Для того, щоб висвітлити всю проблематику міста, в якому проживає чверть всього населення району, потрібно писати окрему статтю. Я зупинюся на основних питаннях. Благоустрій міста, а саме: утримання кладовищ, озеленення та санітарна обробка, збирання та транспортування сміття, відлов собак та ін. Із міського бюджету планується виділити значну суму на ці потреби 1.752.300 грн. У цьому році ми збільшимо кількість двірників, щоб основні вулиці належно прибирали. Буде постійний працівник у міському парку, бо такий його стан ганьба для міста. Потребують капітального ремонту дахи у всіх дитячих дошкільних установах міста, латання вже не може врятувати ситуацію. На цей рік плануємо влаштувати нові шатрові дахи у двох садках комбінованого типу № 1 і № 9 і ставимо собі завдання до 2014 року цю проблему у місті повністю зняти.
Цього року будуть виділені кошти на проектну і кошторисну документацію по реконструкції парку, а також плануємо розчистити і навести в ньому елементарний порядок. А за 3-4 роки ми побачимо парк як знову улюблене місце відпочинку сокальчан, в якому будуть фонтан, дитячі ігрові і спортивні майданчики, безалкогольне кафе. Надзвичайно серйозна проблема очистка меліоративного каналу від вул. Окружної до вул. Шептицького. Від зруйнування меліоративної системи страждають жителі прилеглих вулиць, які проживають у власних садибах і ті, що мешкають у багатоповерхівках (якщо бути об’єктивним, то потрібно сказати, що значна вина лежить і на багатьох жителях, які самовільно звели біля рову і навіть над ним будівлі, посадили дерева але від цього не легше). Ми намагатимемося у найближчий час вирішити це питання. На 5 7 вулицях містах планується провести ремонт вуличного освітлення. Це, зокрема, вул. Стуса, Петрушевича, Ярослава Мудрого, Крушельницької. Надзвичайно гострим у місті є питання щодо протікання покрівлі багатоповерхових будівель.
Десятки будинків, в тій чи іншій мірі, потребують ремонту. За кошти міського бюджету цього року ми плануємо зробити капітальний ремонт покрівлі житлових будинків по вулицях Героїв УПА, 22 та 10, Шептицького, 117 і Петлюри, 2. Необхідно почати встановлювати у дворах (мається на увазі багатоповерхівки) нові дитячі майданчики та реконструювати старі. На це також будуть виділені кошти. Звичайно, не в тих обсягах в яких хотілося б, але над цим працюватимемо.
Ще одна гостра проблема для жителів міста індивідуальне будівництво. Розроблена документація тільки на 61 садибну забудову, а заяв від громадян сотні. Постало питання, як прозоро і чесно зробити розподіл. Тому ми заклали на цей рік кошти у сумі 120000 грн., щоб виготовити проектну документацію на нові ділянки для забудови. Питання ремонту доріг і тротуарів також хвилюють мешканців Сокаля. Тут у нас є сподівання на кошти із обласного бюджету, бо самотужки не зможемо його вирішити. Розробили сім пакетів проектнокошторисної документації на запланований ремонт різних ділянок доріг міста.
Сподіваємося, що за сприянням депутатів обласної ради, нам вдасться зробити певний поступ і в цьому напрямку.
– Досить гострою у Сокалі є проблема роботи комунальних підприємств…
– Робота, стан комунальних підприємств та тарифи це може бути окремою темою розмови. Питання комунального господарства є особливо актуальними в сучасному соціальноекономічному розвитку Сокаля. Якщо говорити про проблематику комунальних підприємств у цілому, то можна виділити кілька причин, які негативно впливають на їх роботу.
По-перше, у спадок від колишнього СРСР Україні дісталася проблема неефективного та нераціонального споживання енергоресурсів.
По-друге, на мою думку, не досягнуто оптимального співвідношення робітників у виробництві і управлінні, не оптимізовано штат та структуру підприємств.
По-третє, рівень зарплат наших громадян є дуже низький. У певних державних структурах, для прикладу у стані підняття зарплат відбулося рівно три роки назад у лютому 2008 року. І, звичайно, кожне підняття тарифів боляче сприймається нашими громадянами.
Але кожне комунальне підприємство має ще й свою специфіку. Так, у КП "Теплокомуненерго" однією із причин досить високих тарифів є більш ніж 60% відключення квартир від послуг підприємства, тобто встановлення мешканцями індивідуального опалення. І ті сокальчани, які є користувачами послуг підприємства беруть на себе і доставку тепла у будинки (а в деяких будинках залишилося кілька квартир користувачів послуг), обігрів площ загального користування і таке інше.
Щодо КП "Сокальжитлокомунсервіс", то для більшості жителів всетаки вихід може бути у створенні ОСББ це європейський досвід. Ми, звичайно, досить детально аналізуватимемо роботу підприємства, але крім проблем і недоліків у його роботі є ще ряд моментів, які потребують комплексного вирішення на загальнодержавному рівні.
