Звернення до Верховної Ради України з вимогою про невідкладний розгляд та прийняття Закону України «Про порядок імпічменту Президента України» (р. н. 2220 від 07.02.2013 р.)
Статті 85 та 111 Конституції України визначають правові засади усунення Президента України з поста в порядку особливої процедури (імпічменту).
З метою конкретизації та уточнення положень Конституції України щодо процедури усунення Президента з поста в порядку імпічменту було прийнято Закон України «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» від 15.01.2009 р. № 890-VI, який рішенням Конституційного Суду України у справі №20-рп/2009 від 10.09.2009 р. було визнано таким, що не відповідає вимогам Конституції України (тобто є неконституційним). Відповідно цей закон втратив чинність.
Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VI затверджено Регламент Верховної Ради України (далі – Регламент). Глава 30 Регламенту визначає порядок дострокового припинення повноважень Президента України у зв’язку з неможливістю виконання ним своїх повноважень за станом здоров’я, а також у разі усунення Президента з поста в порядку імпічменту. Водночас, окремі статті Глави 30 Регламенту містять посилання на Закон України «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України», який визнаний неконституційним та втратив чинність ще 10.09.2009 р.
Крім того, Регламент містить ряд прогалин, які об’єктивно унеможливлюють практичну реалізацію положень Конституції України щодо усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. Зокрема, залишаються неврегульованими окремі питання щодо обрання спеціального прокурора та спеціальних слідчих, не визначений правовий статус спеціального прокурора та спеціальних слідчих, а також голови, заступника голови, секретаря та членів спеціальної тимчасової слідчої комісії, гарантій діяльності членів комісії, фінансового та матеріально-технічного забезпечення діяльності комісії тощо.
Отже, чинне законодавство, яке визначає порядок усунення Президента України з поста в порядку імпічменту, містить цілий ряд невизначеностей та суттєвих недоліків, без усунення яких практична реалізація цього порядку є малоймовірною та, взагалі, може бути визнана незаконною. А це, у свою чергу, нівелює систему стримувань і противаг при взаємодії Президента України та Верховної Ради України, а також створює атмосферу повної безкарності навколо діючого Президента України. Крім того, відсутність дієвого механізму реалізації положень Конституції України про імпічмент Президента України робить неможливим виконання Конституції в цілому, що є прямим порушенням проголошеного статтею 8 Конституції України принципу верховенства права.
Водночас нагадуємо, що у Верховній Раді України 07.02.2013 р. з ініціативи керівників опозиційних депутатських фракцій Арсенія Яценюка, Віталія Кличка та Олега Тягнибока зареєстрований проект Закону України «Про порядок імпічменту Президента України» (р. н. 2220), прийняття якого дозволить усунути зазначені вище правові колізії та недоліки.
Враховуючи вищенаведене, Сокальська районна рада Львівської області звертається до Верховної Ради України з вимогою невідкладно розглянути та прийняти Закон України «Про порядок імпічменту Президента України».
Прийнято на XXIII сесії Сокальської районної ради
VI скликання 19 вересня 2013 року.