Майже рік тому стартував урядовий проєкт грантової підтримки бізнесу під назвою єРобота. Його основною метою є прискорення відновлення національної економіки, створення нових робочих місць, а також надання дієвої допомоги бізнесу у подоланні тяжких наслідків збройного вторгнення в Україну.
Програма набирає обертів, а відтак, у людей, зацікавлених перспективою створення або розширення власного бізнесу, виникає багато запитань стосовно можливостей та умов отримання грантів, термінів підготовки й подання заявок, цільового використання коштів та створення нових робочих місць. Враховуючи їх велику кількість та характер, Державна служба зайнятості продовжує відповідати на найбільш поширені питання щодо отримання грантів за програмами «Власна справа» та «Грант для ветеранів»:
– До якої дати треба встигнути подати заяву на отримання ветеранського гранту та як довго чекати рішення після співбесіди?
Графік подання заяв та кінцевий термін їх розгляду оприлюднені на порталі Дія
– При поданні заявки на надання ветеранського гранту чи потрібно вказувати конкретну адресу ведення підприємницької діяльності чи достатньо лише зазначити назву населеного пункту?
У п. 10 Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу (надалі – Порядок) визначили повний перелік відомостей, що зазначаються у заяві претендентами на отримання ветеранського гранту, серед яких, зокрема – місце провадження діяльності. Аналогічна ситуація з податковими нормами – необхідно зазначати конкретну адресу місця ведення майбутнього бізнесу. У разі зміни адреси ведення господарської діяльності, отримувач гранту повідомляє про це регіональний центр зайнятості та надає підтвердження реєстрації нового місця в Державній податковій службі (форма 20 ОПП).
– Коли виникають зобов’язання з повернення гранту у вигляді податків та всі інші зобов’язання? Протягом якого часу потрібно найняти працівників після отримання гранту?
Зобов’язання щодо виконання бізнес-плану та всіх умов договору про надання мікрогранту виникають з дати отримання грантових коштів. Порядок визначає, що обов’язковою умовою договору про надання мікрогранту є створення (протягом шести місяців з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку) нових робочих місць залежно від розміру мікрогранту, та працевлаштування на них осіб терміном не менш як 24 місяці. Отже, датою отримання мікрогранту слід вважати дату зарахування коштів на рахунок отримувача. Від цього дня й рахуються терміни виконання умов договору.
– Чи зараховується ЄСВ до сплати податків та зборів?
Відповідно до змін, внесених до Порядку Постановою КМУ від 19.05.2023 №540, ЄСВ враховується за працевлаштованих згідно з Порядком працівників (працевлаштування яких передбачалось договором про надання мікрогранту).
Щодо мікрогрантів, наданих до прийняття цих змін, то наразі це питання вирішують. Про результати повідомлять додатково через інформаційні канали Державної служби зайнятості.
– Коли змінюється статус заявки у разі доопрацювання?
Згідно з умовами Порядку у особи є 15 календарних днів з дня отримання ним повідомлення від регіонального центру зайнятості, надісланого в кабінет отримувача на порталі Дія, на виправлення та доопрацювання бізнес-плану.
Після цього заява повторно розглядається з урахуванням зміненого бізнес-плану. У разі неподання доопрацьованого бізнес-плану у зазначений термін, Державний центр зайнятості приймає рішення про відмову у наданні мікрогранту.
– Чи потрібно знову проходити співбесіду при повторному поданні заяви на отримання гранту?
Так, нова заява передбачає повне проходження всієї процедури.
– Куди звернутися заявнику для внесення змін у свій бізнес-план?
У разі необхідності внесення зміни цільового призначення отримання коштів мікрогранту, отримувач має звернутися до Державного центру зайнятості (01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10) з відповідною письмовою заявою, викладеною в довільній формі, та обґрунтуваннями зміни цільового призначення, до якої додаються:
– примірники підписаної отримувачем додаткової угоди до договору про надання мікрогранту із заповненням реквізитів отримувача;
– примірники бізнес-плану (з урахуванням змін, що пропонуються отримувачем) – обидві частини (описова та план надходжень і витрат) повинні бути завізовані отримувачем на кожній сторінці.
У разі виникнення запитань грантоотримувач може звернутись за роз’ясненнями до найближчого регіонального центру зайнятості.
– Як можна отримати підтвердження зміни цільового призначення отримання коштів мікрогранту? Що робити, якщо на пошту не прийшло повідомлення? Який порядок дій в такому випадку?
Рішення про зміну цільового призначення отримання коштів мікрогранту приймає комісія Державного центру зайнятості (ДЦЗ) на найближчому засіданні комісії.
