Стислий огляд подій

Зведена нанівець профілактична робота…

 – Керівник районного відділу внутрішніх справ звернув увагу на основні питання діяльності у сфері боротьби зі злочинністю та її профілактики.

 
Я зосереджу увагу на деяких аспектах цієї роботи, які, окрім зусиль правоохоронних органів, потребують і втручання органів влади та місцевого самоврядування.
 
Так, вже протягом всього поточного року на території району існує негативна тенденція зростання неповнолітньої злочинності. Проведеним аналізом причин такого явища з’ясовано, що вони полягають не в останню чергу у відсутності належної роботи системи органів освіти та самоврядування.
 
Зокрема, фактично зведена нанівець профілактична робота закладів освіти, вивчення побуту, умов проживання та виховання учнів. Потребує активізації робота щодо відновлення системи охоплення дітей змістовним дозвіллям. 
 
Наприклад, мною підтримано державне обвинувачення у кримінальній справі стосовно чотирьох повнолітніх та трьох неповнолітніх мешканців с. Бутини, які при вчиненні незаконної порубки лісу, будучи виявлені працівниками лісової охорони, побили останніх, заподіяли їм тілесні ушкодження та пограбували. У судовому засіданні неповнолітні та їх батьки пояснили, що викрадені дерева хотіли продати, так як немає що їсти, взутися та поремонтувати хату. А де ж були органи місцевого самоврядування та спеціально уповноважені служби? Чому їм не було відомо про такі сім”ї, де їхня профілактична роль?
 
Турбує і те, що зростає групова дитяча злочинність. Дуже часто, як вбачається з розслідуваних кримінальних справ, підлітки, яким немає чим зайнятися у вільний час, збираються в групи, купують через так звані «точки» спиртне, розпивають його, а потім шукають пригод. А це, як правило, обертається вчиненням злочинів, у кращому випадку – правопорушень. Незважаючи на те, що органи місцевого самоврядування прийняли низку рішень щодо запобігання правопорушенням, контроль за їх виконанням відсутній. Наприклад, спеціальна комісія при Сокальській міській раді протягом 2012 року спромоглася провести аж… одну перевірку з питань попередження продажу неповнолітнім алкоголю та тютюну, та й то на вимогу прокуратури району.
 
Абсолютно знівельовано роботу громадських формувань з охорони громадського порядку. За результатами проведеної прокуратурою району перевірки в 2011 році з’ясовано, що ці формування фактично використовуються лише як спосіб отримання дозволів на спецзасоби, а жодного впливу на стан законності та правопорядку не мають. Тоді ж значну частину цих формувань ліквіду-вали, але до цих питань необхідно повертатись, оскільки це дієвий засіб попередження збору груп ризику осіб, які можуть вчиняти злочини та правопорушення. 
 
Про ці всі питання говоритимемо на міжвідомчій нараді з питань профілактики та боротьби із підлітковою злочинністю, на якій буде надано жорстку оцінку керівника кожного органу, уповноваженого на боротьбу з цим негативним явищем. 
 
Як і в минулому, так і в поточному роках залишається значним відсоток вчинення злочинів раніше судимими особами. Незважаючи на те, що в районі розроблена програма їх ресоціалізації, вона не виконується, кошти на її реалізацію не виділяються. Спостережна комісія є бездіяльною, а її роль зводиться фактично до участі в засіданнях комісії Сокальської ВК № 47 з питань застосування пільг до засуджених.
 
Тільки видимим є стан благополуччя щодо виконання робіт у вигляді громадських робіт. Вивченням практики застосування районним судом такого покарання з’ясовано, що значна кількість осіб не тільки за вчинення злочинів, а й адміністративних правопорушень засуджена до громадських робіт, однак стан їх виконання неналежний. Впевнений, якщо б органи місцевого самоврядування залучили всіх цих осіб до виконання цього покарання, ефект був би подвійний:
 
– по-перше, це дешева робоча сила, а відтак можливість на місцях проведення тих робіт, які потребують затрат коштів;
 
– по-друге, профілактично-виховна робота з метою попередження вчинення в подальшому правопорушень та злочинів. 
 
Наступне, це наркоманія. Хоча й на території району в поточному році не спостерігається зростання кількості злочинів у цій сфері, однак тривожним є стан неналежної роботи органів місцевого самоврядування щодо їх попередження, інформування населення про відповідальність за їх вчинення. 
 
Зокрема, в поточному році, райвідділом внутрішніх справ розслідувано, а прокуратурою району підтримано державне обвинувачення у низці кримінальних справ за фактами незаконного посіву маку. У багатьох випадках суб’єктами вчинення вказаних злочинів є особи пенсійного та похилого віку, яким, як з’ясовано, абсолютно нічого невідомо про відповідальність за незаконний посів та вирощування снотворного маку. 
 
Безпосередньо посів та вирощування маку, хоч і не є тяжкими злочинами, однак вони створюють підґрунтя для скоєння більш тяжких злочинів у сфері незаконного обігу наркотиків – це незаконний збут маковиння.
 
З цих же причин, не територію району, часто приїжджають мешканці сусідніх міст та районів з метою викрадення, або купівлі незаконно вирощеного маку, а не знайшовши такого, крадуть, що потрапить під руку.
 
Ще одним із факторів, що негативно впливає на належний стан законності у районі – відсутність бажання керівників суб’єктів господарювання щодо офіційного працевлаштування працівників. Як наслідок, це – несплата коштів до бюджету, відсутність соціальних гарантій для найманого працівника, захист його прав на своє
часну, повну оплату праці та охорону його праці. 
 
Якщо певну роботу на даному напрямку, завдяки зусиллям прокуратури району в першому півріччі, вдалося певним чином активізувати і в роботі правоохоронних органів, податкової служби, влади, то на даний час така фактично зведена нанівець.
 
Потребує приведення у відповідність до вимог закону і стан користування землями на території району. Фактично надання земель відбувається не в правовому полі – без розроблення проекту відведення, або не в порядку, передбаченому земельним кодексом. Дехто може заперечити те, що для проведення всіх процедур необхідні значні кошти, однак надання земель всупереч встановленому порядку створює передумови для зловживань, а по-друге, у випадку виникнення спорів з цих питань, неможливості вирішення їх у правовому полі.
 
Відтак, поряд з координаційною та організуючою роллю органів прокуратури щодо стану боротьби із злочинністю та її профілактики на території району, подолання цього негативного явища та його причин вимагає докладення зусиль всіх органів влади та місцевого самоврядування, а також кожного свідомого громадянина.
 
Роман ШАРКО, прокурор Сокальського району

Голос Сокальщини на GoogleNews