Як працюють наші комунальники? Які мають проблеми і як їх вирішують? •На ці та інші запитання нашому кореспонденту відповідає директор КП "Сокальжитлокомунсервіс" Роман МОЧУЛЬСЬКИЙ (на знімку).
– До Великодня комунальники почистили, прибрали місто. Які основні роботи вони виконують зараз?
– Головне наше завдання обслуговувати житло і друга функція благоустрій міста за бюджетні кошти: це утримання в належному стані доріг, парків, скверів. Дороги є на нашому балансі, але нема жодної копійки на їх утримання, не маємо і відповідної бригади. Коли я прийшов працювати на цю посаду, мав намір створити бригаду, яка б могла робити ямковий ремонт та обслуговувати дороги. Але поки що, в основному через відсутність коштів, це не склалося.
Ямковими ремонтами у нас займаються тільки підрядні організації, в минулому році їх було дві і з ними, до речі, ще не розрахувалися. Та й роботу вони всю не виконали, бо знаєте, як працювало казначейство. Нас фінансують згідно з планом соціального розвитку, але в цьому році на 500 тис. грн. менше, ніж в минулому: 1,7 млн. грн. проти 2,2 млн. грн., за які ми, до речі, зробили чимало. Тож змушені були піти на непопулярні заходи скорочення заробітної плати та штату. Якщо, скажімо, раніше робітник дільниці благоустрою отримував 1,8 тис. грн., то тепер 1159. А обсяг робіт не зменшився. Вишукуємо, звичайно, внутрішні резерви. Тішить, що зима була коротка і мінлива, у нас в резерві є пісок, надіємось, що він залишиться на наступний рік і кошти збережемо. В зв'язку з відсутністю коштів із запізненням почали формувати та зрізати дерева, але впоралися з цією роботою за півтора місяця, зрізали всі сухі та аварійні і до Великодня встигли їх вивезти. Хоча коштів від міської ради за виконані роботи до сих пір не отримали. Що стосується ремонтноексплуатаційної дільниці, то працюємо з коштами, які отримуємо згідно з тарифом, затвердженим ще у 2010му, він занадто занижений, щоб виконувати роботи в повному обсязі. Та планові роботи ми все ж виконуємо. Крім того, до 9 травня, поновили пам'ятник Невідомому солдату на цвинтарі: зашпаклювали тріщини на постаменті, пофарбували його, покосили навколо траву, побілили бордюри.
– Пане Романе, знаю, що в попередні роки була проблема з ремонтом дахів, чи змінилась ситуація?
– В цьому році робіт по ремонту покрівель, можливо, буде менше. Ще декілька років тому їх майже не ремонтували. Тільки з приходом нових керівників міста ситуація суттєво змінилась: маємо все менше заяв на ремонт покрівель, тепер ремонтуємо їх самі, без підрядників. Покрівельні матеріали використовуємо сучасні, якісні (бікроеласт). За попередні роки зробили значний більше запланованого обсяг робіт. Але ціни на матеріали постійно збільшуються, а грошей мало, тож мусимо економити. Відповідно до норм, дахи будинків ремонтуємо раз на десять років. Маємо картину по кожному будинку. За два роки на такі ремонти ми перевитратили 300 тис. грн. Звичайно, ті дахи, ремонт яких запланований на цей рік, відремонтуємо, зекономивши на інших роботах, адже розуміємо, що коли протікає дах, то руйнується житло. Разом з тим мусимо нівелювати цю суму, щоб працювати не в борг, а виходити хоч на невеличкі прибутки.
– Закінчився опалювальний сезон, подорожчав газ і, думаю, чимало сокальців захочуть від'єднатись від центрального і встановлювати автономне опалення…
– У попередні роки наше підприємство, як і КП "Сокальтеплокомуненерго", надавало технічні умови на від'єднання від центрального опалення і мало від цього кошти. Торік Львівський територіальний антимонопольний комітет покарав нас за це, заборонивши цим займатися. Вважаю це неправильним, адже ліцензію мали, будинки наші і ми повинні контролювати, щоб хтось, як це ще буває, не нашкодив своїм сусідам. В цьому році ми ще не дійшли спільної думки чи будемо й надалі займатися цим разом, хоча відповідна комісія міської ради вже слухала це питання. Заяв на від'єднання маємо дуже багато. У вересні минулого року Кабмін прийняв рішення про те, щоб від'єднати центральне опалення не в окремих квартирах, а повністю у всьому будинку. Та в Сокалі цього, мабуть, не буде. На мій погляд, найкраще було б це робити по стояку. Та поки що це питання залишається відкритим.
