Цікаво знати

Важливі зміни у Правилах дорожнього руху України

Протягом 2011 року постановами КМУ внесено численні зміни у «Правила дорожнього руху України» (далі ПДР). Певні зміни стосувалися усіх водіїв, а також й інших учасників дорожнього руху. Найважливіші з них пропонуємо Вашій увазі, оскільки це допоможе уникнути зайвих неприємностей та непорозумінь з працівниками ДПС.

На відміні обов’язкового державного техогляду, для некомерційного транспорту та деяких інших категорій, зупинятися не варто, оскільки про це було багато написано у ЗМІ. Так, як і про відміну талонів, що додавалися до посвідчень водія. У новій редакції ПДР є своєрідний крок у Європу, бо нарешті введено європейську категоризацію транспортних засобів. Однак, чи не найприємнішим та довгоочікуваним є нововведення щодо передачі власником права на користування транспортним засобом іншій особі, тобто тепер є можливість просто передати реєстраційний документ (техпаспорт) на транспортний засіб іншій особі, без оформлення довіреності у нотаріуса. Також, внесені зміни дозволяють не передавати інспекторам ДАІ документи для перевірки, оскільки у ПДР чітко написано, що їх потрібно пред’явити, тобто вистачить просто показати, що вони є. До прийняття змін через різне трактування цих термінів часто виникали суперечки між водіями та працівниками ДАІ. У новій редакції ПДР було доповнено обов’язки водіїв, зокрема, таке: під час руху водії мотоциклів, мопедів та їх пасажири повинні бути у застебнутих шоломах, а для любителів викинути недопалок через вікно додано пункт, який забороняє засмічувати дороги. Торкнулись нововведення і вимог щодо номерних знаків, які тепер повинні бути не тільки чистими, а й не можуть бути закриті іншими предметами, наприклад, прозорими пластиковими накладками. Не оминули зміни також пасажирів, котрі при наявності ременів безпеки зобов’язані ними користуватися.

Внесено зміни відносно процедури оформлення ДТП, відтепер в окремих випадках, водії можуть самостійно користуватися «європротоколом». У розділі прав водіїв додано важливий пункт – про право на безпечні та зручні умови для руху. Це досить важливо, оскільки чи не 90% доріг безпечними назвати важко. Цей пункт при правильному юридичному супроводі може допомогти у відшкодуванні, наприклад, вартості пошкодженої шини чи диску після попадання в яму, яких на наших дорогах безліч.

«Підступним доповненням» (чому, буде роз’яснено у наступній статті) для водіїв є обов’язок зниження швидкості при наближенні до транспортного засобу, що стоїть на узбіччі або на проїзній частині з увімкненим проблисковим маячком («мигалкою») синього кольору. Швидкість потрібно знизити до 40 км/год, у разі вимоги – зупинитися, якщо ж Вас не зупинили, можна далі продовжувати рух уже з дозволеною раніше швидкістю.

Надзвичайно важливим є доповнення у розділі обов’язків пішоходів. Тепер у темну пору доби чи у туман при русі узбіччям чи проїзною частиною пішоходи повинні виділити себе (приклад  одягти світлий одяг), а при можливості мати на одязі світлоповертальні елементи. Усі пішоходи, мають усвідомити важливість вимоги та дотримуватися цього правила. Батькам варто про це постійно нагадувати дітям, оскільки від цієї вимоги подекуди може залежати Ваше життя чи життя Ваших дітей.

Окремий розділ у нових ПДР стосується велосипедистів, тому любителям двоколісного транспорту варто детально вивчити цей розділ. Зокрема, підліткам та їх батькам потрібно враховувати, що за новою редакцією ПДР рухатися велосипедом по дорогах можна лише з 14річного віку, на велосипедах обов’язково повинні бути розміщені світлоповертачі (по боках оранжеві, спереду – білий, позаду червоний), звуковий сигнал, а також ліхтарик (фара) при русі у темну пору доби.

Безпосередньо відповідальності батьків стосуються зміни у ПДР щодо перевезення своїх дітей, але тільки зріст яких до 145 см, або які не досягли 12річного віку. У транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, заборонено перевезення дітей без використання спеціальних засобів, що дозволяють пристебнути дитину ременями безпеки. Перевезення дітей на задньому сидінні мотоцикла чи мопеда також заборонено. Якщо з мопедами і мотоциклами усе зрозуміло, то з терміном «спеціальні засоби» дійти до істини важко, оскільки пояснення значення цього терміну у ПДР відсутні. Очевидно, автори мали на увазі так звані «автокрісла», хоча до таких засобів можна віднести і значно дешевший адаптер паска безпеки (спецпристрій, що дозволяє зафіксувати ремінь), а також спеціальні подушки для підкладання на сидіння. Поки у КУпАП статті за таке порушення не передбачено, але ситуація виглядає так, що усім батькам зовсім скоро потрібно буде купувати ці «спеціальні пристрої».

Зміни у ПДР торкаються і осіб, які керують гужовим транспортом (вози, сани), що особливо актуально для жителів сільської місцевості. Возами або саньми за новими ПДР заборонено рухатися по дорогах державного значення, така ж вимога стосується і погоничів тварин! Тобто, за логікою авторів, жителі прилеглих сіл не зможуть виїхати підводою, для прикладу на трасу Львів-Ковель. Тепер з села Двірці на ринок у Великих Мостах торгувати не виїдеш… Мабуть, наші високі чини так давно не були у селах, і не знають, що подекуди через аварійний стан доріг до міста чи райцентру добратися можна лише на возі, а також те, що не всі мають можливість купити собі автомобіль чи мотоцикл, через складний фінансовий стан, і те що в селах ще використовують гужовий транспорт.  Не зайвим буде нагадування про те, що рух возів (саней) без ліхтарів спереду та світлоповертачів позаду, у темну пору доби заборонено!

Згідно з ПДР останньої редакції, аварійну світлову сигналізацію (аварійку), окрім раніше передбачених випадків, потрібно вмикати у разі зупинки на вимогу працівника міліції (інспектора ДАІ), а також якщо водія було засліплено фарами зустрічного транспорту.
Важливі зміни у ПДР стосуються швидкості руху. На автомагістралях швидкість не повинна перевищувати 130 км/год, на дорогах з окремими проїзними частинами, які відокремлені розділювальною смугою (виділена конструктивно, або за допомогою суцільних ліній розмітки) – не більше 110 км/год, на інших дорогах – не більше 90 км/год.

Додатковим пунктом у нових ПДР заборонено стоянку ближче 5 м від контейнерів або контейнерних майданчиків для побутових відходів.
Також, водіям заборонили експлуатувати транспортні засоби, що не відповідають вимогам стандартів. На перший погляд, цілком нормальна вимога, але як кажуть – «лихий ховається в деталях», тому варто поцікавитися, яким саме стандартам повинні відповідати транспортні засоби. Це і є своєрідний «сюрприз», що торкнеться практично усіх водіїв, про який через об’ємність матеріалу додатково буде написано у наступних випусках часопису.

З актуальною версією ПДР України та усіма змінами можна ознайомитися на сайті Верховної Ради України.

Щасливої Вам дороги!

Підготував
Андрій СЕНЮК,
депутат Сокальської районної ради.

Голос Сокальщини на GoogleNews