У разі прийняття такого рішення, ДЦЗ протягом 5 робочих днів повідомляє про зміни уповноважений банк та направляє повідомлення про зміну цільового призначення на електронну пошту, зазначену у документах заявника, а через «Укрпошту» – повідомлення про погодження змін, підписаною ДЦЗ додатковою угодою та примірником бізнес-плану на адресу отримувача, зазначену ним у додатковій угоді. Про відмову заявника також повідомляють через електронну пошту та письмово – через «Укрпошту». Для отримання інформації щодо стану розгляду його питання заявник може звернутись до контакт-центру ДЦЗ: +380938345700, +380990385889, +380974615136.
– Як здійснювати прийом працівників на робочі місця, створені в рамках виконання умов надання гранту: на повну ставку чи можна за сумісництвом?
Прийом працівників необхідно здійснювати відповідно до норм Порядку в тій редакції, що діяла на дату прийняття рішення про надання гранту.
Заявки, що були подані після набуття чинності Постанови КМУ від 19.05.2023 № 540, повинні враховувати зміни до Порядку, а саме: наявність обов’язкової умови договору про надання мікрогранту щодо створення (протягом шести місяців з дня зарахування коштів на рахунок отримувача в уповноваженому банку) нових робочих місць у кількості залежно від розміру отриманого мікрогранту (пункт 4 Порядку) та працевлаштування на них осіб на строк не менш як 24 місяці протягом трирічного строку реалізації проекту.
Відповідно до останніх змін, для виконання отримувачем обов’язкової умови договору щодо працевлаштування, місцевий центр зайнятості інформує його про можливість укомплектування робочих місць особами з числа зареєстрованих безробітних. За відсутності у центрі зайнятості зареєстрованих безробітних, які можуть бути працевлаштовані на новостворені робочі місця, укомплектування цих робочих місць здійснюється суб’єктом господарювання самостійно.
Дуже важливим також є також визначення мінімального розміру ЄСВ, що сплачується за робітника, що працює на новоствореному робочому місці.
Для виконання умови договору про надання мікрогранту щодо працевлаштування осіб на термін не менш як 24 місяці протягом трирічного періоду реалізації проєкту, отримувач зобов’язаний сплатити ЄСВ із заробітної плати осіб, з якими трудові договори було укладено протягом зазначеного трирічного терміну, у розмірі, що не може бути меншим, ніж розмір ЄСВ, розрахований за 24 місяці з мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня року, в якому було отримано мікрогрант, за кожне робоче місце.
– Чи можна знову подати заявку на грант, якщо є відмова після проходження співбесіди? Якщо так, то як це зробити?
Так, у такому випадку особа має право на повторне подання заяви на отримання мікрогранту та бізнес-плану за формою, затвердженою Мінекономіки.
– У додатковій угоді необхідно вказувати дату приєднання. Де її дивитися?
Дата приєднання вказана на примірнику заяви про приєднання до договору про надання мікрогранту, яку грантоотримував підписував у уповноваженому банку.
– Планується відкриття кондитерської. Чи можна за рахунок гранту придбати посуд, дзеркала, матеріали для ремонту приміщення? І якщо так, то до якої статті витрат відносити?
Напрями витрат та процентні обмеження визначені п. 5 Порядку, який також визначає, що отримувач може, наприклад, придбати меблі, обладнання, транспортні засоби (які будуть використовуватися в комерційних та виробничих цілях). Всі витрати мають бути використаними тільки для провадження господарської діяльності. Закупівля сировини, матеріалів, товарів та послуг можлива тільки якщо це пов’язано з реалізацією бізнес-плану. Тобто, якщо придбання дзеркал та посуду у даному випадку пов’язане з реалізацією бізнес-плану по відкриттю кондитерської, то придбання матеріалу для ремонту приміщення – ні.
– Як довго відбувається розгляд бізнес-плану після переподачі через доопрацювання?
Доопрацьований заявником бізнес-план розглядають в межах наступного періоду розгляду заяв, тобто – через кожні 2 тижні з дня попередньої граничної дати прийняття рішень. Ці терміни вказані тут.
– При заповненні шаблону бізнес-плану на грант за програмою «Власна справа» є графа: «повернення гранту» (план надходжень та витрат). На порталі Дія зазначається, що при дотриманні всіх умов гранту не потрібно повертати кошти, а в таблиці зазначається «повернення». Як діяти?
За умови виконання всіх вимог Порядку та договору про надання мікрогранту повернення гранту у вигляді коштів не передбачено. Повернення гранту здійснюється через сплату податків, зборів та ЄСВ за найманих працівників.
Змінами до Порядку також передбачили, що в разі сплати грантоотримувачем (протягом трирічного строку реалізації свого проєкту) податків, зборів, ЄСВ за працівників, працевлаштованих на умовах Порядку, у сумі, що є меншою, ніж сума отриманого мікрогранту, отримувач повертає тільки різницю між розміром мікрогранту та сплачених податків, зборів та ЄСВ не пізніше останнього робочого дня місяця, у якому спливає трирічний термін реалізації проєкту.