З сесії райради

Звернення депутатів Сокальської районної ради щодо контролю за розробкою корисних копалин

Президенту України, Голові Верховної Ради України, Прем'єр-міністру України

Звернення

Стаття 13 Конституції України утверджує, що «Земля, її надра, атмосфера повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією».

В законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження місцевих рад обмежені лише вирішенням відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення та регулювання земельних відносин, що стосуються роздержавлених та розпайованих земель. Однак і цих повноважень місцеві органи самовряду­вання чинним законодавством реально позбавлені.

Відповідно до закону «Про охорону навколишнього природного середо­вища» місцеві ради та їх виконавчі органи несуть велику, але недостатньо підкріплену фінансово, відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території в межах повноважень місцевих рад та компетенції виконавчих органів.

За законом України «Про угоди про розподіл продукції» органи місцевого самоврядування не можуть виступати в якості сторони такої угоди. Лише стаття 21 Закону встановлює, що при використанні державної частки виробле­ної продукції враховуються потреби тієї території, на якій розташована ділян­ка надр, передана у користування на умовах угоди. Однак на законодавчому рівні не встановлений мінімальний обсяг такої продукції, який повинен бути спрямований на розвиток території.

Наслідком цього є те, що територіальні громади позбавлені будь-яких важелів впливу та контролю за діяльністю по розробці корисних копалин на їхній території, у тому числі в екологічному аспекті. Чинне законодавство не дозволяє органам місцевого самоврядування стягувати податки чи збори за користування надрами, а також брати участь в розподілі виробленої продукції.

Діюче законодавство України не враховує екологічних, соціально-економіч­них інтересів територіальних громад, на території яких здійснюється розробка надр. Саме територіальні громади знаходяться під дією негативних екологіч­них впливів діяльності по розробці копалин та потребують відповідної компен­сації. Тому необхідним є закріплення на законодавчому рівні механізму, який би дозволяв забезпечити інтереси територіальних громад у процесі діяльності в умовах угод про розподіл продукції, наповнення реальним змістом повнова­жень місцевих органів самоврядування вирішення питань регулювання земельних відносин роздержавлених та розпайованих земель, охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з ст. 13 та ст. 142 Конституції України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про угоди про розподіл продукції» звертаємось до Вас з пропозицією закріпити на законодавчому рівні:

– наповнення реальним змістом повноважень місцевих рад щодо вирішення питань регулювання земельних відносин роздержавлених та розпайованих земель, контролю за діяльністю по розробці корисних копалин, охорони навколишнього середовища на їхній території;

– підписання угоди про соціально-економічне співробітництво між інвесто­ром та органом місцевого самоврядування, на території якого розташовані

ділянки надр та земель, що передаються у користування;

– страхування відповідальності інвестора за завдання екологічної шкоди на користь органів місцевого самоврядування, на території яких розташовані ділянки надр та земель, переданих у користування на умовах угоди;

– спрямування на потреби територій тих місцевих рад, на яких розташовані ділянки надр та землі, що передані у користування на умовах угоди, не менше десяти відсотків вартості продукції, що за умовами розподілу належить державі;

– повернення до розподілу коштів екологічного податку, який був передбачений Бюджетним кодексом України, а саме:

• 50 відсотків коштів податку зараховувати до спеціального фонду сільських, селищних та міських бюджетів;

• 20 відсотків – до спеціального фонду обласних бюджетів та бюджету АРК;

• 30 відсотків – до спеціального фонду державного бюджету.

Внесення відповідних змін до законодавчих актів забезпечить посилення ролі та зміцнення фінансової бази місцевого самоврядування.

 

Прийнято на XXI сесії Сокальської районної ради 20 червня 2013 року.

Голос Сокальщини на GoogleNews