За своїм функціональним і конструктивним параметрам все коробки передач на УАЗ можна вважати однаковими. Істотні відмінності є тільки у КПП, які виробляє корейська компанія Hyundai-Dymos. Мова йде про моделі з назвами Патріот і Хантер (452, а також 469). Компанія випускає редуктори з п’ятьма ступенями, які синхронізуються на 4-ох передачах переднього ходу.
Трансмісії російського виробництва є уніфікованими, тобто взаємозамінні. В основному це 4- і 5-ступінчасті агрегати з різними видами синхронізація.
Як влаштована КПП на УАЗ
Нові різновиди КПП мають складний пристрій з декількома десятками основних деталей. Звичайно ж весь список ми наводити не будемо, згадаємо лише ключові нюанси пристрою. Конструкція включає як деталі з великим терміном експлуатації, так і витратні матеріали, до яких відносяться:
- сальник;
- гумові ущільнювачі;
- пильовик.
Всі вони періодично замінюються, у міру зношування. Ознайомитися з асортиментом і цінами, а також придбати деталі до коробки передач можна на спеціалізованому сайті uazist.com.ua.
Сама трансмісія закріплена на корпусі картера зчеплення за допомогою чотирьох шпильок. Шестерінки 2-ий і 3-ій передач, а також приводу проміжного валу, виконуються з зубами косою форми, а шестерні 1-ої передачі – з прямою.
Шестерінки розміщуються на валах і постійно зачеплені. Шестерінки 1-3 передач розміщені на відомому валу (з використанням підшипників голчастого типу). Ведучий вал оснащений двома опорами. Фронтальний підшипник знаходиться в гнізді клонували, а задній – в «лицьової» стінці картера КПП.
Особливості п’ятиступінчастою КП
Така коробка є цілісним картером і може синхронізуватися на всіх передачах переднього ходу. Роздавальна коробка оснащується зубами косою і прямої форми. Якщо говорити про нюанси, то вони наступні:
- плавніше функціонування механізмів (завдяки подовженню важеля);
- спрощена збірка коробки (за рахунок оснащення стрижня спеціальним кронштейном, який фіксує зворотний пружину «ручника»);
- захист від витоків масла і проникнення бруду (завдяки переробленої загальній схемі);
- наявність особливого датчика, що забезпечує постійне харчування задніх ліхтарів;
- зміщення в нижню частину заправної горловини камери КП.
Також відносно недавно з’явився перероблений варіант, який має електроуправління. Таке нововведення зробило непотрібним застосування важеля РКП, замість якого використовується шайба особливої конструкції. Крім цього укорочений задній карданний вал і знята проміжна підпора.
Вага оновленої КПП УАЗ 469 з роздавальної коробкою становить близько 34 кг.
Принцип роботи
Задній хід на УАЗ останнього покоління зроблений в такому вигляді, що для його запуску важіль коробки передач повинен «штовхнути» у фронтальному напрямку проміжну шестірню. Вона зчіплюється з шестерінкою проміжного вала, що відповідає за задню передачу. Одночасно з цим відбувається зчеплення з зубчастим вінцем, який розташований на синхронізатор.
Проміжною шестерінці заднього ходу крутний момент подається через шестірню проміжного вала. Далі він «іде» на зубчастий вінець синхронізатора і після цього на вторинний вал. Всього при включенні заднього ходу задіюються три пари шестерень, а первинний і вторинний вали обертаються в різних напрямках.
Передній хід працює так само, як і на УАЗ старого покоління. Єдина особливість полягає в тому, що четверта передача запускається за допомогою бездротової технології між собою первинного і вторинного валів. Для цього використовується муфта синхронізаторів. Відбувається це безпосередньо, без задіяння інших шестернею.