З’їзд сільських, селищних і міських голів та депутатів місцевих рад, що відбувся в Києві 5 травня, зібрав керівників місцевих громад зі всієї України.
Співзвучність думок і переконань представників Сходу і Заходу країни, Півдня і Центральних регіонів, підтримка один одного і бажання допомогти у цей непростий для держави час вкотре довели, що Україна єдина і неподільна. Головував на з`їзді Хмельницький міський голова Сергій Мельник. На цьому зібранні мав виступати від Львівщини Волсвинський сільський голова Віктор Притулко, але програму скоротили, бо з присутніми спілкувалася лідер ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко. Від Сокальщини була досить чисельна делегація, яку очолював заступник голови районної ради Володимир Чуб. Волсвинський сільський голова Віктор ПРИТУЛКО погодився поділитися думками стосовно концепції реформування місцевого самоврядування.
– У мене є досить багато зауважень стосовно цього реформування, бо тісно співпрацюю з поляками і добре знаю їхню систему самоврядування, яка визнана найефективнішою у Європі.
Нинішня українська влада за основу взяла польську схему реформування місцевого самоврядування, але внесла нотку «совдепівщини». Основа взята правильно, але далі знову почалося створення подвійних органів влади. Це стосується концепції формування виконавчих комітетів, наприклад, на рівні сільської ради. Виходить так, що голова сільської ради буде головою виконкому – органу, який використовує кошти, і головою ради – органу, який ті фінанси розподіляє. Але ж то вже є перший крок до корупції.
Якщо ми взяли за зразок самоврядування Польщі, то там війт є головною посадовою особою виконавчої гілки влади. Він не голосує, не веде засідання ради. Переконаний, що так має бути і в Україні. Так, сільський голова має керувати фінансами і бути відповідальним за них. Але не очолювати і не бути депутатом ради, яка виділяє кошти. Нехай би були: сільський голова, який би здійснював управління, і рада, яка вирішувала б, як розподілити фінанси.
Найсуттєвіше зауваження – це робота казначейства. У Польщі кожна гміна на основі тендеру вибирає банк, який має державну акредитацію. І вся діяльність здійснюється через комерційні банки. Там взагалі не виникає питання про казну. Нині казна – то щось на зразок спільного котла, з якого свої гроші забрати просто неможливо. Ось, наприклад, наша сільська рада на рахунку віртуально має десь 220 тис. грн., на бюджеті розвитку, але не можемо використати їх на сільські виробничі цілі. Якщо ми гроші заробляємо, то маємо мати вільний доступ розпоряджатися ними. Тоді я, як сільський голова, зможу спрогнозувати, куди ті гроші спрямувати, і наперед спланувати певні роботи. За казначейством я б залишив функцію контролюючу, а не фінансову. Потрібно контролювати видатки, бо інакше розпочнеться анархія в управлінні.
У концепції реформування самоврядування великим плюсом вважаю поділ повноважень між рівнями влади: базовим (село, селище, місто), районним і регіональним. Перша ланка, базова, займається усім господарством, яке є на території місцевої ради. Це – освіта, медицина, розвиток спорту, соціальногосподарські проблеми. Кожен чітко займається своїм.
Маю міркування щодо реформування територій. На нинішньому етапі треба чітко визначити згори, як провести об`єднавчий процес. Всеодно з часом доведеться підправляти. Була пропозиція проводити референдуми, але в такий спосіб ми не дійдемо спільної думки. Один хоче до того, інший до іншого і буде хаос. Треба обдумати і межі рад, і кількість населення – від і до. Обов`язково ліквідувати паперову бюрократію, все має бути в електронному вигляді.
Тут буде важливий менеджмент території, тобто наскільки та чи інша рада справляється з благоустроєм, з ремонтом і будівництвом доріг. Якщо зав`яжемось з референдумами, то ця реформа і за 20 років не пройде. Є думка, що будуть підходити до поєднання рад з розрахунку: час прибуття швидкої допомоги – 30 хвилин. По наших дорогах вона не знаю до якого населеного пункту добереться за такий час.
На жаль, нам представили дуже загальну концепцію реформи. Йшлося про передачу повноважень місцевим радам, але не уточнювалося, які податки залишаються на місцях.
Реформу територіальну з реформою управління роз`єднувати не можна. Поки що не зменшуються чиновницька «армія», витрати на управління, обслуговування чиновників.
На з`їзді промовці висловили певні думки щодо реформи місцевого самоврядування. І Схід, і Захід України сходяться до того, що владу треба децентралізувати в обов`язковому порядку.
Але це реформування не має перетворитися, як було у попередників – на масове обговорення і нульові результати.
Записала Оксана ПРОЦЬ.