Цікаво знати

Багатьох водіїв зачеплять нові зміни до Правил дорожнього руху та новий ДСТУ про колісні транспортні засоби

У "Голосі з-над Бугу" (№6) було наголошено про найважливіші зміни у Правилах дорожнього руху в Україні, проте у новій редакції з’явився важливий, але досить "цікавий" пункт, що стосуватиметься багатьох учасників дорожнього руху. Більше того, його можна назвати "пункт з прихованим додатковим змістом". Це пункт 2.9 (в), згідно з яким, водіям заборонено експлуатувати транспортні засоби, що не відповідають вимогам стандартів. У чому полягає "цікавість" та "прихований зміст"? Усе просто  колісні транспортні засоби повинні відповідати вимогам нового ДСТУ 3649:2010 "Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання" (далі ДСТУ 3649:2010), який було затверджено Наказом №630 від 28 грудня 2010 р. Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики. А вступив у дію новий ДСТУ 1 липня 2011ого. Безумовно, ДСТУ 3649:2010 впорядкував багато потрібних та важливих моментів, але закладено у ньому і певні "сюрпризи", про які мова піде дещо далі.

Для повного розуміння ситуації потрібно повернутися у недалеке минуле… Отже, у 2011 році більшість водіїв (власників некомерційного транспорту, та деяких інших категорій) раділи новині про відміну обов’язкового Державного технічного огляду. Після цього працівникам ДАІ заборонили зупиняти транспортні засоби без підстав, а пізніше ще й чітко зазначили перелік допустимих причин, згідно з якими можна це робити. Перелік підстав (причин), звісно, розширився, їх стало аж 12, проте, принаймні, з’явилось певне розуміння прав водіїв. Чи не найбільше суперечок у ЗМІ викликала наступна підстава для зупинки  "Наявність ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу". Багато експертів та правників вбачають, що у цій причині закладені передумови для можливості зупинки та подальшого законного проведення технічного контролю (техогляду) прямо на дорогах. Були і противники, які наводили свої аргументи, що ознаками несправності можуть бути лише явні, тобто видимі несправності, такі як  відсутність одного колеса, відсутність лобового скла, густий дим позаду авто і т. п. Ніхто сперечатися не буде, що транспорт у такому стані дійсно потрібно зупиняти і забороняти подальший рух. До цього усього очільники Управління ДАІ МВС України запевняли, що проведення технічного контролю на дорогах можливе тільки за допомогою спеціальних пересувних діагностичних станцій, а їх ще потрібно придбати. Та й з такими ознаками "залізних коней" на дорогах знайти ну дуже вже важко. Далі усі баталії ніби стихли. Але запитання: навіщо ж тоді така підстава для зупинки?  залишилось без точної відповіді. Як з’ясувалось, над відповіддю думали  можна просто розширити та затвердити сам перелік ознак, що свідчать про несправності. Його дійсно розширили у вищезгаданому ДСТУ.

Пригадали, тепер можна приступати до безпосереднього аналізу ДСТУ 3649:2010. Чи не найважливішим у ньому є наступний текст: "Не дозволено вносити зміни у конструкцію КТЗ, а також застосовувати додаткове обладнання та експлуатаційні матеріали і рідини без узгодження таких дій за встановленим законодавством порядком". Означає він, що будь-які зміни у транспортному засобі вносити заборонено без узгодження з ДАІ. Тобто, фактично автомобіль повинен мати такий самий вигляд, яким він виїхав із заводу. Ця норма буде мати відношення до любителів тюнінгу, які додатково розміщують спойлери, молдинги і увесь інший тюнінг-крам, що продається чи не на кожному авторинку. Таке прикрашування автомобіля цілком підпадає під термін "будь-які зміни у транспортному засобі". Звичайно, їх можна буде узгодити з ДАІ, так як раніше узгоджувалось встановлення газобалонного обладнання. Тільки саму процедуру узгодження зовнішнього тюнінгу уявити важко…

Окремо визначено вимоги до ПЗС (прилад зовнішній світловий, або "понародному"  фари). ДСТУ забороняє демонтаж, додаткове встановлення, експлуатацію фар, що мають тріщини (сколи) на розсіювачах (зовнішнє скло фари) чи пошкоджені (потріскані) світловідбивачі. Додаткове встановлення ПЗС можливе лише, якщо це передбачено конструкцією транспортного засобу, тобто місце встановлення визначив виробник. В іншому випадку встановлення тих же протитуманних фар потрібно буде погоджувати. Така норма є цілком логічною, бо деякі власники люблять встановлювати додаткові фари і на даху авто (як правило, на джипах), і поряд одна з другою на бамперах, не враховуючи, що вони є небезпечними, оскільки засліплюють інших учасників дорожнього руху. "Поза законом" і нанесення покриття на ПЗС (тонування, фарбування тощо), що зменшує світлопропускання, змінює їх силу світла, світлорозподіл або колір. Такий псевдотюнінг достатньо популярний, адже деякі "гаражні кулібіни" наносять і затемнюючу плівку, і пластикові накладки на задні фари. Насправді норма потрібна, оскільки, таке "затемнення" суттєво погіршує видимість сигналів водіям, які рухаються позаду. Чітко визначено тепер і кількість самих ПЗС, а саме фар ближнього, дальнього світла і т. д., а також і їх колір. Колір фар ближнього і дальнього світла повинен бути тільки білим! Тобто лампочки, що "видають" блакитне світло, з жовтуватим чи зеленуватим відтінком заборонені для використання. Аналогічного кольору повинні бути і передні габаритні вогні, тому популярні "габарити під колір авто" можуть мати неприємні наслідки. Так само новим ДСТУ визначено і граничні значення сили світла фар, а багато водіїв купують саме не сертифіковані лампочки, на упакуванні яких написано +30%, +50%, +100 % світла, що точно не відповідатиме нормам. Колір світла протитуманних фар може бути або білим, або жовтим. Усі покажчики поворотів повинні бути автожовтого кольору, а це тільки оранжевий (за інформацією виробників). У зв’язку з цим, не позаздриш власникам транспортних засобів, які були ввезені в Україну через неофіційних дилерів з США та Японії. У таких авто поворотні сигнали, як правило, червоного кольору. Цим власникам новим ДСТУ фактично запропоновано замінити фари, що, безумовно, обійдеться достатньо дорого. Сигнали гальмування та задні протитуманні фари, наявність яких є тепер обов’язковою, повинні бути виключно червоного кольору. На нашому ринку останнім часом з’явилось дуже багато дешевих китайських "задніх фар", особливо для старих моделей ВАЗівських машин, колір яких під впливом температур за час експлуатації поступово перетворюється на рожевий. Тепер цим власникам міняти "задні фари" доведеться частіше. Хоча у ДСТУ є певні виключення для старих моделей  на транспортні засоби, що випущені до 2003 р., встановлення ліхтарів заднього ходу, бічних покажчиків повороту, задніх протитуманних ліхтарів, додаткового сигналу гальмування та наявність аварійного сигналу не обов’язкове.