Дещо детальніше зупинимося на МКП "Водопровідноканалізаційне господарство" бо у кінці 2010го і на початку 2011го з питань підняття тарифів з цим підприємством вели досить жваву дискусію депутати, виконавчий комітет, пройшли громадські слухання.
Є дійсно ряд об’єктивних причин, які негативно позначаються на роботі підприємства: морально і фізично застарілі очисні споруди, зношені труби, термін експлуатації яких практично закінчується, енергозатратні та у неналежному стані каналізаційнонасосні станції (КНС), суттєве скорочення використання води, а також відсутність потужних промислових підприємств. А це важливо. Бо часто жителі запитують: "Чому у Львові чи Києві нижчі тарифи?". Основна причина наявність значної кількості підприємств, які сплачуючи більшу суму за послуги водопостачання і водовідведення, фактично дотують жителів міста. А у нас 90% споживачів води жителі Сокаля.
Наступним важливим моментом, який стосується кожного комунального підприємства, є те, що міська рада на даний час стала заручником державної політики формування тарифів. Напевно кожен думає, що міський голова, міська рада має цілковитий вплив на формування тарифів, на посадові оклади, які становлять досить значну частину тарифу. Насправді це не так. Посадові оклади працівників сфери житловокомунального господарства регулюються регіональними та міжгалузевими угодами між профспілками даних підприємств та Львівською обласною держадміністрацією. А Сокальська міська рада, як власник даних підприємств, не має жодного впливу на це. Висновок про економічну обґрунтованість тарифів надає державна інспекція з контролю за цінами у Львівській області, і в разі його неприйняття, міська рада повинна покрити з місцевого бюджету різницю в тарифах, а це немалі кошти, які передбачені на ремонт дахів, доріг, освітлення. Ось останній приклад.
Економічно обґрунтований тариф на послуги водопостачання та водовідведення для населення згідно з висновками інспекції 9,57 грн. Виконком міської ради затвердив тариф 7,75 грн. за куб. м. Отже, нам потрібно покривати з міського бюджету близько 75 тис. грн. в місяць. Щоб зняти недовіру щодо комунального підприємства та всебічно ознайомитися з його роботою, відповідно до рішення виконкому було створено робочу комісію з числа депутатів міської ради та мешканців міста, які мають відповідну освіту та практичний досвід. Її очолює перший заступник міського голови Олег Олійник.
Після закінчення роботи комісія подасть свої пропозиції щодо оптимізації роботи підприємства та вирішення проблемних питань.
– Чи у перспективі можливе об`єднання комунальних підприємств Сокаля?
– Як на мене, то я за те, аби створити одне комунальне підприємство шляхом об’єднання. Але це досить непростий процес. І ті, хто заявляє, що це можна без шкоди для міста зробити у будьякий момент, просто або спекулює на цій темі, або не знає реальної ситуації.
По-перше, у КП "Сокальжитлокомунсервіс" та МКП "ВКГ" є досить значний борг по податку на додану вартість перед державним бюджетом відповідно близько 3 млн. та 1, 5 млн. грн. І податкова інспекція ставить досить серйозні вимоги щодо його погашення одна із пропозицій визнати ці підприємства банкрутами із всіма наслідками, які із цього випливають.
По-друге, щоб створити єдине підприємство, потрібно провести велику роботу: вивчити досвід інших міст їхні помилки і успіхи, зробити серйозний аналіз і напрацювання щодо організаційних структур управління, усунення дублювання у роботі, розподілу прав та обов’язків між ланками управління.
І я нині не готовий говорити про конкретні часові рамки. Зруйнувати це не проблема, а ось творення нового та ефективного механізму процес складний і підходити до цього потрібно виважено.
– Богдане Степановичу, які стосунки складаються у Вас з керівництвом райдержадміністрації та районної ради?
– Можу сказати, що у нас досить непогані ділові стосунки з керівництвом районної ради та РДА. Микола Мисак та Ігор Дацюк знають і розуміють проблематику міста, і я впевнений, що наша співпраця буде конструктивною та ефективною.
Зокрема, ми вдячні і попередньому депутатському корпусу, голові Сокальської РДА за виділення коштів у 2010 році зрайонного бюджету на придбання трактора, каналопромивної машини, шафи управління та іншого обладнання для наших комунальних підприємств.
Звичайно, я за те, щоб підхід до всіх міських та сільських рад був справедливий. І хочу, щоб при розподілі коштів депутати районної ради враховували певну особливість міста Сокаля, як районного центру. У нас проживає майже 25% жителів району, багато жителів інших населених пунктів працюють і навчаються у місті, у Сокалі розташовані всі державні установи. Також важливий аспект заключається і в тому, що територіальна громада міста безкоштовно надає свої будівлі для потреб Сокальсько-Червоноградського об’єднаного військкомату, районного суду, управління статистики, служби у справах дітей, контрольноревізійного відділу, дитячої районної бібліотеки та ін. Загальна площа близько 4000 квадратних метрів. Ми прекрасно розуміємо необхідність цього і сподіваємося, що депутати районної ради це також будуть враховувати.
– Дякую Вам за цікаву розмову.
Розмову вела Оксана ПРОЦЬ.