Про податки

На порозі кардинальних змін

Україна задекларувала свій європейський вибір, а у європейській державі інші цінності, інше ставлення державних фіскальних та соціальних служб до людей, яке побудоване на довірі, справедливості, демократичності, прозорості, а насамперед їхні послуги мають бути зручними, доступними та простими для всіх громадян. Тож для України настав час змін. У нас розпочалися реформи. Одна з них проходить у податковій системі. Про реформування та які нам очікувати зміни найближчим часом, наша розмова з в. о. начальника Сокальської ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області Михайлом ШАЙНЕРОМ.

– Нині багато мовиться про реформування податкової системи. Розкажіть, будь ласка, яких нам очікувати змін.

– Ми на порозі кардинальних змін. Створення нової законодавчої бази у сфері оподаткування повинно віддзеркалювати традиції існуючої податкової системи та відповідати світовим тенденціям розвитку податкових систем. Через що й відбувається реформування податкової системи України, яке планують завершити до 1 січня 2016го. І у цьому напрямку уже відбулися певні кроки. Згідно з постановою Кабінету міністрів скорочується кількість інспекцій – з 311 до 161. У Львівській області буде всього дев’ять інспекцій, одна з них – Червоноградська державна об’єднана податкова інспекція. Вона включатиме Сокальську ОДПІ, яка охоплювала два райони – Сокальський та Радехівський, м. Червоноград та ДПІ у Кам’янкоБузькому районі. Нещодавно в Головному управлінні ДФС у області відбулась виробнича нарада за участі керівника Державної фіскальної служби України Романа Насірова, на якій він розповів, що скерував листа в Міністерство фінансів України з пропозицією завершити реорганізацію податкових інспекцій у районах до 1 березня наступного року, а не до 1 січня 2016го, як планувалося.

На сьогоднішній день у Сокальській ОДПІ налічувалося 78 працівників, однак пройшла перша хвиля оптимізації, під час якої скоротили чисельність працівників підрозділу податкового аудиту на чотири особи. На мою думку, це один з найсильніших підрозділів податкової інспекції. Далі в рамках реформи планується скоротити штат працівників на 30 відсотків.

– Здавалося, що будьяке реформування проводиться для покращення обслуговування людей. Але чи буде зручно громадянам, підприємцям, сільгоспвиробникам для з’ясування тих чи інших питань з податкового законодавства їхати в Червоноград?

– Реорганізація податкової служби у жодному випадку не позначиться на суб’єктах господарської діяльності, платниках податків та жителях району. Адже завдяки впровадженню електронних сервісів усю звітність можна подати в електронному вигляді. До того ж платники податків не відчують жодних незручностей. В інтерв’ю газеті “Аргументи і факти» Роман Насіров зазначив, що будуть створені кущові податкові інспекції, а на місцях функціонуватимуть Центри обслуговування платників. Тому передбачається, що у Сокалі, Кам’янціБузькій, Радехові працюватимуть Центри обслуговування платників. Це структурні підрозділи теперішньої ОДПІ. Працівники Центрів (45 осіб) прийматимуть заяви, видаватимуть довідки, проводитимуть реєстрацію кодів, тобто найелементарніші речі, які потрібно, зможуть тут проводити. У Центрі до послуг громадян є комп’ютер, безплатний WiFi.

– А що буде з тими працівниками, яких вивільнять?

– Скорочення людей відбуватиметься таким чином: коли буде прийнятий штатний розпис, всі працівники отримають повідомлення про вивільнення. Потім Червоноградська ОДПІ проводитиме набір працівників. Звичайно, ми даватимемо рекомендації своїм працівникам, і сподіваємося, що їх братиме до уваги нове керівництво об’єднаної податкової. Згідно з Кодексом законів про працю є категорія працівників, стосовно яких є заборона на звільнення з ініціативи роботодавця. На жаль, старші працівники, які є добрими фахівцями, дехто з них відпрацював 20 років і більше у податковій службі, віддали їй всі свої знання і вміння, можуть залишитись на вулиці. І це прикро, бо їм важко буде знайти роботу. Ми все робимо, щоб зберегти колектив.

– Чи збережеться за ОДПІ приміщення Сокальської податкової?

