Під головуванням заступника начальника Львівської ОВА Олександра Кулепіна відбулась нарада щодо врегулювання джипінгу та захисту природи і шляхів активного туризму в області.
Йдеться про перегони, ралі, трофі-рейди та інші заходи, які відбуваються з використанням важкопрохідної техніки (автомобілі, багі, квадроцикли) на природних територіях.
Як зазначили присутні, а це представники управління туризму та курортів, департаменту екології та природних ресурсів Львівської ОВА, Державної екологічної інспекції, правоохоронних органів, лісових господарств, природозахисники, юристи, туристичні оператори, керівники територіальних громад, джипінг є популярним серед туристів, які шукають екстриму.
Разом з цим важкопрохідний транспорт часто їздить на природних (в тому числі природно-заповідних) територіях, чим порушує режим їх охорони та використання.
Він нищить рослини й тварин, руйнує природний вигляд ландшафту, ґрунтовий покрив, шляхи та місця активного туризму, провокує ерозію (особливо на гірських дорогах та схилах), створює загрози надзвичайних ситуацій.
Окрім того, як зазначили представники територіальних громад, часто мешканці скаржаться на перевищення швидкості, шум та пилюку чи болото яке створюють джипери на території населених пунктів.
Документально в Україні «Джипінг» заборонений на території об’єктів природно-заповідного фонду низкою нормативних актів. Проте, на ділі правила та заборони щодо джипінгу не працюють. Щобільше, учасники таких перегонів дуже часто шкодять лісовим господарствам, до прикладу руйнують шлагбауми, які забороняють в’їзд транспорту на територію, в такий спосіб приховуючи свій злочин.
Присутні ознайомились із закордонним досвідом розв’язання цієї проблеми у Польщі, Канаді, США. До прикладу, у Республіці Польща джипінг на території національних парків повністю заборонений, у США – у більшості нацпарків заборонено, частина самостійно вирішує, де може їздити, коли і в якій кількості важпрохідний транспорт, штрафи за порушення становлять 5 тис доларів чи ув’язнення на 6 місяців.
Також, учасники наради розглянули як на практиці забезпечується притягнення до відповідальності за порушення виконання норм чинного Законодавства та зокрема Постанови КМУ від 10 травня 2022 р. № 575 «Про затвердження спеціальних такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд».
Олександр Кулепін наголосив, що питання збереження природно-заповідного фонду є надзвичайно важливим і у воєнний час його актуальність не зменшується. Вирішення питання джипінгу, на його думку, потребує комплексного підходу. Якщо говорити про повну заборону – то виконання цієї норми має належним чином контролюватися, якщо це частковий дозвіл на окремих територіях – все має бути чітко прописано з відсутністю шкоди для довкілля та природи, і теж належним контролем.
За підсумками наради, в області планують сформувати робочу групу від Львівщини, яка готова працювати над питанням врегулювання джипінгу. Зокрема йдеться про розробку моделі контролю та санкції покарання, контролю за дотриманням виконання покарання, пропозицій де міг би бути дозволений офроад (джипінг), мотокрос та рух іншого моторизованого транспорту (ліцензування).
Група сформує пропозиції змін до Законодавства де необхідно із дієвими процедурами планування, попередження, контролю на рівні громад. Спільно з КМУ та депутатським корпусом опрацює пропоновані зміни до Законодавства України.
Також вже на місцях сприятиме виконанню нових норм закону та підзаконних документів на території області, її учасники будуть долучені до комунікації та просвітництво з даного питання.