Соціальне підприємництво для нас є малознайомим, оскільки воно тільки зароджується на теренах України. Хоча за кордоном такі підприємства функціонують вже давно і успішно… Яскравим прикладом є Англія. Британський досвід переймали громадські організації із Хорватії, Сербії, Північної Ірландії, Південної Кореї. А нещодавно така нагода випала й українцям. В склад групи увійшла й депутат обласної ради, директор Сокальської Агенції регіонального розвитку Ганна Костюк, яка до того ж є керівником проекту «Підтримка розвитку соціального підприємництва у Львівській області», який реалізовується при сприянні Фонду Східна Європа. Що ж таке соціальне підприємництво і чому нині так багато мовиться про нього та що можна запозичити у цій сфері у британців? Про це наша розмова із Ганною КОСТЮК.
– Як Ви відкрили для себе поняття «соціальне підприємництво»? Чим зацікавила ця тема?
– Мене вразив і захопив той факт, що соціальне підприємництво динамічно розвивається, особливо в європейських країнах, вирішуючи проблеми безробіття, соціального захисту, безпосереднього залучення громади до вирішення своїх проблем. І у цьому ми могли переконатися, коли побували у Великобританії. Тут діють понад 60 000 таких підприємств, що забезпечують робочими місцями сотні тисяч людей, внесок яких у ВВП складає 24 млрд. фунтів стерлінгів.
Якщо говорити простими словами, соціальне підприємництво – це підприємницька, навіть комерційна діяльність, але соціального призначення. Тобто, такі підприємства, безпосередньо займаючись виробництвом товарів та послуг, отриманий прибуток не розподіляють між власниками, а спрямовують на конкретні соціальні цілі. Наприклад, люди з обмеженими можливостями можуть відкрити крамницю чи підприємство, де працюють самі і створять робочі місця для інших.
У справді демократичному суспільстві місцеві громади постійно розвиваються, росте їх економічна успішність, зберігається екологія, діти виростають здоровими та освіченими, а старше покоління є соціально захищеним.
Бізнес, який здійснює свою діяльність на території громади, як правило, вважає своєю достатньою соціальною місією лише те, що він сплачує податки до державного та місцевого бюджетів, а звідти фінансуються різні соціальні проекти. З такою філософією звичайні підприємства відокремлюють себе від громади. Нам цього не потрібно. Ми заслужили, щоб наші підприємці залишалися частиною громади, а вона була вдячна їм за працю. Тому соціальне підприємництво – це та діяльність, яку здійснює й Сокальська Агенція регіонального розвитку. Вона спрямована на вирішення соціальних проблем через використання інноваційних підходів пошуку коштів. Тут діє принцип: заробляємо самі і вчимо цього інших.
– Нещодавно Вам випала нагода побачити, як працюють такі соціальні підприємства у Великобританії. Що цікавого Ви взяли для себе?
– Поїздка включала ділові зустрічі з представниками Британської ради в Україні. Наша делегація побувала на чотирьох діючих соціальних підприємствах, а також взяла участь у щорічній конференції соціальних підприємців Великобританії «Голос-2011».
– Що, на Вашу думку, українці можуть запозичити у британських підприємців?
– У Великобританії соціальне підприємництво всебічно підтримується на державному рівні, банками, фондами, програмами. Це свідчить про те, що влада розуміє користь від створення підприємств, які працюють над розвитком важливого суспільного продукту, які дають роботу людям, яким важко адаптуватися у суспільстві.
– На сьогодні в Україні не існує законодавчо затверджених понять соціального підприємництва. Тоді на яких умовах соціальне підприємство діє на національному ринку?
– Ви маєте рацію, таких понять справді не затверджено. Однак у різних нормативноправових джерелах існують положення, які дозволяють створювати підприємства, що за загальноприйнятими визначеннями можуть вважатися соціальними.
Організаційноправовою формою, яка часто використовується соціальними підприємствами в Україні, є громадська організація. Проте діяльність такого бізнесу не обмежується лише наданням соціальних послуг населенню. Таке підприємство має бути рентабельним та конкурентоспроможним.
– Що, на Ваш погляд, може дати Сокальщині розвиток соціального підприємництва?
– Таке підприємництво є добрим варіантом для створення нових робочих місць та інших форм підприємницької діяльності, завдяки яким можна було б подолати соціальне розшарування. Крім того, соціальне підприємництво надає громаді послуги, які не є рентабельні для звичайного бізнесу. Таким чином, і люди отримують їм потрібне, і ресурси регіону використовують у повній мірі. Впровадження такого підприємництва знизило б навантаження на місцеві бюджети, та й соціальні програми регіону фінансувалися б ширше…
– Ідею соціального підприємництва підтримують в основному громадські організації, які не мають великого практичного досвіду у бізнесовій сфері…
– Важливо, щоб громадські організації ставали більш економічно самостійними, перестали тотально залежати від грантів. І це те, чим ми наразі займаємось. Зростає кількість ділових партнерів, яких ми вчимо самостійно заробляти кошти.
– Чи зможе соціальне підприємство гідно конкурувати з іншими підприємствами на ринку?
– Тут важливо визначити, ким є соціальний підприємець… Як правило – це людина, яка пропонує нестандартні та нові шляхи вирішення гострих соціальних проблем. Вона є одночасно далекоглядним ідеалістом і суворим реалістом, якого, передусім, турбує практичне втілення своїх ідей.
Соціальне підприємство функціонує за всіма законами бізнесу, тобто приносить прибуток. Тож при сміливому підході воно зможе розширювати можливості отримання різноманітних та якісних соціальних послуг членами громади і достойно витримувати конкуренцію, как писал веб-сайт haifainter.com.
Інтерв“ю взяла Любов ПУЗИЧ.