Реалізацію державної регіональної політики неможливо розглядати окремо від питання проведення реформи адміністративно-територіального устрою, фіскальної децентралізації, розвитку і стимулювання конкурентних засад економіки, посилення ролі місцевого самоврядування. Саме тому Державна стратегія регіонального розвитку на період до 2020 року визначає «децентралізацію державних повноважень шляхом їх передачі на місцевий рівень з одночасною передачею відповідних фінансових ресурсів» одним із ключових інструментів державного управління регіональним розвитком, що сприяє розв’язанню проблем регіонів.
Завдяки фіскальній децентралізації регіони отримали значні фінансові ресурси, як у вигляді податків і зборів, так й інших джерел доходів. Поряд із цим, з 2014 року, впроваджуючи державну регіональну політику, Уряд України щороку збільшує обсяг державної фінансової підтримки розвитку регіонів та громад, зазначила експерт Яніна Казюк. Це підтверджує проведений аналіз бюджетних програм державного бюджету, який свідчить, що у 2019 році Уряд реалізовує 79 програм державної підтримки розвитку територій, на які передбачено понад 84 млрд грн (у 2018 році обсяг такої підтримки складав понад 66 млрд грн).
Кошти державної підтримки розвитку територій спрямовуються за різними напрямами:
- регіональний розвиток (в т.ч. розвиток інноваційної економіки та інвестицій, розвиток людського потенціалу, сільський розвиток, розвиток туризму, загальноукраїнська солідарність, розвиток проблемних територій, ефективне управління регіональним розвитком),
- розвиток дорожньої та транспортної інфраструктури,
- розвиток сільських територій,
- енергоефективність,
- екологічна безпека та сталий розвиток,
- розвиток спортивної інфраструктури,
- розвиток у сфері освіти,
- розвиток у сфері культури,
- розвиток у сфері охорони здоров’я,
- розвиток інфраструктури адміністративних послуг (ЦНАПи),
- розвиток інфраструктури (соціальне забезпечення) тощо.
Всі ці фінансові ресурси держава спрямовує на місцевий рівень, щоб створити умови для динамічного і збалансованого розвитку територій.
Центральні органи виконавчої влади є головними розпорядниками і відповідальними виконавцями бюджетних програм, бенефіціарами яких є регіони, зокрема, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Важливо, щоб представники місцевої влади активно залучали кошти державної підтримки та, поєднуючи їх з власними ресурсами, спрямовували на реалізацію регіональних і місцевих стратегій розвиту, втілювали проекти як «твердої» так і «м’якої» інфраструктури, які стимулюють «точки зростання», підтримують впровадження інновацій, розвиток нового виробництва, малого та середнього бізнесу.
Також місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть використати надані державою можливості, щоб залучити кошти для підтримки розвитку сільських територій, забезпечити фінансову підтримку інноваційної діяльності суб’єктів господарювання, залучити інвестиції для розвитку секторів економіки, розвитку соціально-культурної сфери тощо.
Експерт зазначила, що саме поєднуючи всі можливості співпраці між державною владою, місцевим самоврядуванням, бізнесом та громадянським суспільством для виконання завдань визначених у стратегіях, можна досягти сталого розвитку регіонів та громад, підвищити якість життя людей незалежно від місця проживання. Представникам регіональної та місцевої влади необхідно навчитися ефективно використовувати всі надані їм можливості.
Інформація про кожен інструмент державної підтримки розвитку територій подана станом на 01.06.2019 р. та організована за такими розділами:
- нормативно-правові акти, які регулюють порядок використання коштів;
- учасники програми;
- напрями використання коштів;
- порядок отримання коштів;
- додаткова інформація.
В подальших рубриках, експерти більш детальніше знайомитимуть читачів про кожен фінансовий інструмент державної підтримки розвитку територій.
Теги:
бюджет бюджет аналітика
Програма «U-LEAD з Європою»