Влада працює

На Сокальщині людям увірвався терпець – перекрили дорогу

Нині вся увага Львівщини прикута до села Межиріччя Сокальського району, де представники Автомайдану, громадських та політичних організацій, активісти громад Сокаля, Червонограда, Сільця, Межиріччя, смт. Гірник блокували проїзд автотранспорту поблизу шахти "Межирічанська" ДП "Львіввугілля", при в'їзді у Червоноград. Вони вимагають, щоб влада відремонтувала аварійну дорогу сполученням ЧервоноградВеликі Мости та ЧервоноградСоснівка, яка в жахливому стані, оскільки торік зняли верхній шар асфальту і це лише погіршило її стан: нині тут яма на ямі. Та ніхто не відреагував на вимоги і не розпочав ремонту.

– Ми змушені вдатися до радикальних дій, щоб влада нас почула,  каже один з активістів акції протесту Микола Яник з Червонограда.  Нині по цій дорозі не можна проїхати. Ми просили, щоб до нас приїхали представники облдержадміністрації й облавтодору, бо на місцевому рівні розв'язати цю проблему неможливо. Ми надіслали звернення до голови ОДА, однак до нас ніхто не приїхав ні з служби автомобільних доріг, ні з обласної адміністрації. Мабуть, думали, що люди просто постоять, змокнуть і розійдуться. Але ми налаштовані рішуче і стоятимемо до кінця. Лише ввечері до нас приїхав заступник голови ОДА Володимир Харчук і вислухав. Ми йому повідомили, що акція триватиме безтерміново, доки не будуть задоволені мінімальні наші вимоги. Проте згідно з чинним законодавством спершу має відбутися тендер, а потім закупівля необхідних матеріалів. Лише тоді підрядники розпочнуть роботу. Він пообіцяв пришвидшити тендер, щоб якомога швидше приступити до ремонту дороги.

Однак люди вже не вірять в обіцянки чиновників, а довіряють лише конкретним діям. Вони розбили намет, де чергують цілодобово. На ньому плакати з гаслами: "Яка влада  такі дороги", "Долой вора з Автодора".

Зустрівся з протестувальниками голова Сокальської райдержадміністрації Олег Кожушко. Він зазначив, що автомобільна дорога Р15 Ковель-Володимир-Волинський-Червоноград-Жовква належить до мережі автодоріг загального користування і фінансується виключно коштами державного бюджету. Головним розпорядником коштів виступає Державне агентство автомобільних доріг України.

О. Кожушко повідомив, що районна влада спільно з народним депутатом Степаном Курпілем вимагала зміни статусу дороги Р15, яка є державного значення, на міжнародний, що стане можливим після відкриття міжнародного пункту пропуску УгринівДолгобичув. Тож вона має відповідати міжнародним стандартам.
Межирічанський та Сілецький сільські голови Іван Сироїд і Ярослав Годісь також підтримують учасників акції.

– Дорога Р15 у вкрай незадовільному стані,  зазначив Межирічанський сільський голова.  Ми всі їздимо по ній, "добиваємо" державні та власні машини. Так далі бути не може. Місцева влада неодноразово зверталась до Служби автомобільних доріг у Львівській області та до керівників ОДА, але ніяких змін не відбулось!!! Мешканці смт. Гірник та сіл Межиріччя, Сілець погрожують страйками та перекриттям автодороги Р15, тому що їх не чують! Людям увірвався терпець і вони 11 травня провели попереджувальну акцію, яка тривала 11,5 год. 15 травня вони вийшли сюди. Сім годин чекали на представників ОДА, які були попереджені про акцію. Здавалося, що після перемовин досягнули компромісу, який міг би задовольнити обидві сторони. Наступного дня грейдер мав пройти по узбіччях і мали засипати щебенем ями. Це дозволило б тимчасово їздити по дорозі, доки не зроблять капітальний ремонт. Тепер сподіваємося, що влада дотримає свого слова.

