4 січня, напередодні Водохреща, в музеї-садибі Івана Франка відбулося цікаве дійство – реконструкція давніх традицій Криворівні із гучною колядою. Гості та відвідувачі заповідника мали змогу почути автентичне виконання колядок, які звучали сто і більше років тому.
Адже гуцульська коляда – унікальна традиція, яку зберегли у горах. І попри будь-яку загрозу, Різдво в Криворівні святкують, бо це – надія на нове життя, яку приносить новонароджений Ісус, та на перемогу.
На правах господаря директор Державного історико-культурного заповідника «Нагуєвичі» Богдан Лазорак подякував колядникам з Криворівні за автентику різдвяного свята та збір коштів на ЗСУ.
Вдумайтесь в глибину гуцульських колядок. Одним із перших започаткував їхнє вивчення Іван Франко зі своїми однодумцями під час етнографічних експедицій. Корифей української етнографії Володимир Гнатюк в листі до Франка писав: «Чи ти дорогий друже зауважив, які ця коляда має проникливі богослужбові вкраплення?». Фактично гуцульська коляда відрізняється від бойківської тим, що вона побудована, в основному, на богослужбовому требнику Петра Могили 1620 року. Саме в ньому Ісус запрошується віншувати. Колядники на Гуцульщині запрошують самого Ісуса Христа до хати віншувати всій родині, – зазначив Богдан Лазорак.
Заповідник Нагуєвичі та Криворівня п’ятий рік поспіль реалізовують спільний проєкт – «Від музею Івана Франка в Криворівні до музею Івана Франка в Нагуєвичах». В такий спосіб усі присутні мають змогу ознайомитися із різдвяними традиціями та почути гучну гуцульську коляду.
Дехто з колядників, які в минулі роки відвідували Нагуєвичі, не змогли приїхати із Криворівні з поважних причин – вони зараз на фронті, захищають рідну землю. Та все ж один з побратимів, який перебуває в короткочасній відпустці завітав у складі гурту до рідного села Франка.
Колядники з Криворівні отримали від директора ДІКЗ «Нагуєвичі» другий та третій том видання «Садиби Франка: науковий збірник заповідника «Нагуєвичі» для свого музею Каменяра в рідному селищі.
У свою чергу унікальний експонат, а саме бойківську трембіту, отримав і музей в Нагуєвичах. Його через директора дрогобицької компанії «Дах Стиль» Андрія Кисіля передала родина Демків із села Ластівка.
Колядники з Криворівні, окрім гучної коляди розповіли присутнім про самобутні звичаї та традиції рідного краю. За їхніми словами в Криворівні з-під церкви в різні боки розходяться групи колядників. Бо треба зайти до кожної, навіть найдальшої, господи. Цього року у Криворівні є десять колядницьких гуртів. Кожна ватага – на свій «куток» села чи присілок. Від Різдва до Водохреща колядники мусять побувати в усіх без винятку оселях та донести радість від народження Сина Божого.
На завершення гуцульської коляди усі присутні та гості спільно заспівали бойківські колядки та побажали один одному в Новому році перемоги.