За індексом здоров’я Україна сьогодні посідає 42ге місце в світі. Відповідно до даних МОЗ України, особливо зросла захворюваність дітей шкільного віку за останні 10 років на 26,8%. Причому хронічні недуги мають 30% учнів 1 класу, 50% 5 класу, і майже 64% 9го класу. Помітне зростання захворюваності дітей в період навчання в школі. В цілому лише у 7ми із кожних 100 школярів стан здоров’я вважається цілком задовільним. Нова генерація громадян України росте хвора і квола.
Що маємо робити? Багато з нас чули про школи сприяння здоров’ю. Але як виник цей проект і що він дає нам не всі знають.
У світі існує безліч новітніх форм роботи з дітьми. Проект щодо створення мережі шкіл сприяння здоров’ю виник у країнах Європи у 1990 році. Всесвітня організація охорони здоров’я спільно з Європейською комісією та Радою Європи подала ініціативу з набуття знань і навичок охорони здоров’я в школах. Процес формування напряму був тривалим і в кінцевому варіанті став мережею шкіл сприяння здоров’ю. Україна долучилася до цього проекту у 1994 році. На сьогодні Національна мережа шкіл сприяння здоров’ю налічує близько 3600 закладів.
Основними напрямами діяльності шкіл сприяння здоров’ю є збере•ження і зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров’я учнів, формування навичок здорового способу життя, застосування системи раціонального харчування, створення умов для підтримання гігієни навчання.
Активним учасником Національної мережі шкіл сприяння здоров’ю серед сільських шкіл в Сокальському районі з 2009 року стала Савчинська загальноосвітня школа ІІІІ ступенів, досягнувши визнання участю в проекті. Першими кроками до прийняття участі у цьому проекті стало розуміння колективом необхідності пропаганди здорового способу життя, підвищення рухової активності учнів. Адже сьогодні школа забезпечує лише 11-15% рухової активності від добової потреби дитини. А 70% свого активного часу діти проводять в школі.
У школі процес діяльності, як школи сприяння здоров’ю, розпочався із розуміння проблеми педагогічним колективом та активної підтримки батьківської громади. Батьки допомогли в облаштуванні добротного спортивного майданчика. У школі функціонує спортивний зал. Вже другий рік поспіль учні свій день тричі на тиждень розпочинають із ранкової руханки. Школа відслідковує динаміку зростання фізичних даних дітей. Ведеться активна робота щодо пропаганди здорового способу життя на уроках основ здоров’я, виховних годинах, позакласних заняттях.
Методика навчання в русі широко використовується серед учнів початкової школи через ігрові ситуації та проведення фізкультхвилинок на кожному уроці, проведення уроків на природі. Значна увага приділяється організації харчування, моніторингу стану здоров’я дітей. Ці питання розглядаються у тісній співпраці з батьками. Паралельно працюємо над проектом озеленення закладу, що також є одним з факторів для поліпшення фізичного середовища школи. Відвідувачів школи дивують декоративні зелені насадження та оформлення шкільних приміщень.
В школі активно працюють гуртки спортивного профілю. Робота дає свої результати. Учні школи є активними учасниками різних спортивних заходів та змагань. В школі сильні футбольна та волейбольна команди. Вже цього року юні футболісти 1999 року народження та молодші здобули перше місце в змаганнях "Шкіряного м’яча" серед команд Сокальського освітнього округу. Є вагомі досягнення в легкій атлетиці. Учні школи Христина Горна (11 клас), Богдан Пидляк та Ольга Синов’ят (9 клас) є постійними учасниками, показують високі спортивні досягнення на рівні району та області.
Участь нашої школи у Всеукраїнському проекті сприяла виділенню державою коштів у сумі більше 36 тисяч гривень на придбання спортивного інвентаря та обладнання для занять фізкультурою і спортом. Школа спільно з відділом освіти РДА працюють над забезпеченням теплом, обладнанням роздягалень для спортзалу, що в процесі роботи винесла на порядок денний реальність. Вирішується проблема заміни вікон спортзалу на енергозберігаючі. Опитування батьків, бесіди з учнями підтверджують правильність нашого вибору, позитивне ставлення до збереження і зміцнення здоров’я дітей.
Виношу дане питання з метою широкої пропаганди здорового способу життя серед дітей і батьків, розуміння проблем, що поставило перед нами сьогодення, підтримки діяльності шкіл в даному напрямку, фізкультурноспортивної роботи серед населення.
Розуміння сучасних тенденцій послужить на користь суспільства. Адже кошти, вкладені в наше майбутнє дітей, повернуться сторицею. А школи сприяння здоров’ю дітей це перспектива, "центри екологічної моделі здорової нації".
Володимир ЧУБ,
директор Савчинської ЗШ ІІІІ ст.,
депутат Сокальської районної ради.