У нинішніх умовах освіта, як і всі сфери життя, зазнала сильних змін. Спочатку пандемія, а далі повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну, змусили шукати оперативні рішення щодо вирішення питання організації навчання дітей, створення безпечного освітнього простору, шляхи здобуття освіти українськими дітьми, які перебувають за кордоном, забезпечення рівного доступу до якісної освіти.
За останні три роки інституційний аудит став інструментом розвитку та вдосконалення закладів загальної середньої освіти нашої країни. Ця процедура прийшла на зміну атестації шкіл та стала потужним інструментом на шляху до якісної освіти.
Через збройну агресію ворога проведення інституційних аудитів наразі призупинено. Про перспективи відновлення зовнішнього оцінювання діяльності закладів освіти та про розвиток закладів освіти, що пройшли процедуру інституційного аудиту, ми запитали у Валентини Загреви, начальниці управління Державної служби якості освіти у Львівській області, й Олександра Суханова, керівника Гімназії № 1 Червоноградської міської ради Львівської області.
«Пандемія зробила нас сильнішими, навчила гнучко реагувати й долати виклики, а зараз війна змусила нас навчатися ще швидше. Криза – це випробування, яке порушує зону комфорту, але це також й шлях до розвитку. Всупереч складним подіям педагогічна спільнота гідно тримає освітній фронт. Те, що, незважаючи ні на що, освітній процес триває – величезний здобуток педагогів, здобувачів освіти, їхніх батьків, владних структур та української громадськості.
Пропри складні події, в яких перебуває наша країна, ми повинні думати про відбудову України. Освіта – це інвестиція у майбутнє. Діти повинні отримувати якісну освіту вже сьогодні.
Забезпечення спільного розуміння якості освіти та якості освітньої діяльності для розвитку кожної особистості – неабиякий виклик, що потребує від нас максимальної згуртованості та консолідації.
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону України «Про освіту» зовнішня система забезпечення якості освіти включає кілька складових, однією з яких є інституційний аудит, який проводить Державна служба якості освіти та/або її територіальні органи.
Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання діяльності закладу освіти, під час якого незалежні експерти оцінюють, як організоване управління та навчання у школі.
У Львівській області за 2020-2022 р. інституційний аудит проведено у 38 закладах загальної середньої освіти. У Червоноградському районі – 3 (Гімназія № 1 Червоноградської міської ради Львівської області, Забузька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сокальської міської ради Львівської області, Войславицька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Сокальської міської ради Львівської області).
Зауважу, що під час проведення аудиту освітні експерти звертали увагу як на успішні аспекти діяльності шкіл, так і на ті, де якість освітньої діяльності є низькою та потребує вдосконалення.
За результатами аудиту заклади освіти отримали висновки щодо якості освітньої діяльності закладу освіти із зазначенням сильних та слабких сторін й рекомендації – пропозиції щодо вдосконалення якості освітньої діяльності.
Проведення інституційного аудиту сприяє успішній взаємодії усіх учасників освітнього процесу, громади, врахуванню потреби дітей та їх батьків, удосконаленню ефективності роботи керівництва закладу освіти та дозволить прослідкувати прогрес у розвитку здобувачів освіти, педагогів та школи в цілому», – каже Валентина Загрева, начальниця управління Служби.
За словами Олександра Суханова, керівника Гімназії № 1 Червоноградської міської ради Львівської області, інституційний аудит відбувся у 2021 році, за результатами якого закладу освіти вдалося ефективніше налаштувати освітній та управлінський процеси.
«Наш заклад (Червоноградська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. Червоноградської міської ради Львівської області, зараз – Гімназія № 1 Червоноградської міської ради Львівської області) пройшов інституційний аудит та отримав поштовх до руху вперед: акт, висновки й рекомендації, складені за результатами здійсненої процедури. Під час інституційного аудиту група експертів вивчала освітнє середовище, систему оцінювання здобувачів освіти, педагогічну діяльність та управлінські процеси. Це чотири «кити», на яких тримається якість шкільної освітньої діяльності.
Що змінилося від часу завершення інституційного аудиту? Як змінився наш заклад освіти? Чи вдалося вирішити проблеми? Що залишається викликом? Аналізуємо й мислимо!
Найважливіше: ми стали командою однодумців, з якою легко працювати, яка підтримує будь-які починання й ідеї. У нашому колективі вміють чути всіх, прислухатися до думки кожного… Це головна складова секрету успіху гімназії. Все, що робимо, робимо разом – усі учасники освітнього процесу (здобувачі, педагоги й батьки).
Кроки удосконалення розпочали із розбудували внутрішньої системи забезпечення якості освіти, чітко визначивши, що треба покращити. Ми навчилися здійснювати самооцінювання (регулярне вивчення та оцінювання власної освітньої діяльності, що ґрунтується на рефлексії та критичному дослідженні, дає закладу можливість оперативно реагувати на виклики, прослідковувати динаміку через порівняння з попередніми та майбутніми результатами оцінювання). Результати самооцінювання використовуємо для визначення векторів поліпшення освітньої діяльності.
Практикуємо внутрішні моніторинги успішності навчання здобувачів освіти. Навчились оцінювати, наскільки наша діяльність є ефективною та як це відображається на успіхах здобувачів освіти. Результати моніторингів використовуємо для прогресивного поступу, робимо висновки та на їх основі розробляємо план розвитку тієї чи іншої сфери діяльності гімназії. Як наслідок – покращуємо результати навчання учнів, приймаємо рішення щодо коригування роботи педагогів.
Розуміємо: наша кінцева мета – розбудова якісної освіти, що є результатом спільних зусиль усіх учасників освітнього процесу (засновника, який забезпечує ресурсами та створює умови для здобуття освіти, керівництва ЗО, яке постійно вдосконалює якість освітньої діяльності гімназії, вчителів, які дбають про власний саморозвиток для надання якісної освіти, мотивованих учнів та батьків, які беруть активну участь у розвитку гімназії). І кожен з учасників освітнього процесу є свідомим, що його роль у розбудові якісної освіти вагома й відповідальна.
Певні кроки для розвитку закладу освіти зроблено, однак є ще і проблеми, які потребують уваги. На жаль, війна завадила зреалізувати все задумане. Проте педагоги гідно тримають освітній фронт, продовжуючи працювати, формують унікальний педагогічний досвід, беруть на себе новий рівень відповідальності (співпрацюють зі сім’ями внутрішньо переселених, тримають тісний зв’язок з дітьми за кордоном, допомагають адаптуватися до нових умов навчання).
Вважаю, що процедуру інституційного аудиту варто відновити, адже інституційний аудит – це поштовх до руху вперед, до вдосконалення та підвищення якості освітньої діяльності”, – каже Олександр Суханов.
До слова, управління Державної служби якості освіти у Львівській області розглядає звернення громадян щодо захисту прав здобувачів освіти, їхніх батьків, педагогів, підтримки керівників закладів освіти з питань забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності, що належать до компетенції управління Служби.
Подати електронне звернення можна, заповнивши форму https://forms.gle/yMKWreuwxdqS8jK46 , або письмово чи усно звернутись: пл. Є. Петрушевича 2, м. Львів, 79005, 032 260-01-45, lviv@sqe.gov.ua, а також у месенджер на офіційну сторінку управління Служби соціальної мережі «Фейсбук».
Записатися на особистий прийом можна за номером телефону: 032 260-01-45.