Звернення до влади

Щодо стану казначейського обслуговування місцевих бюджетів

Звернення Голові Верховної Ради України Рибаку В. В., Президенту України Януковичу В. Ф., Прем’єр-міністру України Азарову М. Я., народному депутату України від Сокальського виборчого округу №124 Курпілю С. В. щодо стану казначейського обслуговування місцевих бюджетів та необхідності законодавчого впровадження більш ефективної змішаної форми обслуговування місцевих бюджетів.

Ми, депутати Сокальської районної ради Львівської області, глибоко стурбовані незадовільним станом казначейського обслуговування в частині безпідставних затримок та блокувань органами Державної казначейської служби України (далі – Казначейство) проведення фінансування платежів.

Касове виконання розрахунків державного та всіх місцевих бюджетів покладено чинним законодавством на Казначейство, яке, відповідно до Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента України № 460/2011 від 13.04.2011 р., є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України.

Казначейство у своїй діяльності керується Конституцією та Законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства фінансів України, іншими законодавчими актами України, а також дорученнями Президента України та Міністра фінансів України.

Відповідно, затримки та блокування у проведенні розрахунків місцевих бюджетів є грубим порушенням з боку Казначейства як Конституції України, так і фінансової дисципліни.

Несвоєчасне проведення розрахунків розпорядниками коштів з постачальниками товарів, виконавцями робіт та надавачами послуг призводить до виникнення заборгованості зі заробітної плати працівникам підприємств та організацій, зі сплати податків до бюджетів всіх рівнів, що, в свою чергу, створює нездорову обстановку серед громадськості.

Протягом усього 2013 року територіальні органи Казначейства фактично блокують проведення платежів за видатками місцевих бюджетів. Склалася парадоксальна ситуація, коли органи місцевого самоврядування в умовах гострого дефіциту все таки знаходять кошти на фінансування ремонтних робіт у закладах охорони здоров’я, школах, дитячих садочках, встановлення дитячих майданчиків, проведення вуличного освітлення, ремонт вулиць та доріг комунальної власності, природоохоронні заходи, об’єкти житлово-комунального господарства та благоустрою, утримання бюджетних установ, соціальної інфраструктури, але не можуть ними скористатися, бо платіжні доручення зі всіма документами, передбаченими чинним законодавством України, залишаються в Казначействі без виконання, що призводить до соціальної напруги в територіальних громадах.

І якщо у випадку зі сплатою видатків загального фонду місцевих бюджетів затримку можна якось виправдати невиконанням дохідної частини бюджету, то ситуація з видатками спеціального фонду місцевих бюджетів, оплата яких здійснюється з конкретних джерел доходів, не витримує жодної критики. Ніхто з посадових осіб Сокальського району та Львівської області не може пояснити, яким чином відбувається блокування коштів спеціального фонду, всупереч статті 13 Бюджетного кодексу України, яка передбачає конкретні джерела надходження до цих видатків. Таким методом було заблоковано ремонти доріг комунального значення та проведення природоохоронних заходів, що надзвичайно болісно позначилося на територіальних громадах району.

Нерідко затримується оплата навіть соціально захищених видатків місцевих бюджетів: на заробітну платню, енергоносії, медикаменти, продукти харчування тощо.

За офіційними даними управління Казначейства в Сокальському районі станом на 01.09.2013 р. загальна сума непроведених платежів за незахищеними статтями видатків, поданих розпорядниками та одержувачами коштів місцевих бюджетів, становить 3 800 000 грн. Неважко спрогнозувати, що при невиконанні дохідної частини районного бюджету до кінця року ця сума суттєво збільшиться, а також виникне заборгованість за захищеними статтями видатків.

Згідно пояснюючої записки фінансового управління Сокальської РДА дохідна частина районного бюджету за перше півріччя 2013 р. виконана лише на 72,3% від планових призначень. І світла в кінці тунелю, тобто року, не видно…

Враховуючи вищенаведене, депутати Сокальської районної ради вимагають вжити невідкладних заходів щодо вирішення цієї проблеми та забезпечення Казначейством своєчасного проведення платежів.

Окрім цього, звертаємо Вашу увагу на те, що в чинному законодавстві відсутня чітка регламентація процедур казначейського обслуговування місцевих бюджетів та жодним чином не визначена відповідальність посадових осіб органів Казначейства за строки і повноту обслуговування бюджетів. Кошти державного і місцевих бюджетів не розмежовані та зберігаються на єдиному казначейському рахунку, що спотворює базові принципи бюджетної системи: а саме, збалансованості, самостійності, обґрунтованості, цільового використання, публічності, прозорості, справедливості та неупередженості.

За відсутності чітких строків оплати розпорядникам бюджетних коштів стає дедалі важче знайти постачальників товарів, робіт і послуг належної якості та помірної ціни, а відтак забезпечити ефективне здійснення своїх повноважень та реалізацію програм соціально-економічного розвитку територіальних громад.

Ситуація є вкрай складною, оскільки загрожує не лише перспективам розвитку територіальних громад України, але й стабільності функціонування системи життєзабезпечення.

З метою уникнення колапсу казначейського обслуговування місцевих бюджетів Сокальська районна рада Львівської області пропонує внести зміни до Бюджетного кодексу України, якими передбачити наступне: запровадження в системі казначейського обслуговування бюджетних коштів двох єдиних казначейських рахунків – окремо для державного бюджету та для місцевих бюджетів; чіткі граничні строки проведення бюджетних платежів; відповідальність посадових осіб Казначейства за недотримання строків та інших порядків проведення бюджетних платежів; виключення положень, які дозволяють залучати кошти місцевих бюджетів з казначейського рахунку для покриття тимчасових касових розривів напрямів, що фінансуються з державного бюджету.

Все вищенаведене вкотре доводить недосконалість казначейської форми виконання місцевих бюджетів в Україні та необхідність законодавчого впровадження інших форм управління фінансовими ресурсами. Міжнародний досвід свідчить про більшу ефективність змішаної форми обслуговування місцевих бюджетів. Зокрема, така форма діє в Італії, Португалії, Швеції, Норвегії, Данії та інших європейських державах. Суть її полягає в наступному.

Кошти, необхідні для здійснення органами місцевого самоврядування видатків на освіту, охорону здоров’я, культуру, фізичну культуру та спорт, соціальний захист населення та інші делеговані державою повноваження, залишаються в Казначействі. А ті кошти, які громада заробляє самостійно і використовує на забезпечення утримання об’єктів соціально-культурної сфери, розв’язання у повному обсязі соціально-економічних проблем територіальних громад, благоустрій, ремонт доріг тощо, вона визначає своїм рішенням: обслуговуватися через Казначейство або через державний банк.

Введення такої форми обслуговування місцевих бюджетів потребує внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України.

Сокальська районна рада Львівської області щиро сподівається на розуміння та підтримку вищевикладених законодавчих ініціатив керівництвом держави та депутатським корпусом Верховної Ради України.

Прийнято на XXIII сесії Сокальської районної ради VI скликання 19 вересня 2013 року.

Голос Сокальщини на GoogleNews