Пікетувальників підтримала й незалежна профспілка шахтарів. Зокрема, її голова Василь Лесняк сказав, що вони не одноразово порушували питання про ремонт дороги Р15. На жаль, своїми силами відремонтувати не можуть, бо вона державного значення, тож не мають •права щось робити. Через специфіку своєї праці, шахтарі не виходять на страйк, щоб не зупинити роботу підприємства.

Напередодні заступник голови Львівської облдержадміністрації Володимир Харчук повідомив, що цю автомобільну дорогу розділено на чотири ділянки: перша  це межа Волинської області  с. Острів, друга  від Червонограда до м. Соснівка, третя  Соснівка  Великі Мости, четверта  Великі Мости. На ділянці від Соснівки до Великих Мостів потрібно здійснювати повну заміну покриття разом з нижнім шаром. Пропозиції подані до Укравтодору. До 50 днів буде проведено тендерні процедури і тоді розпочнуться ремонтні роботи. На цю ділянку дороги передбачено приблизно 34 млн. грн. Також, за його словами, невідкладного ремонту в цьому році потребує міст через річку Рата у м. Великі Мости. Для його ремонту необхідно 20 млн. грн. Відповідні пропозиції на розгляді в Укравтодорі.

Після зустрічі з В. Харчуком учасники акції розблокували дорогу, однак намет залишили. Вони чекали цілу ніч, сподіваючись, що зранку розпочнуть ремонт. Та не так сталося, як гадалося. Вранці, о десятій годині, не було нікого, крім голови Сокальської РДА Олега Кожушка, який разом з учасниками акції чекав на представників філії "Жовківська ДЕД" та їхню техніку. Керівник району зумів організувати п'ять КамАЗів щебеню, щоб частково засипати ями. Біля намету зібралися люди. До нього підходили водії, які запевняли, що також підтримують акцію, бо по такій дорозі не можна їздити.

– А що мають робити жителі Сільця?  запитував підприємець Василь Висоцький.  Я живу біля дороги, стіни в хаті тріскають, пороху повно, діти пройти до школи не можуть, бо в нашому селі дороги нікудишні. Машини їдуть у шість рядів. Їздять по узбіччю, мій пліт відхилився від дороги на півтора метра. Я водіїв не звинувачую, бо в них просто немає виходу. Також їжджу по узбіччю. Скільки нам ще чекати, поки тут відремонтують дорогу? Вчора заступник голови ОДА обіцяв, що техніка буде в 10 годині ранку. Тут мала б кипіти робота, а техніки ще нема. Прикро, що влада не дотримує слова. Громада серйозно налаштована. І хоче блокувати цю ділянку дороги і не впускати транспорт ні на шахти, ні з них".

Ці серйозні наміри підтвердили й інші учасники акції. Люди обурені, бо їх уже декілька років годують обіцянками. А віз, як кажуть, і досі там…

Жителька Великих Мостів Ганна Грушецька приєдналася до учасників акції, бо не може стояти осторонь. Вона щодень добирається з Великих Мостів до Червонограда на роботу.

– Їдеш з дому і не знаєш чи назад повернешся,  каже жінка.  Водії їздять хто як хоче. Часто створюють аварійні ситуації. А скільки часу забирає дорога! По ній, наче волами треба повзти. Це якесь жахіття. Міст через річку Рата в аварійному стані і нікому нема до цього діла. Невже хочуть, щоб сталася біда? Тоді аж візьмуться за розум.

Люди нервувалися… Один з активістів зателефонував на мобільний до заступника голови ОДА Володимира Харчука, який повідомив, що уповноважив голову РДА О. Кожушка займатися дорогою та координувати роботу. Керівник району має щодень йому звітувати про зроблене.