Не "пощастило" і власникам автомобілів, на які було самостійно встановлено так званий "ксенон", бо у новому ДСТУ написано наступне: "Не дозволено використовувати газорозрядні джерела світла на КТЗ, без автоматичного коректора кута нахилу фар і пристроїв для очищення фар". Тобто у комплекті з "ксеноном" повинні бути "двірники для фар з омивачем" та автокоректор! Варіантів є три   або знімати "ксенон", або встановлювати додаткові атрибути, або постійно мати неприємності.

Хоча, фактично усі нові вимоги мали б стосуватися лише транспортних засобів, які ввезено в Україну уже після прийняття нового ДСТУ, аналізуючи документ, жодних виключень чи поправок у ньому не знайдено.

Не забули у новому ДСТУ і про любителів візуально "розширити" своє авто, встановивши ширші диски з шинами з "вильотом". Один з пунктів забороняє використання коліс, що мають інший, ніж передбачено НЕ (рекомендації виробника, інструкція з експлуатації) виліт коліс. Так само ця норма, очевидно, стосуватиметься і встановлення шин невідповідного типорозміру (наприклад, на заводські диски, але значно ширші). І найцікавішим є те, що контроль за відповідністю вимогам проводиться візуально!

Про шанувальників "прямотоків", які видають ралійні звуки та дещо збільшують потужність двигуна, також не забули. У ДСТУ зазначено граничні рівні зовнішнього шуму, а у разі відсутності інформації, потрібно орієнтуватися на рівні, зазначені виробником, окрім цього, "вихлопні системи" та їх комплектація повинні також відповідати виключно вимогам виробника.

І на кінець вимога, яка стосуватиметься чи не найбільшої кількості водіїв. Згідно з новим ДСТУ, на вітровому склі колісного транспортного засобу не допускаються сколи чи тріщини в зоні роботи склоочисників. Що важливо, ДСТУ 3649 редакції 1997 року дозволяв наявність тріщин до 50 мм. У країнах ЄС така вимога є зрозумілою, але ж у нас стан доріг, м’яко кажучи, не європейський… У даному випадку ця норма ДСТУ виглядає, як відверте знущання над водіями, бо камінці у вітрове скло можуть попасти чи не при кожній мандрівці. І тепер, навіть при найменшому сколі розміром у 5 мм, водіїв "змушують" його або заміняти, або постійно мати неприємності з інспекторами ДАІ.

Напевно, у багатьох виникне запитання, як усі вищеперелічені недоліки чи несправності можна побачити при русі транспортного засобу? Відповідь є. У попередній статті, увага зосереджувалась на ще одному з пунктів нової редакції Правил дорожнього руху в Україні, де міститься вимога знижувати швидкість до 40 км/год при наближенні до транспорту з увімкненим проблисковим маячком синього кольору. При такій швидкості усі недоліки будуть помітними. Тобто, можна робити цілком логічні припущення, що послідовна підготовка до проведення "техоглядів" на дорогах уже ведеться. Оскільки, зачепившись за невелику тріщину на лобовому склі, можна провести і комплексний технічний контроль, звичайно, виключно за допомогою спеціальної діагностичної станції. Підтвердженням послідовної підготовки є і зміни запропоновані для внесення у наказ МВС від 13. 10. 2008 р. № 534 "Про затвердження Порядку здійснення контролю за технічним станом колісних транспортних засобів під час їх експлуатації". Саме у проекті цього наказу визначено процедуру проведення перевірки технічного стану транспортних засобів під час експлуатації, а також зазначено вимогу щодо відповідності усіх транспортних засобів уже новому ДСТУ 3649:2010. Наразі ці зміни ще не затверджено, але, безсумнівно, раніше чи пізніше це трапиться…

Будьте пильними, завжди дотримуйтесь законів, державних стандартів та правил дорожнього руху в Україні!

Чинні версії усіх згаданих документів можна знайти у мережі Інтернет та на офіційному вебсайті Верховної Ради України.

Підготував Андрій СЕНЮК,
депутат Сокальської районної ради.

Голос Сокальщини на GoogleNews