Про великі підприємства

Сокальчани сподіваються на покращення роботи КП “Сокальжитлокомунсервіс”

Житлово-комунальна служба Сокаля нині переживає нелегкі часи. Чому так сталося і як допомогти комунальникам вийти з цієї ситуації?

Саме це і спонукало депутатів міської ради на одній із попередніх сесій створити тимчасову контрольну комісію для перевірки фінансової та господарської діяльності КП "Сокальжитлокомунсервіс". До її складу ввійшли депутати Ігор Сидор, Юрій Товарянський, Роман Садовський, Віктор Олейчук, Євген Музика, Роман Сташко. Згідно з розпорядженням міського голови до роботи комісії також залучили спеціалістів Олену Наконечну, Ігоря Ірзу, Василя Підгайного, Аллу Вавринчук. Комісія працювала більше місяця. І ось 26 січня у Сокальській міській раді зібралися депутати, члени комісії та працівники КП "Сокальжитлокомунсервіс", щоб обговорити її звіт. На зустріч запросили й першого заступника голови РДА Володимира Катерину.

Насамперед, голова тимчасової депутатської комісії Ігор Сидор подякував колегам та спеціалістам за участь у роботі комісії, яка проаналізувала ситуацію на підприємстві, яке має податкові борги і нелегке фінансове становище. Члени комісії також шукали шляхи щодо оптимізації комунальної служби та виходи зі скрутного становища.

Доповідач детально ознайомив присутніх із штатним розписом. На підприємстві працює 161 особа. Місячний фонд оплати праці робітників становить 228867 грн. (126,8 штатної одиниці). Адміністративного та виробничого персоналу  82841 грн. (34,2 штатної одиниці). Майже 70 відсотків витрат сплановані на оплату праці та сплату податків. Вивчивши штатний розпис та посадові інструкції, комісія виявила, що останні складені без врахування всіх посадових обов’язків, що призводить до доплат за роботи, не передбачені посадовою інструкцією. Так, зокрема, доплачують за високі досягнення у праці та надбавки. Комісія вважає їх не обгрунтованими. А оскільки функціональні обов’язки адміністративних працівників дублюють, це дозволить в подальшому об’єднати посади та оптимізувати штатний розпис. Так, на думку депутатів можна об’єднати посади завідувача складу (комірника) та інженера по комплектації устаткування (нині тут один працівник) та посаду інженера з організації, експлуатації та ремонту житлового фонду з посадою начальника виробничого відділу. Це дає можливість утворити один відділ, де є керівник та інженер.

Опісля керівник КП "Сокальжитлокомунсервіс" Богдан Леськів, головний бухгалтер Катерина Закалик, інженер по охороні праці Любов Помінчук, начальник виробничого відділу Юрій Бокало пояснювали специфіку діяльності підприємства. Проте вони з деякими зауваженнями погоджувалися. Члени комісії та депутати дискутували стосовно доплати за виготовлення технічних умов на встановлення індивідуального опалення в квартирах і від’єднання від центрального.

Свою думку висловив й міський голова Богдан Зарічний, який підкреслив, що нині платоспроможність населення дуже низька. І на це треба зважати, робити працівникам доплати виважено, маючи на це належну аргументацію.

Певні порушення, на думку комісії, є на підприємстві щодо охорони праці. Зокрема, протерміновано проведення інструктажу на транспортній дільниці, на робочих місцях (столярний цех та автомайстерня) відсутні аптечки та інструкції з безпечного виконання робіт.

Інженер з охорони праці комунального підприємства Любов Помінчук зауважила, що члени комісії не вимагали належної документації, перевірку проводили вибірково, без її присутності, не по всіх напрямках роботи з охорони праці. Л. Помінчук настоювала на проведенні перевірки за участю інспектора Держгірпромнагляду, який опікується підприємством, і має право дати оцінку її роботи.

Також важливу роль відіграє транспортна дільниця. На балансі КП "Сокальжитлокомунсервіс” 19 одиниць техніки, на якій працюють 12 водіїв, а за штатним розписом – 18,8 одиниці, що тепер є невиправданим. Комісія звернула увагу керівнику на те, що деяка техніка знаходиться під відкритим небом та нищиться.

Головний інженер підприємства Арсен Подолюх навів свої аргументи та висловив пропозиції.