В цей час до громади підійшов інженер філії "Жовківська ДЕД" Любомир Боровик і повідомив, що грейдер уже виїхав з Жовкви, тож незабаром прибуде. Активісти напосіли на нього з докорами та запитаннями, бо ж якщо обіцяли, що техніка працюватиме з десятої години, то вона мала бути вже тут. На що пан Любомир відповів, що "Жовківська ДЕД" є лише структурним підрозділом ДП "Облавтодор": "Ми приїхали подивитися, яка ситуація, спустити воду з ям та розрівняти грейдером узбіччя".

Він намагався переконати присутніх, що не варто засипати щебенем ями, бо це лише тимчасово покращить стан дороги, а після декількох дощів, ями будуть ще більші. Дорозі потрібний капітальний ремонт: перекрити суцільною асфальтною кладкою, лише тоді вона буде стояти 5-7 років. І вже розроблено проектну документацію на ремонт дороги. "Ми сидимо без роботи, бо нема грошей. А люди думають, що нам дають мільйони, а ми не хочемо працювати".

А начальник філії "Жовківська ДЕД" Віктор Крупа, який згодом під'їхав, додав: "Жовківська дорожньоексплуатаційна дільниця не має своїх ні матеріалів, ні пального. Ми нічого не маємо. Де служба автомобільних доріг дає роботу, там і робимо. Якщо є фінансування  виконуємо, якщо нема коштів  то ні. Сьогодні нас скерували сюди.

– Думаєте, дали якісь матеріали для того, щоб засипати ями? Ні! Я приватно знайшов вагон щебеню. У нас люди ще за січень не отримали зарплати. А на календарі вже кінець травня. Причина аварійного стану доріг  це брак фінансування. Капітальний ремонт дороги здійснює спеціалізована фірма, яка має ліцензію на проведення цих робіт та необхідну техніку. Торік на цьому відтинку дороги  вона зрізала асфальт, однак кошти не надійшли, і та згорнула свою роботу. Дорогу після дощу розмило, ями зробилися ще більшими. А після зими стало ще гірше. За останні шість років на цьому відтинку дороги робили лише ямковий ремонт. До того ж 700 метрів дороги тут підтоплюється, що ускладнює ситуацію. Тож потрібно робити практично нове асфальтне покриття".

…Минав час, а грейдера не було. Як з'ясувалося, він по дорозі зламався. Це викликало обурення у натовпу, і люди знову перекрили дорогу, щоб уже вкотре переконати владу у серйозності своїх намірів. Якщо їхні вимоги не задовольнять, будуть частково перекривати рух транспорту, як це дозволяє чинне законодавство. І доки свого не доб'ються, звідси не підуть. Це підтвердили представники громадської організації "Дорожній контроль" з м. Червонограда Олександр Клімов та Віталій Винницький.

–  Всім вже накипіло,  ділиться наболілим Олександр Клімов.  Тож громада Сільця, Межиріччя, Гірника, Червонограда, Соснівки приєдналися і підтримали акцію. Громади Волсвина та Жужелян також перекрили дорогу і показали, що вони солідарні з нами. Бо нині для всіх нас дороги  головний біль. Ми всі розуміємо, що вже сьогодні ніхто не почне капітального ремонту дороги, бо ситуація в країні напружена. Коштів немає. Проте хоч би засипали щебенем ями на найаварійніших відтинках від Межиріччя до Гірника і від Сільця до переїзду "Застава", бо тут не можна проїхати. Однак спершу потрібно, щоб грейдер познімав з узбіч болото. А ще потрібні стоки для води. Влада пообіцяла це зробити і має зробити.

Щоб зняти напругу, дорожники викликали грейдер з "Сокальського райавтодору", який невдовзі прибув та почав згортати болото з узбіч, а працівники філії "Жовківська ДЕД" засипали ями. Дев'яносто тонн щебеню вистачило лише на відтинок від переїзду до повороту на Межиріччя. Техніка працювала до вечора. У суботу та неділю дорожники не працювали, однак активісти не залишили намету. В понеділок ремонт дороги продовжили і щебенем засипали ще декілька метрів шляху.

