Шановний читачу, уявімо собі ситуацію: велике підприємство, на роботу приймають начальника виробничого відділу. Він зобов’язується відповідально працювати, покращувати якість продукції, впроваджувати прогресивні технології. Через рік виробництво у повному розвалі не справився. Його залишать на посаді? Виженуть, ще із відповідним записом у трудовій книжці. Чому ж будьякий депутат, від Верховної ради до місцевої, може провести цілу каденцію за пустопорожньою балаканиною, чи взагалі не займатись депутатськими обов’язками, та не нести жодної відповідальності і з легкістю балотуватись на наступний термін. Це тому, що ні в я кому законі ця відповідальність не передбачена. На жаль сподівань, що Верховна рада прийме такий закон не має. Однак на місцевому рівні ми можемо цьому зарадити.
Будьяке місто чи село можна порівняти із окремою сім’єю, яка живе, розвивається, вирішує проблеми, збільшується чи зменшується. Кожна сім"я підпорядковуючись законам країни у якій живе, має також свої внутрішні правила та закони, які не поширюються дальше власної оселі.
Місту також потрібне зібрання правил, законів власного функціонування. В європейські практиці це іменується Статутом міста. Такі статути почали готувати і численні українські громади. Для чого ж він потрібен, та що у ньому записують?
Статут дієвий спосіб саморегуляції територіальної громади, зібрання писаних і неписаних норм, котрі стверджують цінності, спільні для всього суспільства і дозволяють врегулювати всі можливі конфлікти, які виникають між людьми та різними групами. Цей документ вводить механізми місцевої демократії, містить норми і правила взаємодії між різними органами місцевої влади і населенням, громадськими організаціями.
Основне, чим Статут корисний для жителів міста це закладена у ньому можливість контролювати місцеву владу, та порядок прийняття рішень, важливих для функціонування міста.
Статут міста має особливий статус: він підлягає державній реєстрації в Міністерстві юстиції і має вищу юридичну силу по відношенні до інших рішень міської влади. Систему процедур для прийняття багатьох рішень закладається саме у Статуті як от проведення місцевих референдумів, чи громадських слухань. Основними завданнями Статуту є:
• визначення пріоритетів у діяльності органів місцевого самоврядування в місті; визначення функцій і повноважень органів місцевого самоврядування, прав і обов’язків їх посадових осіб;
• встановлення порядку їх відповідальності перед територіальною громадою; закріплення прав і обов’язків жителів міста;
• введення механізмів громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади; захист жителів від незаконного посягання на їх права;
• закладення основ співпраці і взаємної участі власних, комерційних і некомерційних структур в покращенні життя громадян і розвитку міста.
І, нарешті, Статут дає громадянам змогу висловлювати свою волю, захищати свої права і виражати законні інтереси через спільні збори, громадські слухання, місцеві ініціативи, місцевий референдум.
Підсумовуючи вищесказане, хочу наголосити: ми хочемо бачити Сокаль, як місто в якому зручно жити та вигідно працювати. Саме написання Статуту цього не вирішить, але це крок, який наблизить нас до європейських стандартів управління містом, та зробить більш тісною співпрацю між громадянами міста та вибраною владою.
Будьякі зміни на краще не робляться раптово. Це тривала та копітка робота. Починати треба уже зараз. Ми разом змінимо життя на краще.
Політична партія "Фронт змін".
Сергій КОСТЮК – кандидат в депутати до Сокальської районної ради по м. Сокаль від ПП "Фронт змін"