Жвава дискусія виникла під час обговорення питання утримання кладовища. Комісія вважає, що тут мають місце необгрунтовано завищені витрати на його утримання. З міського бюджету торік виділили 90300 грн., плюс протягом року від мешканців міста надійшло на спецрахунок ще понад 40000 грн. Згідно з наданими актами виконаних робіт виходить, що з 2005 року, тобто з часу передачі старого цвинтаря на обслуговування "Сокальжитлокомунсервісу", бюджетних коштів використовують в 10 разів більше, ніж раніше  130000 грн. Робітники, які працюють на цвинтарі, не виконують своїх основних обов"язків, їх деколи нема на робочому місці. Комісія виявила масові поховання в недозволених місцях,  хоча міська рада заборонила захоронення на старому кладовищі (крім підпоховань у родинних могилах).

Начальник дільниці з благоустрою та саночистки Віра Думас пояснила, що на дільниці налічується 10,5 одиниць: одна особа працює на сміттєзвалищі, двоє на кладовищі, стільки ж є вантажниками на сміттєзбиральній машині, а 5,5  це робітники по благоустрою міста, які виконують всі інші роботи (підрізання кущів, косіння трави, обрізання дерев, вивіз сміття і т. д.). Коли на якійсь важливішій ділянці роботи бракує працівників, їх переводять з інших дільниць. Щодо поховань. Книгу обліку поховань на кладовищах ведуть згідно з вимогами "Порядку утримання кладовищ". На всі поховання на старому цвинтарі є дозволи міської ради.

Слушну пропозицію висловив депутат Юрій Товарянський: запровадити в КП "Сокальжитлокомунсервіс" нову послугу  копання могил, а оплату за це скерувати на благоустрій цвинтаря.

Депутати звернули увагу керівництву КП "Сокальжитлокомунсервіс" на те, що воно не оптимізує штатний розпис і не працює над зменшенням виробничих витрат. У скрутний для підприємства час керівникам підрозділів кожного місяця встановлюють ліміт коштів для телефонних розмов  по 100200 грн.

Не меншу дискусію викликали тарифи на утримування будинків та прибудинкових територій. "За даними моніторингу тарифів на послуги у Львівській області, середній тариф по підприємству становить 1,65 грн., і є другим по величині після Львова. Собівартість становить 1,40 грн., тобто на послузі підприємство заробляє в середньому 0,25 коп., але при цьому збитки за дев"ять місяців 2011 року становлять 44,2 тис. грн. при 99% сплаті населення",  сказано у звіті.

Начальник планово-економічного відділу Мар"яна Мочульська пояснила, що такий тариф на комунальні послуги для підприємства є економічно обгрунтованим, оскільки 1,40 грн.  це собівартість послуг без ПДВ 20%, а з ПДВ  1,68 грн. Член комісії Олена Наконечна їй заперечила: "Підприємство неправильно визначає накладні витрати. При розрахунку діючих тарифів на послуги на кожну з них враховані накладні витрати  89,5%, це фактично за 2009 рік, коли тариф був один на всі послуги. Згідно з чинним законодавством накладні витрати необхідно ділити на всі об"єкти витрат".

Комісія також виявила, що прибудинкова територія, яка закріплена за кожним багатоповерховим будинком, і за яку фактично нараховують оплату за прибирання та утримання, є невідповідною та не підтверджена відповідними документами. Відтак проводяться безпідставні нарахування на її утримання. М. Мочульська пояснила, що керуючись постановою Кабінету Міністрів України №529, накладні витрати визначають у відсотках до заробітної плати основних працівників на підставі фактичних витрат за попередній рік, що і зроблено при розрахунку тарифів.

На думку комісії, не відповідає новим вимогам Податкового кодексу й розрахунок планових тарифів на вивезення твердих побутових відходів, які завищені у 7,9 раза, оскільки в плановий закладена заробітна плата 12 робітників, в тому числі 4 сторожів і 19 осіб адміністративновиробничого персоналу…

Директор КП "Сокальжитлокомунсервіс" Богдан Леськів пояснив: "Тариф по вивезенню і розміщенню твердих побутових відходів зріс у порівнянні з діючими, в 1,56 раза. У діючому закладено тільки дві послуги: розміщення і вивіз твердих побутових відходів, а у плановому: розміщення і вивіз ТПВ, і окремо великогабаритні відходи. Порівнювати діючий та плановий тарифи разом недоцільно. Є висновки Державної інспекції з контролю за цінами, що тарифи економічно обгрунтовані. Це означає, що їх перераховувати не потрібно.