 …У вівторок на місце виїхав начальник Служби автомобільних доріг Львівської області Юрій Лазаренко, він оглянув найаварійніші відтинки дороги та поспілкувався з людьми біля намету. Зав’язалась гостра дискусія. Активісти вимагали, щоб відремонтували дорогу, а Ю. Лазаренко пояснював, чому так сталося, і наводив свої аргументи. Та ті не влаштовували людей, бо у них уже наболіло. Мешканці не хочуть ризикувати здоров'ям своїх дітей, які йдуть до школи та в дитячий садочок. Вони не можуть перейти дороги. Вранці на цьому відтинку з'їхала в кювет маршрутка ЧервоноградСоснівка. На щастя, ніхто не постраждав. Через сильну пилюку місцеві мешканці не можуть відчинити вікно. На що начальник облавтодору Юрій Лазаренко сказав: "Я повністю на стороні громади. Ситуація, що склалася у районі з дорогою Р15, насправді жахлива. Цей відтинок важко назвати дорогою. Перший мій візит сюди був 11 квітня. Тоді я зустрівся з міським головою Червонограда і головою Сокальської районної ради. На жаль, зустріч з громадою мені не була організована. І я про це шкодую. Нині все, що можна було зробити, ми зробили. Поперше, змінили проект, бо на одній з ділянок на перших з 6 км не можна просто покласти асфальт, бо дорога просіла, і її потрібно підняти на 60 см. Гарантія на цю основу має складати не менше 10 років. На другій ділянці цієї дороги потрібно робити суцільне асфальтне покриття. Обидва проекти з понеділка запускаються на процедуру тендерних закупівель, а на цьому відтинку дороги Р15 облавтодор робитиме ямковий ремонт та поточний ремонт мосту в Великих Мостах. За Великими Мостами з четверга, якщо дозволять погодні умови, буде також зроблено ремонт. Однак коштів на ці роботи поки що немає, їх планували виділити ще з квітня. Спершу має відбутися засідання Кабінету міністрів України, де буде затверджено перелік коштів для ремонту перших двох ділянок дороги. Це сума 33,4 мільйона гривень. Нині я собі ставлю в заслугу те, що дорога Сокаль-Червоноград включена у перелік на ремонт автомобільних доріг. Спільно з облдержадміністрацією нам вдалося внести її до списку. Кошторисна вартість робіт складає 9,5 млн. гривень. Техніку ДП "Облавтодор" звідси не зніматиме. З райдержадміністрацією будемо вирішувати, як зменшити кількість пилюки на цей період на цій дорозі".

У натовпі звучали заклики перекривати дорогу та їхати до Києва, бо громада вже скерувала звернення до в.о. Президента України О. Турчинова, прем'єрміністра А. Яценюка, та ніхто не чує і не вживає жодних заходів. І сьогодні, коли люди з відчаю перекрили дорогу, дорожники тішать людей лише обіцянками, а конкретно нічого не роблять. Тут кожен з присутніх міг висловити пану Лазаренкові все, що наболіло за ці дні. І він почув багато цікавого про роботу своїх підлеглих, зокрема те, що одного дня вони обіцяли 200 тонн щебеню, а дали лише одну машину. Тож ями засипали щебенем, який виділили підприємці Сокальського району. Каток стягнули сюди лише на третій день… І таких скарг було багато.

