З сесії райради

Наболіле питання стану пасажирських перевезень на території Сокальського району

17 березня в Сокальській РДА очільники влади, перевізники та голови сільських рад обговорили наболіле питання стану пасажирських перевезень на території району. У ньому взяли участь голова РДА та його заступник Олег Кожушко й Анатолій Василишин, заступник голови районної ради Володимир Чуб, голови місцевих рад району, де ситуація з перевезенням критична, та представник від перевізників з ПП «Автотранссервіс» Ігор Сидор, хоча на слухання запросили усіх. На території району автопасажирські перевезення здійснюють ТзОВ «Автолайн» (на львівському напрямі), ПП «Автотранссервіс» та ТзДВ «Червоноградське АТП-14628» (на районних маршрутах). 90% районних маршрутів обслуговує ПП «Автотранссервіс». На адресу райдержадміністрації надходять численні скарги на незадовільну роботу перевізників щодо порушення графіків руху, зняття рейсів, що зумовлює різке зростання соціальної напруги. Це стало приводом для цієї зустрічі. Однак, перевізники ТзОВ «Автолайн» та ТзДВ «Червоноградське АТП-14628» уже вкотре проігнорували запрошенням на нараду. 

Заступник голови районної ради Володимир Чуб повідомив, що 12 березня на сесії районної ради прийнято рішення «Про звернення щодо неналежного стану пасажирських перевезень у Сокальському районі» та зачитав його. «Розуміємо, що нині економічна ситуація в державі напружена, яка не сприяє дотриманню угод, які укладено з перевізниками. Вони вдаються до оптимізації рейсів та маршрутів. Це спричинило соціальну напругу серед жителів віддалених населених пунктів, які не мають чим дістатися до райцентру на роботу чи в справах. Розуміємо й перевізників, рейси яких стали нерентабельними й несуть економічні збитки… Районна влада намагається ввійти в становище обидвох сторін. Та з кожного непорозуміння є вихід – це пошук компромісу. Для цього потрібний діалог. Така зустріч – можливість почути один одного та знайти оптимальне рішення, яке влаштувало б і перевізників, і пасажирів», – сказав В. Чуб, та наголосив, що попри все й за будьяких обставин перевезення пасажирів мають відбуватися. 

На думку голови РДА Олега Кожушка, основна причина, через яку почалися порушення графіків роботи пасажирського транспорту, є підняття цін на паливо. Нині вони уже знижуються. З часом їх, мабуть, врегулюють. Коли укладалися договори у 2013 році, перевізники працювали нормально, ніхто не вникав у їхню роботу та не рахував чи ці рейси є рентабельними. Громадяни були задоволені, бо мали чим дістатись до населених пунктів. Під час подорожчання пального, перевізники оптимізували маршрути та рейси. Зробили це без погодження з місцевими радами та райдержадміністрацією. «Ми хочемо, щоб у районі не було соціальної напруги, щоб люди мали змогу вчасно доїхати на роботу і додому. І треба якнайшвидше відновити рух пасажирського транспорту в районі», – наголосив О. Кожушко. 

Опісля надали слово сільським головам. Критичні зауваження до роботи перевізників висловили десять голів місцевих рад. Їхні слова були слушними, хоч іноді звучали дещо емоційно. Це красномовно свідчило, що питання наболіло. В словах були і відчай, і біль: «Ми розуміємо, що бензин дорожчає і ніхто не хоче працювати собі у збиток. Та ніхто не думає про людей. Перевізники не дотримуються графіка маршрутів. Люди приходять на одну годину, а автобуса чи маршрутки нема. Чекають 3040 хвилин. Хіба це нормально?!», – запитав Тартаківський сільський голова Степан Орловський.