Комунальникам звернули увагу й на те, що вони не ведуть належної роботи з мешканцями, через що існує недовіра до працівників КП. З цим не погодилася інженер по експлуатації житлового фонду КП "Сокальжитлокомунсервіс" Галина Рекус. Вона розповіла, що за два роки проведено 80 громадських слухань, в Народному домі  проходили збори голів ОСББ. Нині у Сокалі є 62 будинкових комітети. На жаль, немає належної активності серед мешканців. Щодень в КП "Сокальжитлокомунсервіс" звертаються люди з своїми наболілими проблемами. У формуванні тарифів на 2012 рік враховані зауваження та пропозиції мешканців 86 будинків.

В останньому пункті звіту йшлося про діяльність і заробітну плату директора КП "Сокальжитлокомунсеріс" Богдана Леськіва. Зокрема, у ньому зазначено, що "заробітна плата керівника з листопада 2010 року становить 6012 грн. плюс 50% за інтенсивність…, що обумовлено в укладеному контракті…”.

З 2007ого по 1 листопада 2011 року податковий борг підприємства зріс більш, ніж в три рази  з 940,8 тис. грн. до 3401,50 тис. грн. Комісії незрозуміло, чому торік при нарахуванні боргу 826,8 тис. грн. підприємство змогло погасити цю суму, а у попередні  ні?

На думку комісії, керівник не працює над оптимізацією підприємства та скороченнням витрат, а пропонує лише підвищення тарифів на комунальні послуги, як єдиний шлях виведення комунальної служби зі скрути.

Директор КП "Сокальжитлокомунсервіс" Богдан Леськів пояснив, що попри всі негаразди підприємство працює, його економічний стан стабільний та прогнозований. Податкова заборгованість існує ще з 2004 року, коли він очолив "Сокальжитлокомунсервіс". Тож не бачить у цьому своєї вини. Аварійних ситуацій нема, поточну зоборгованість мешканці проплачують. Крім того, значно зменшилася кількість скарг мешканців на водо та теплопостачання, ремонт покрівель. В 2011 році відремонтували покрівель в півтора раза більше, ніж у попередньому. Якщо б у минулі роки тарифи на обслуговування житлового фонду своєчасно переглядали, то можна було б в повному об"ємі своєчасно сплачувати усі податки. А при таких збитках не можливо це було зробити. Звичайно, окремі зауваження комісії слушні і їх врахують.
Головний бухгалтер Катерина Закалик звернула увагу присутніх на те, що тарифи на комунальні послуги "Сокальжитлокомунсервісу" не піднімали своєчасно і держава не відшкодовувала їх різницю в 2004-2010 роках. І підприємство всі ці роки працювало зі збитками: 2007 рік  267 тис. грн. збитків, 2008  325 тис. грн., 2009  472 тис. грн., 2010  448 тис. грн. А нині воно зуміло заплатити повністю податки у 2011 році тільки тому, що були прийняті у листопаді 2010 року незбиткові тарифи. Директор за сім років роботи не мав суттєвих зауважень при перевірці підприємства контролючими органами, а тим паче стягнень.

Начальник дільниці благоустрою та саночистки Віра Думас зауважила, що у будьякій роботі при бажанні можна знайти недоліки. •Є вони й у комунальної служби, але навіщо "розпинати" весь колектив, це ж приниження людської гідності…

Після емоційного обговорення звіту, який тривав майже чотири години, Ігор Сидор підсумував, що "…комісія вважає, що фінансовий •та господарський стан підприємства є незадовільним".

Висловлено пропозиції, які сприятимуть оптимізації КП "Сокальжитлокомунсервіс" і зменшать його витрати.

Добрими намірами встелена дорога і депутатів, і працівників житлокомунальної сфери, бо обидві сторони зацікавлені, аби комунальники працювали краще та було менше скарг від громадян. Відтак проблеми комунальників турбують усіх мешканців, бо кожен з нас хоче отримувати якісні послуги й бачити місто чистим. Тож усі сподіваються на покращення роботи КП "Сокальжитлокомунсервіс".

Любов ПУЗИЧ.

P. S. Цього місяця депутатська комісія аналогічно перевірятиме фінансово-економічний стан КП "Сокальтеплокомуненерго". 

Голос Сокальщини на GoogleNews