Люди сказали, що стоятимуть і надалі, бо бояться, що коли звідси підуть, то ніхто нічого не робитиме, адже тендери  це ширма, яка дозволяє відмивати гроші. І далі повториться та сама історія, як це було уже нераз. Бо незрозуміло, для чого створено дві структури  Служба автомобільних доріг, яка отримує гроші в державі, та "Укравтодор", який займається ремонтом доріг. Нині остання практично не дієздатна. Для прикладу, у Сокальському райавтодорі працюють 40 осіб, у підприємства майже 130 тисяч гривень заборгованості лише по заробітній платі. Практично, вона не зменшується. Свою точку зору з приводу ситуації, що склалася, висловили заступник голови районної ради Володимир Чуб, Червоноградський міський голова Ігор Чудійович, Межирічанський сільський голова Іван Сироїд, голова Сокальської РДА Олег Кожушко. Зокрема очільник району зазначив: "На сьогодні вже помітний поступ уперед: робиться ямковий ремонт дороги, великі вибоїни засипають щебенем. Що значно полегшило водіям проїзд. Дякую Сокальським суб'єктам господарювання, які з розумінням поставилися до ситуації та сприяють у вирішенні проблеми. Це  ДП "Львіввугілля" (Андрій Дяченко), вантажнотранспортне управління ДП "Львіввугілля" (Олександр Барна), ПП "Соріс" (Анатолій Остапчук), заступник директора шахти "Межирічанська" Богдан Скіра, підприємець Юрій Лящук, ПАТ "Львівська вугільна компанія" (Андрій Перерва).

Приїхала до мітингувальників й депутат обласної ради Ганна Костюк, яка гостро висловила своє невдоволення щодо роботи дорожників начальнику Служби автомобільних доріг у Львівській області. Вона наполягала на тому, щоб сюди у Межиріччя приїхав міністр інфраструктури України Максим Бурбак. Громаду, як слушно зауважив активіст Василь Висоцький, найбільше обурює те, що незважаючи на останні події, які відбулися в державі, риторика наших керівників не змінилася. Ті, як і експрем'єрміністр України М. Азаров, кажуть, що у всьому винні попередники. Невже нічого не змінилося?! Тоді для чого віддала життя Небесна сотня? Та ці події змінили людей, вони перестали боятися. І ця акція підтвердження цього, бо народ  це сила.

 Капітан міліції Ярослав Шпак, який відповідає за експлуатацію та безпеку руху в Сокальському районі, повідомив, що він разом з працівниками філії "Жовківська ДЕД" щомісяця робить обстеження дороги щодо її придатності до експлуатації згідно з державним стандартом 1997го року, де зазначені допустимі норми. Дорога перебуває в аварійному стані, оскільки згідно з ДСТУ дозволяється ямковість до 4 см. Тут ситуація значно гірша, бо є не тільки ямки, але й глибокі вибоїни, які загрожують безпеці руху. Щомісяця таку інформацію скеровують в органи влади та складають адміністративні протоколи. Але суди їх скасовують, аргументуючи тим, що в діях посадових осіб відсутній склад адмінпорушень через відсутність державного фінансування. Виходить, у людей є бажання працювати, але не мають за що. Згідно з протоколом про адміністративне порушення (ст. 140 частина 1), до відповідальності притягаються посадові особи, зокрема начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області пан Лазаренко, за незадовільне утримання проїжджої частини. Суму визначатиме керівник підрозділу ДАІ. Санкція передбачає від 1020 до 1360 грн. штрафу.

 Та щоб не вийшло говорили-балакали, а потім забули, активісти склали протокол зустрічі. У ньому зобов'язали Службу автомобільних доріг у Львівській області розпочати поточний ремонт дороги Великі Мости  Межиріччя та утримувати її в стані, придатному для експлуатації. Громада залишила за собою повний контроль. Протокол підписали начальник Служби автомобільних доріг у Львівській області Юрій Лазаренко, депутат обласної ради Ганна Костюк, очільники місцевої влади, активісти акції.

 Проте громада вирішила не розходитися й контролювати ситуацію з ремонтом дороги, щоб їх не обманули. Кажуть, що стоятимуть, доки сюди не привезе перша машина асфальт, який покладуть, й обіцяють, що дорогу не блокуватимуть, якщо влада дотримає слова. Тепер представникам влади потрібно довести, що слово має вагу.

Любов ПУЗИЧ.

 Фото автора.

Голос Сокальщини на GoogleNews