– Жодних оголошень на автобусних зупинках чи в маршрутках нема, – зазначив Перв’ятицький сільський голова Богдан Сорока. – Нам також ніхто нічого не повідомляє, а мешканці, насамперед, йдуть до нас, кричать і вимагають. А чим ми винні?! Перевізники роблять що хочуть. Всі ми розуміємо, що ніхто не буде працювати збитково. Але як люди мають дістатися на роботу, а ввечері додому, коли познімали половину рейсів? Це є просто знущання. Тільки уявіть: маршрутка «Княже-Сокаль», яка биткомнабита, з тих сіл їде в Сокаль. По дорозі вона має ще заїхати в Спасів та Перв’ятичі, забрати людей і завезти їх на роботу. Маршрутка переповнена. Хто таке бачив? А ще хочуть піднімати ціни на проїзд. Для кого ми це робимо? Для людей чи проти них? Чому не узгодили з сільськими головами, які рейси знімати, бо краще, ніж вони, ніхто не знає.

Волицький сільський голова Надія Білик розповіла, що на території сільради здійснюють перевезення ТзОВ «Автолайн» та ПП «Автотранссервіс». Вона сподівалася нині тут побачити когось з представників від першого перевізника. Однак він не приїхав. «Ми старалися йти з ними на різні компроміси, але вони нас не чують. Мені стидно дивитися людям у вічі. Що я маю їм відповісти? Громадяни просять врегулювати ситуацію і домогтися, щоб маршрутки їздили вчасно, а не так, як їм заманеться. Маршрутка «Зубків-Червоноград» чомусь спершу їде в Сокаль, а потім в Червоноград. На це йде час. Вважаю, що перевізники мають прислухатись до думок людей, піти їм на зустріч». 

Белзький міський голова Володимир Муха просив бути відвертими, оскільки сюди приїхало стільки голів місцевих рад, і жоден з них не скаже, що все в порядку з перевезенням. «Маємо час складний для всіх: і для перевізників, і для людей. Є рентабельні рейси і не дуже. В загальному вони перекривають один одного. Але ми мусимо в цей період піти на зустріч людям. Бо це ж не нормально, щоб людина не могла дістатися на роботу чи повернутися з неї додому. А скільком потрібно поїхати у Червоноград чи в Сокаль у справах? Люди не мають чим дістатися.
І це нонсенс», – наголосив він. 

Про наболіле вів мову й Жужелянський сільський голова Володимир Мончук, який з 2010-го року намагається відкрити маршрут «Сокаль-Белз (через Заболоття)». З цим проханням оббивав пороги різних інстанцій району та області. На звернення отримував від них лише відписки. «У нас легше відкрити маршрут до Томашева (Республіка Польща), ніж у районі. Я постійно стримую громаду, яка готова перекривати дорогу», – з сумом сказав він. 

Чимало нарікань на роботу перевізників є й в мешканців сіл Свитазів, Суховоля, Ільковичі. Кажуть, що вони уже звикли до хамського ставлення водіїв та незручностей. У березні це перейшло всі межі: в їхні села в неділю не приїжджають маршрутки. Чим хочеш добирайся в Сокаль, а звідти додому. Люди хочуть їхати до міста на базар, студенти на навчання. Нема чим добратися, хоч кричи гвалт. А причина проста, бо у водія – вихідний. Але ж можна скерувати іншу маршрутку чи водія. Про це розповіла Свитазівський сільський голова Ганна Гарасимчук.
Однак, як з’ясувалося, жителям Свитазева, Ількович, Суховолі та Равщини ще пощастило, бо мешканів Перетік зовсім «відрізали» від райцентру. Сюди декілька днів взагалі не прибувала маршрутка. Чому так? – запитала у перевізника Скоморохівський сільський голова Надія Гібляк. 

Ігор Сидор пояснив, що у напрямку на Львів та на Червоноград їдуть волинські автобуси, які забирають пасажирів і їм не вигідно, аби туди курсували маршрутки. Однак 17 березня їхній транспорт уже відновив роботу.

Волсвинський сільський голова Віктор Притулко наголосив на маршрутах, які існують лише на папері. «Ми пробували відкрити маршрут «Червоноград-Соснівка-Волсвин», однак все вперлося в те, що на папері вже є маршрут «Сілець-Добрячин-Волсвин». Намагалися переконати, що він не буде зручним для мешканців нашої громади. Обіцяли відкрити інший, якщо відремонтуємо міст та дорогу. Громада це зробила. Однак маршрут ніхто не відкрив, і ми, як не мали транспортного сполучення з Соснівкою, так і не маємо. Є ще маршрут «Волсвин-Сокаль», правда, також на папері. Жоден перевізник не думає про людей, а лише про свої прибутки. І робить що хоче, те, що йому вигідно. 