– Поки що ніхто цього не знає. Просто невідомо, який буде штат, відділи, де знаходитиметься адміністрація ОДПІ. Все це проясниться, коли затвердять штатний розпис об’єднаних податкових інспекцій. І чи у приміщенні Червоноградської податкової буде достатньо місця для всіх. Можливо, якісь відділи знаходитимуться у Червонограді, а деякі – у Сокалі. Все це стане ясно з часом.

– Кажуть, що різні концепції реформування податкової системи в Україні. Яка з них, на Вашу думку, краща?

– Є дві концепції розвитку змін податкового законодавства. Одну з них розроблено Міністерством фінансів і Міжнародним валютним фондом. Другу пропонує Комітет Верховної Ради з податкової політики. Її розробила Ніна Южаніна. Кожна з них слушна і має раціональне зерно, вони базуються на досвіді кращих податкових систем розвинутих країн. Їх, на мою думку, потрібно поєднати, щоб знайти консенсус, зменшити податковий тиск на підприємців, створити умови для розвитку малого та середнього бізнесу, заохочення інвесторів зза кордону, передбачити альтернативні джерела наповнення бюджету. Зрозуміло, що ми вимушені йти на певні компроміси, бо залежні від донорських коштів, які нам надає Міжнародний валютний фонд.

– Сокальський район виконав бюджет за десять місяців. Чи це говорить про те, що у нас зростає економіка?

– Хотілося б, але, на жаль, ні. Нині надходження до бюджету – це наслідок того, що курс долара зріс понад три рази. Зросла зарплата шахтарів, стараються підвищити зарплату в бюджетній сфері. Збільшився рівень мінімальної зарплати. Це веде до збільшення надходжень з податку на доходи фізичних осіб. Був би розвиток економіки, було б набагато краще. У кожного підприємства є проблеми. Найбільша – це високі ставки банківських кредитів. Підприємства не мають резервів, щоб розвивати виробництво, бо для цього потрібно мати вільні обігові кошти. На мою думку, поки не буде вирівнювання ситуації з кредитною системою, розвитку економіки добитися буде важко.

– Попри все, які бюджетні надходження зросли проти минулого року?

– Як я вже зазначав, збільшились надходження з податку на доходи фізичних осіб. Також зросли надходження з податку на додану вартість. Зокрема, ПАТ «Шахта «Надія», за останні чотири місяці перерахувала у бюджет більше 12 мільйонів гривень податку на додану вартість. Це результат спільної роботи нашої служби і керівництва шахти «Надія».

– У вас відбувається скорочення штату, хоча обсяг роботи збільшується. Як працівники дають ради?

– Вони – професіонали, тож їм не звикати. І справді, на сьогоднішній день у нас проходить великий об’єм роботи. До того ж у цьому році у працівників фіскальної служби додалося ще роботи: це перевірка достовірності задекларованих особами відповідно до Закону України «Про очищення влади» майна та доходів за попередній рік, так звана люстрація. На адресу інспекції надійшло більше тисячі запитів на проведення таких перевірок. Робота є додатковою і ніхто не передбачив на це ні коштів, ні ресурсів. Працівники працюють і до 22.00 години, бо є терміни для проведення перевірок та надання висновків. А для цього потрібно зробити запити у відповідні служби. З 1 жовтня у нас є доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Міністерства юстиції України в електронному вигляді, що спростило роботу.

– Як Ви вважаєте, концентрація усіх важливих служб у Червонограді, а туди поступово перенесли Укртелеком, Центр поштового зв’язку, районний відділ внутрішніх справ, а тепер ще й податкову, чи це не є підгрунттям для створення в майбутньому там центру регіону?

– Думаю, що ні, оскільки реформи органів виконавчої влади між собою трохи не узгоджуються. Адміністративна реформа поки що відкладена. Тож ніхто не знає напевно як ще буде. Однак всі реформи скеровані на те, щоб людям було зручніше та краще, послуги стали доступнішими та прозорими для громадян, а працівники мали достойну зарплату. Сподіваюся, що так воно і буде. Адже за будьяких умов податкова служба має забезпечити надходження до бюджету, щоб працівники бюджетної сфери, пенсіонери могли отримати зарплату та пенсії. І ми докладаємо всіх зусиль, щоб гроші поступали в бюджет. Стараємось зробити все, що від нас залежить.

– Дякую за розмову!

Інтерв’ю взяла Любов ПУЗИЧ.

Голос Сокальщини на GoogleNews