Історія

Як виготовляли натуральні фарби для писанок на Сокальщині

Натискаю «гудзик» дзвоника, що на дверях квартири лід номером два. Мені відчиняє тендітна, сивочола, літнього віку жінка.

Привітавшись, Ярослава Теодорівна Вергун запрошує мене до своєї оселі. Тут, в охайно прибраній кімнаті, на столі, я побачивши кілька баночок, спершу подумала, що це різноманітне варення, а коли ближче придивилась, то зрозуміла, що рідина у цих посудинах різного кольору: жовта, червона, чорна, зелена фарба, у якій «купаються» писанки.

У коробці на ліжку лежали готові писанки, а на столі вже готове «чудо».

Це розмаїття писанок можна порівняти хіба що з букетом польових квітів, де і блавати, і дзвіночки, ромашки і золоті колоски. Ті нехитро-мудрі орнаменти вабили очі. Усі писанки по своєму гарні, а
її — самобутні. Трохи власної фантазії, трохи знайомства з книгами, де сфотографовані кілька видів писанок, з характерним для Сокальщини візерунком, і є своя писанка.

Примощуюсь трохи ближче до Ярослави Теодорівни, а вона зачинає оповідь про великодну писанку.

…— Вперше побачила я, як пишуть писанки, коли приїздила в гості до стрийка в Цебрівку. Під припічком каганець світиться, а там в горшечку на триніжці віск гарячий, у який махають маленьку лієчку-пензлик і починають писати писанку. Для писанок яїчко мусить бути біле, гладеньке і чисте, без жодних крапинок. Спочатку треба «скупати» його в оцті, потім добре висушити, бо до сухого яйця ліпше віск чіпляється. Далі запалюю свічку грію на ньому ручку із звичайним пером (яким колись першокласники писали). Його добре вимащую воском і коли підігріваю, то віск топиться і ним виводжу візерунок. Якщо, для прикладу, на писанці квіточка, то замальовую (якщо немає веленої фарби спочатку листочки зеленкою), коли зеленка висохне наношу віск і опускаю, скажімо, в жовту фарбу, щоб пелюстки були жовтими. Коли висохне — на пелюстки накладаю віск і далі опускаю в інші фарби. Де лежить віск, там фарба не візьметься. Колись, ще як я була дитиною, і науку писанкарства здобувала у стрийка, то бачила як робив він натуральні фарби.

Жовта фарба робилася так: зрізалося гілочку з кислої яблуні, знімалось кору, а там шкіра ніжно-жовта, і з неї виходила фарба.

Зелену виготовляли із сходів вівса, червону, точно не пригадую, але здається мені із звіробою, чорну — настоювали залізо. Коли писанка пофарбована, яйце залишається лише підігріти в духовці, щоб розтопився віск. І писанка — готова.

… Колись, як йшли святити паску, у кошичку на вишитій серветці поряд з нею мусила бути писанка. Дівчата писали їх багато, вони носили своїм хрещеним. дарували нареченим. У поливаний понеділок дівчина повинна була подарувати своєму хлопцеві кілька писанок, то виглядало як викуп, щоб не скупатися в ставі.

Ярослава Теодорівна бувало писала до ста писанок , а зараз літа вже не ті. Правда, про своє писанкарство, вона говорить дуже скромно: «Я не вмію малювати…». Можливо, але писанки виходять як у спражньої майстрині: на одній ружі цвітуть, на другій — незабудка, а ще на іншій — барвистий візерунок.

— Я і внуків своїх вчила, — говорить Ярославі Теодорівна.

І з гордістю показує писанку старшого внука Сашка (він вже одружений), а його писанку, як дорогу реліквію зберігає бабуся. Друга писанка — першокласниці Наталочки, яку писала вона разом із Ярославою Теодорівною.

Ще у Я. Т. Вергун є багато писанок з Коломиї, Івано-Франківська, Турківщини. І що не писанка – свій дивоцвіт, своя фантазія і майстерність.

І Коли я прощалася з Ярославою Теодозіївною, мені захотілося побажати їй лише здоров’я і многії літа за те, що ця мудра жінка зуміла через літа “застою” і “відліг” пронести що гарну традицію — писання пи-санок.

Оксана Проць, Вперед (Голос з-над Бугу), 1990 рік.

Голос Сокальщини на GoogleNews