На всі ці критичні зауваження та запитання відповів представник перевізника ПП «Автотранссервіс» Ігор Сидор. Він, зокрема, сказав: «Так, є багато нарікань на роботу нашого підприємства. Люди звертаються з наболілим… Я все це розумію. Однак прошу зрозуміти і нас. Різке підвищення цін на пальне завдало підприємству економічних збитків. Нині ми не можемо дозволити собі, щоб автобуси курсували напівпорожніми. Зараз взагалі нема рентабельних рейсів. Автобус практично працює, щоб заробити на заправку. Ціни на запчастини також зросли у декілька разів. Дороги ніхто не ремонтує, вони в аварійному стані, через що в транспорту постійно ламаються колеса та ресори. А нині колесо коштує 3000 гривень. Скільки днів має працювати маршрутка, щоб заробити на нього? Все це спонукало наше підприємство вжити певних заходів, один з них – це оптимізація. Ми вирішили, що краще зберегти доїзд до сіл, ніж повністю зупинити рух транспорту. Нам вдалося до кожного села, крім Перетік, забезпечити доїзд. На це потрібний певний час. І якщо б наше підприємство зупинило рух транспорту в понеділок, сумніваюся, щоб ви одразу знайшли нам заміну. Це не так просто. Нині ми працюємо над тим, щоб відновити рейси, які скоротили. Думаю, що це стане можливим з 1 квітня, коли буде піднятий тариф на проїзд. На це уже є розпорядження Львівської ОДА. Сподіваюся, що під час зустрічі ми зуміємо прийняти компромісне рішення, яке задовольнить перевізника, владу, громадян». 

Свою точку зору висловив голова комісії з проведення реорганізації Сокальської ОДПІ ГУ Міндоходів у Львівській області Олег Сольвар, який запропонував сільським головам зібратися за «круглим столом» з відповідним перевізником, на якій вони зможуть оптимізувати, визначити, погодити рух маршрутів та рейсів, щоб згодом поінформувати жителів про те, що і коли буде їздити.

Емоційним був виступ депутата районної ради Ірини Здерки, яка виступила на захист інтересів простих громадян, які мають право на отримання якісних транспортних послуг. Адже здорожчання відіб’ється на них, бо ні зарплати, ні пенсії не зросли. Місцева влада, на жаль, не має важелів впливу на перевізників. Через що й ті роблять, що хочуть.

– На жаль, на зустріч не прийшли всі перевізники, які здійснюють транспортні перевезення на території Сокальського району. Тож ми не мали змоги почути їхньої думки чи пропозиції щодо вирішення ситуації, що склалася та знайти компромісне рішення. Тож надалі шукатимемо його, – зазначив заступник голови районної ради Володимир Чуб.

Працівник райдержадміністрації Василь Штикало наголосив, що потрібно шукати альтернативу, і це, на його думку, демонополізація транспортних перевезень у Сокальському районі. Доки ПП «Автотранссервіс» не мав монополії на перевезення, такої ситуації не виникало. Тоді було четверо перевізників, які намагалися надавати якісні послуги, бо змагалися з конкурентами за маршрути.

Підсумував слухання заступник голови РДА Анатолій Василишин, який наголосив, що радий, що за «круглим столом» відбувся невимушений діалог. Він сподівається, що присутні почули один одного, до того ж перевізник погодився на співпрацю і готовий найближчим часом зустрітися з головами сільських рад, де найкритичніша ситуація з перевезеннями, узгодити та затвердити графіки руху автобусів.
А. Василишин закликав присутніх для початку повірити один одному та шукати
компромісні рішення й надалі.

Любов ПУЗИЧ.

 

Голос Сокальщини на GoogleNews