– Чи співпрацює підприємство з ОСББ і яка ваша думка щодо об'єднань співвласників багатоквартирних будинків?
– Шкода, але деякі обсяги робіт зменшилися. Наприклад, перед початком опалювального сезону можемо надавати послуги з обслуговування та чисткиі димвентканалів, на що маємо відповідну ліцензію, необхідне спорядження, фахівців. Та наші розцінки, зважаючи на податки, дещо вищі, ніж у приватників, а люди нині рахують кожну копійку. Ми вивозимо з їхніх будинків тверді побутові відходи, декому зрізали аварійні дерева біля будинків.
Багатьом мешканцям ми самі радимо створювати такі спільні об'єднання співвласників. В Сокалі є хороші приклади таких об'єднань, наприклад, чудовий будинок № 51 по вулиці Героїв УПА. Звичайно, треба брати на себе відповідальність за будинки і сумлінно працювати. Але, на мій погляд, сумнівно, що мешканці будинку самі могли б перекрити дах, відремонтувати під'їзди, на що іде найбільше коштів. Водночас система оподаткування "з'їдає" 60 відсотків коштів, а треба враховувати ще й борги, які нам не сплачують деякі мешканці, з якими ми можемо боротися тільки через суд, в той час як співвласники мають інші методи.
– До речі, яку суму підприємству заборгувало населення і як ви з цим боретесь?
– 300 тисяч гривень, і ця сума щомісяця зростає. У списку є 119 боржників. Дехто з них не платить вже по декілька років. Суми різні від тисячі до 47 тисяч гривень. Наприклад, мешканець буд. №33 по вулиці Героїв УПА гн Б. заборгував більше 8 тис. грн. Цю справу разом з іншими неодноразово розглядали в суді. В нас нема іншого виходу, як звертатися у суд. Також разом з дільничними інспекторами міліції, працівниками виконавчої служби ходимо по квартирах, проводимо рейди, але люди ховаються, не відчиняють дверей. Так що не завжди ці рейди приносять результати. Крім того, в нас є боржники по вивезенню твердих побутових відходів. В основному, не платять жителі приватного сектору. З маленьких сум 4,91 грн. і 5, 22 грн. за одну людину за місяць суми зростають астрономічно до тисяч.
– Часом бачимо, що сміття довго не вивозять, його розносить вітер. Чи плануєте поставити закриті контейнери та обладнати під них відповідні майданчики?
– Такі, як у нас, контейнери є і в Червонограді, і в Нововолинську. Закритого типу встановлені у Львові та інших великих містах. Все впирається у гроші. В цьому році нам виділили 24 тис. грн., за які можна придбати 20 контейнерів (їх виробляє наша виправна колонія). А щоб замінити старі, потрібно хоча б 40 штук. Натомість є позитивна співпраця з деякими підприємцями. Один з них профінансував роботи по обладнанню майданчика під контейнери біля будинку № 60 по вулиці Героїв УПА. Інші підприємці закупили і висадили перед Великоднем дерева на вулиці Шептицького.
– Сокальці вже чекають, коли отримають єдину квитанцію на оплату комунальних послуг…
– Вони її отримають в наступному місяці. Наші працівники вже зібрали єдину базу даних по трьох підприємствах “Сокальжитлокомунсервісу”, "Водоканалу" та "Теплокомуненерго".
Обладнання змонтоване, спеціалісти навчаються, є ще проблема з деякими банками та поштою, але ми її вирішимо. Тобто, в червні отримаєте одну квитанцію за травень.
– Чи будете підвищувати ціни на свої послуги?
– Знаючи ситуацію в країні, що подорожчали газ, вода, ми не підемо на це.
– Дякую за розмову.
Інтерв'ю взяла
Валентина БЛУДОВА.
Фото автора.